رفتن به محتوای اصلی

لزوم تغییر طراحی موتورسیکلت‌ها / نقش موتورسیکلت‌ها در تصادف‌های منجر به فوت

مطلب بدون عنوان 8534
مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: طراحی موتورسیکلت‌هایی که در شهر قم تردد می‌کنند بسیار ناایمن و مربوط به ۵۰ سال پیش است و برای ارتقای ایمنی این وسیله طرح‌هایی به شرکت‌های ساخت موتورسیکلت پیشنهاد شده است.

حامد خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز با اشاره به انجام مطالعات کاهش حوادث موتورسیکلت در شهر قم اظهار کرد: این مطالعات اواخر سال گذشته در شورای ترافیک استان تصویب شده است.

وی با اشاره به لزوم توجه به خطرساز بودن برخی محورها افزود: بیشتر اوقات تصادف موتورسیکلت با خودروهای سنگین موجب تلفات ناگواری می‌شود که در محورهایی مثل خلیج فارس و بلوار حضرت معصومه (س) بیشتر شاهد این مسئله هستیم. بر اساس آمارهای موجود ۱۵ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به برخورد با وسایل نقلیه سنگین است.

مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه سهم بالایی از تصادفات منجر به فوت در شهر قم متعلق به موتورسیکلت‌ها است خاطرنشان کرد: دلیل آغاز این مطالعات همین موضوع بود که در گام اول تحلیل تصادفات طی ۱۰ سال اخیر انجام شد و آمار و اطلاعاتی که از پلیس راهور، اورژانس و پزشک قانونی به دست آمد بررسی شد.

خسروی گفت: بر اساس این تحلیل‌ها بازرسی‌های میدانی در معابری که بیشترین تصادفات با موتورسیکلت را داشتند، انجام گرفت. راکبین موتورسیکلت نیز سوالاتی پرسیده شد تا درخواست آنها نیز دیده شود. این اطلاعات زمانی که تحلیل شد، راهکارها به ۴ گروه عمده تقسیم شده است.

وی با اشاره به اینکه تمام راهکارها مانند راهکارهای زیرساختی و مهندسی اولویت بندی و سهم هرکدام از گروه‌ها و دستگاه‌های استان در آن تعیین شد ادامه داد: در بحث ایمنی بسیاری از ارگان‌ها درگیر هستند و باید پای کار بیایند اما در حوزه زیرساخت‌ها، شهرداری قم اقداماتی را آغاز کرد.

مدیر دفتر مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: در خصوص تعیین قوانین مربوط به موتورسیکلت باید گفت که در این خصوص سهل گیری های زیادی صورت گرفته، بنابراین این موارد مورد بررسی و اصلاح برای ارائه پیشنهاداتی جدید قرار گرفته است.

خسروی با اشاره به اهمیت رفتار ترافیکی افزود: بر این اساس عدم توجه به قوانین، رعایت نکردن حق تقدم، و سرعت غیرمجاز به عنوان عوامل اصلی تصادفات مشخص شدند. این نشان می‌دهد که کاربر موتورسیکلت با خطرات آن به اندازه کافی آشنا نیست.

وی گفت: در این مطالعات تمام جامعه هدف‌ها و گروه‌های استفاده کننده از موتورسیکلت مشخص شدند و برای هرکدام رفتاری یک محتوای آموزشی نیز تدوین شد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد.

مدیر دفتر مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه از دیگر موارد تلاش برای اصلاح ظاهر و کارکرد موتورسیکلت‌ها است اضافه کرد: هم اکنون در سطح شهر موتورهای استفاده می‌شود که طرح قدیم برای ۵۰ سال پیش است، نه از نظر ترمز ایمنی کافی دارد و نه گاردی که سپر ایمنی محسوب می‌شود اصلاً وجود ندارد و طرح‌هایی به شرکت‌های موتورساز برای افزایش ایمنی پیشنهاد شده است.


منبع مطلب: شهرنیوز
https://www.qom.ir/WgtRAT