رفتن به محتوای اصلی

ظرفیتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص در مرکز علمی و کاربردی شهرداری قم/تحصیل ۳۵۰ دانشجو در ۲۳ رشته

ظرفیتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص در مرکز علمی و کاربردی شهرداری قم/تحصیل ۳۵۰ دانشجو در ۲۳ رشته
مرکز آموزشی علمی و کاربردی شهرداری قم با ارائه خدمات آموزشی متناسب با بازار هدف، بیش از هزار نفر فارغ‌التحصیل روانه بازار کار کرده است.

به گزارش شهرنیوز، مراکز جامع علمی کاربردی یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقای سطح مهارت شاغلین بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان مرکز آموزشی که فاقد تجربه اجرایی بوده ایجاد شده است.

 دانشگاه جامع علمی کاربردی متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می‌شود. هدف دانشگاه فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص و موردنیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است به‌نحوی‌که دانش‌آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آن‌ها محول می‌شود، دانش و مهارت لازم را کسب کنند.

با توجه ‌به رسالت شهرداری‌ها و گسترۀ وسیع خدماتی که این مراکز در حوزه‌های مختلف از زمان تولد تا زمان وفات به شهروندان ارائه می‌دهند و با عنایت به‌ضرورت ارتقای سطح دانش تئوری و عملی کارکنان تابعه وزارت کشور و در ذیل آن کارکنان شهرداری‌ها، تصمیم گرفته شد تا مرکز جامع علمی کاربردی وابسته به شهرداری تأسیس شود.

مرکز آموزشی علمی کاربردی شهرداری قم در سال ۸۲ با اخذ مجوز از سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها کشور و با موافقت دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف ایجاد مهارت و توانمندسازی در راستای توسعه اشتغال و کارآفرینی با ۳ رشته در مقطع کاردانی فعالیت خود را آغاز نمود.

هم‌اکنون این مرکز با ارائه خدمات آموزشی متناسب با بازار هدف بیش از هزار نفر فارغ‌التحصیل روانه بازار کار نموده است. این مرکز توانسته در ۲۳ رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی اقدام به ارائه خدمات نماید و در ارزیابی وزارت علوم و نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با عنوان یکی از فعال‌ترین مراکز آموزش علمی کاربردی با کسب رتبه‌های برتر شناخته‌شده است.

مرکزی برای تربیت نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی ماهر

رئیس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم می‌گوید: مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری قم در سال ۸۲ با اخذ مجوز از سازمان شهرداری‌ها دهیاری‌ها و با موافقت دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف ایجاد مهارت و توانمندسازی در راستای توسعه اشتغال و کارآفرینی با ۳ رشته در مقطع کاردانی فعالیت خود را آغاز نمود. هم‌اکنون از این مرکز با ارائه خدمات آموزشی متناسب با بازار هدف بیش از هزار نفر فارغ‌التحصیل روانه بازار کار نموده است.

مهدی عاطفی می‌افزاید:  کاربردی بودن آموزش‌ها، پاسخگویی به نیازهای تخصصی و حفظ کیفیت آموزشی در سطح استاندارد از ویژگی‌های بارز این مرکز به شمار می‌آید.

اساتید مرکز از مطلوب‌ترین اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور

رئیس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم در ادامه با اشاره به وضعیت اساتیدی که در این مرکز تدریس می‌کنند می‌گوید: این مرکز آموزشی در زمینه جذب اساتید نهایت دقت نظر را داشته است، به‌طوری‌که هم‌اکنون بخش قابل‌توجهی از اساتید این مرکز از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی هستند که حتی برخی از این افراد مدیران گروه در مقطع کارشناسی و ارشد در دانشگاه‌های خود می‌باشند که در مقاطع کاردانی و کارشناسی در این مرکز مشغول به تدریس می‌باشند.

وی در ادامه بیان می‌کند: در طی این سال‌ها این مرکز در کنار آموزش مقطع دار و دانشگاهی، در زمینه آموزش‌های کوتاه‌مدت و ضمن خدمت با سازمان‌های مختلف خصوصاً شهرداری قم همکاری موفقی را داشته است و توانسته جامعه مخاطب خود را در زمینه‌های علمی و آموزشی اقناع نماید.

عاطفی می‌افزاید: هم‌اکنون بیش از ۳۵۰ دانشجو در این مرکز آموزشی در رشته‌های کاردانی و کارشناسی حقوق ثبت‌اسناد و املاک، کارشناسی مدیریت شهروندی، کارشناسی مدیریت تجاری‌سازی، کاردانی عمران، کاردانی فنی معماری شهری ، کاردانی تربیت مربی آموزش‌های شهروندی، کارشناسی و کاردانی طراحی معماری داخلی، کاردانی اطفای حریق شهری ، کارشناسی حفاظت و پیشگیری از حریق ، کاردانی امور اداری، کارشناسی امور اداری و منابع انسانی ، کارشناسی امور دفتری، کاردانی و کارشناسی گردشگری مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم در پاسخ به این سئوال که آیا بازار کار برای فارغ‌التحصیلان این مرکز فراهم است می‌گوید: به‌طور نسبی بیش از ۸۰ درصد دانشجویان این مرکز شاغل بوده که در سازمان‌ها و نهادهای استان و خارج از استان مشغول به کار می‌باشند که در کنار اشتغال، مشغول به تحصیل می‌باشند و با کمک این آموزش‌ها در ارتقاء شغلی و سازمانی خود می‌توانند بسیار مؤثر واقع گردند.

وی عنوان می‌کند: این مرکز در راستای ارتقای کارمندان شهرداری در زمینه آموزش‌های مقطع دار و آموزش‌های ضمن خدمت همواره پیشگام بوده است به‌طوری‌که در سال گذشته بیش از هزار ساعت و بیش از ۴۵ هزار نفر ساعت آموزش در این مرکز پرداخته است .

آموزش نیروی انسانی با کارکرد شهرداری و شهری

استاد دانشگاه و مدیر گروه رشته گردشگری دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری قم نیز در این زمینه می‌گوید: هدف دانشگاه فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص و موردنیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است به‌نحوی‌که دانش‌آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آن‌ها محول می‌شود دانش و مهارت لازم را کسب کنند.

محمد آقازاده می‌افزاید: سازمان‌های مختلف بر اساس کارکرد و عملکردی که دارند رشته‌هایی را در این نوع مراکز ایجاد می‌کنند که هم تحت نظارت خود آن‌ها باشد و هم به لحاظ عملیاتی تجربه خوبی برای آموزش نیروی انسانی باشد. ماهیت فعالیت شهرداری رشته‌هایی که مرتبط با مدیریت شهری است که در این مرکز دایر است و به‌نوعی پاسخگوی شهر قم خواهد بود در این مرکز رشته‌هایی مانند عمران و معماری و شهرسازی و اداری و بخش گردشگری تدریس می‌شود.

وی عنوان می‌کند: شهرداری تا به امروز نتوانسته از بخش گردشگری استفاده کند و به این باور نرسیده است که از گردشگری می‌توان درآمدزایی نماید فارغ‌التحصیلان بخش گردشگری یا در لیدرگردشگری، آژانس‌های گردشگری و هتل داری توانسته‌اند مشغول به کار شوند ولی در خود شهرداری بازار کار برای فارغ‌التحصیلان رشته گردشگری فراهم نشده است.

انتهای پیام/103


منبع مطلب: پردیسان آنلاین
https://www.qom.ir/MtPPK