رفتن به محتوای اصلی

مجتمع های مسکونی ناایمن؛ خطری در کمین/سردرب های ورودی مجتمع هایی که مانع عملیات امداد می شوند

مجتمع های مسکونی ناایمن؛ خطری در کمین/سردرب های ورودی مجتمع هایی که مانع عملیات امداد می شوند
گسترش روزافزون جمعیت در سال‌های اخیر و رشد شتابان ساخت مجتمع‌های آپارتمانی، حد بالایی از خانوارها را به‌سوی زندگی آپارتمانی سوق داده است. سکونت در این مجموعه‌ها نیازمند رعایت فرهنگ خاص آپارتمان‌نشینی و در صدر آن‌ها رعایت موارد ایمنی است.

به گزارش شهرنیوز، مسائل ایمنی و استانداردسازی مهمترین مسئله در جلوگیری از بروز حوادث و اتفاقات ناگوار است و در هر جایی که ایمنی اتفاق نیفتاده باشد بروز اتفاقات ناگوار دور از انتظار نخواهد بود.

ایمنی ساختمان یک بحث بسیار جدی در صنعت ساختمان‌سازی و به دنبال آن بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده است، چراکه ایمنی بناهای بلندمرتبه در کنار کاربری که دارد به لحاظ ایمنی جان و دارایی افرادی که در آن هستند، حائز اهمیت است.

مالکان ساختمان‌های بلندمرتبه باید هنگام ساخت‌وساز، ضوابط خاصی را رعایت کنند؛ برای نمونه اگر در مجاورت ساختمانی که قرار است به صورت بلندمرتبه‌سازی ساخته شود معبر عمومی با عرض مناسب برای عبور و پارک خودروهای آتش‌نشانی به هنگام بروز خطر احتمالی وجود نداشته باشد مالک باید قسمتی از زمین مجتمع را به این امر اختصاص دهد.

امروزه توجه به مباحث ایمنی در کلان‌شهرها از مؤلفه‌های مهم دستیابی به توسعه پایدار و زیست شهری است. افزایش جمعیت و رشد افقی شهرهای کشور طی چند دهه اخیر ضرورت توجه به ایمنی شهری را دوچندان کرده است.

از آماده نبودن سیستم اطفاء و اعلام حریق تا عدم امکان ورود خودروهای آتش‌نشانی به مجتمع‌ها

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم در گفتگویی گفت :بر اساس مقررات ملی ساختمان برخی ملاحظات ایمنی در مجتمع‌های مسکونی ازجمله نصب فایرباکس ها، تهیه خاموش کننده اطفاء حریق، نصب سیستم اعلام حریق، طراحی پله فرار، نصب درب‌های بازشو پله فرار به سمت بیرون، ایجاد راه دسترسی مناسب برای ورود خودروهای امدادی، نصب رایزر خشک آتش‌نشانی و… الزامی است که بخشی از آن باید هنگام طراحی و ساخت ساختمان در نظر گرفته شود و بخشی از آن در هنگام بهره‌برداری مورداستفاده قرار گیرد.

مهدی برزویی ادامه داد: بررسی‌های دقیقی از میزان رعایت مسائل ایمنی در ساختمان‌های پردیسان وجود ندارد اما گزارش‌های بازدید سازمان آتش‌نشانی نشان می‌دهد در اغلب مجتمع‌ها سیستم‌های اطفاء و اعلام حریق آماده بکار نیست و حتی بعضاً در برخی موارد قراردادن تابلو و سردرب برای مجتمع‌ها سبب شده است که خودروهای سنگین آتش‌نشانی حتی امکان ورود هم نداشته باشند که این از مهم‌ترین معضلات ایمنی در مجتمع‌های مسکونی است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این موارد برخی تغییر کاربری‌های انجام شده در مجتمع‌ها سبب افزایش پتانسیل خطر در مجتمع‌ها شده است که این موضوع نیز بسیار حائز اهمیت است.

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم با اشاره به خطرات و مشکلاتی که در مجتمع‌های مسکونی وجود دارد اظهار داشت: بسیاری از شهروندان ساکن در مجتمع‌های مسکونی آموزش‌های ایمنی لازم را فرا نگرفته‌اند از این‌رو بعضاً اطلاعی از تجهیزات ایمنی و نحوه نگهداری آن در ساختمان‌ها ندارند و به همین دلیل از کارافتادن تجهیزات ایمنی مانند فایرباکس ها، سیستم‌های اعلام حریق و حتی بعضاً به شارژ بودن یا نبودن کپسول‌های آتش‌نشانی حساس نیستند و حتی نحوه استفاده از این تجهیزات را نیز آموزش ندیده‌اند.

لزوم فراگیری آموزش‌های ایمنی توسط شهروندان

وی ادامه داد : خطر آتش‌سوزی، زلزله و سیل همواره در شهر ما وجود دارد که علاوه بر ایمنی سازه‌ای لازم است شهروندان نیز آموزش لازم را برای مقابله با این حوادث فرا بگیرند.

برزویی با اشاره به اقدامات شهرداری برای ایمن‌سازی مجتمع‌های مسکونی بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی و شهرداری منطقه ۸ نسبت به صدور اخطار ایمن‌سازی به برخی مجتمع‌های مسکونی حتی در چندین نوبت اقدام نمودند و برخی از مجتمع‌ها نیز اقدام اصلاحی را انجام داده‌اند اما تعداد آن‌ها بسیار اندک است و لازم است همه شهروندان عزیز بدانند نکات و ملاحظات ایمنی که مورد تأکید شهرداری و سازمان آتش‌نشانی است برای حفظ جان آن‌هاست و لازم است نسبت به این مهم حساسیت بیشتری داشته باشند.

ایمن‌سازی کم‌هزینه‌تر از وقوع حادثه

وی تأکید کرد : مطمئناً هزینه اقدام ایمن‌سازی در مجتمع‌های مسکونی بسیار پایین‌تر از خسارت‌های وارده در زمان وقوع حادثه است و این در حالی است که جان همشهریان به‌هیچ‌وجه قابل ارزش‌گذاری نیست و یک سهل‌انگاری ساده و نادیده گرفتن نکات ایمنی کم‌هزینه و بعضاً بی هزینه می‌تواند جان و مال ما را به خطر بیندازد.

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم عنوان کرد : گام اول در مقابله با خطر شناخت آن است، شرایط هر مجتمع از نظر ایمنی با مجتمع دیگر متفاوت است در گام اول پیشنهاد می‌شود که ساکنین و مدیران ساختمان‌ها نسبت به این قضیه اهمیت نشان دهد و از سازمان آتش‌نشانی تقاضا کنند که نسبت به بازدید ایمنی از ساختمان اقدام کند، نکات و ملاحظاتی که سازمان آتش‌نشانی در گزارش بازدید بدان اشاره می‌کند باید مورد پیگیری مدیران مجتمع‌ها قرار گیرد که عمدتاً مربوط به سیستم‌های اعلام و اطفا حریق است، یادمان باشد گاهی قراردادن یک شیلنگ آب ساده می‌تواند از وقوع یک آتش‌سوزی بزرگ جلوگیری کند.

آمادگی شهرداری قم برای آموزش رایگان شهروندان

وی افزود: گام مهم بعدی آموزش ساکنین است، مرکز پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم و سازمان آتش‌نشانی آمادگی دارد نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی عملی مقابله با حوادث به‌صورت رایگان برای مجتمع‌های مسکونی اقدام نمایند.بدین منظور همشهریان عزیز می‌توانند با شماره تلفن ۳۲۴۲۵۵۱۸ در ساعات اداری تماس حاصل نمایند.

برزویی در خصوص سردب های برخی مجتمع‌ها که امکان ورود خودروهای امدادی را سلب می‌نماید عنوان کرد: علاوه بر اخطارهای صادره به مدیران مجتمع‌ها در برخی موارد شهرداری راسا یا با همکاری ساکنین اقدام به جمع‌آوری سردرب ها نموده است که البته لازم است ساکنین و مدیران مجتمع‌ها نسبت به این مهم حساسیت کافی داشته باشند و از ایجاد هرگونه مانع برای ورود خودروهای امدادی ازجمله سردرب کوتاه، قراردادن کانکس و … خودداری نمایند.

سردرب های ورودی مجتمع‌هایی که مانع عملیات امداد می‌شوند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفتگویی با اشاره به ایمنی مجتمع‌های مسکونی گفت: پردیسان یک شهرکی است که غالب ساختمان‌های آن به صورت آپارتمانی است. شرایط سکونت در آپارتمان با زندگی در محیط ویلایی متفاوت است. در مجتمع‌های مسکونی نیاز است که موضوعات ایمنی و تجهیزات ایمنی و پیشگیری در مجتمع‌های مسکونی شدیدتر و قوی‌تر دیده شود و شرایط خود ایمنی را داشته باشد تا در صورت وقوع حادثه بتوانند حادثه را به صورت موقت مدیریت کنند تا نیروهای امدادی به محل حادثه برسند.

بررسی ایمنی مجتمع‌های مسکونی از شروع تا پایان ساخت مجتمع مسکونی

علی زندیه ادامه داد: بر اساس ضوابط ساختمان‌های بلند، وجود سیستم‌های اعلام یا هشدار حریق،سیستم‌های اطفا حریق که همان شلنگ قرقره‌ها معروف هستند، کپسول‌های آتش‌نشانی، درب‌های مقاوم حریق این‌ها از الزامات عمومی هستند که برای ساختمان‌های ۴ یا ۵ طبقه وجود دارد.

علی زندیه افزود: ساختمان‌هایی که برای دریافت شروع به کار ساخت و پروانه به شهرداری مراجعه می‌کنند پس‌ازاینکه طراحی آن‌ها توسط نظام‌مهندسی انجام شد به آتش‌نشانی ارجاع داده می‌شود تا نقشه‌ها بر اساس ضوابط بررسی شود که در صورت وجود نقص به مالک،نظام‌مهندسی و شهرداری اعلام می‌گردد.

وی ادامه داد: متأسفانه اغلب ساخت‌وسازها شامل نقشه اجرایی می‌شود و نقشه مصوب با تغییراتی اجرا می‌شود که سعی کردیم برای رفع این معضل از طریق بازدیدهایی که در زمان اجرا صورت می‌پذیرد این نقیصه حل شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم بیان کرد: در پایان کار هم از آتش‌نشانی استعلام صورت می‌گیرد که ما تمامی موارد ایمنی و تجهیزات آتش‌نشانی را بازدید می‌کنیم و پس از تست آن‌ها تائیدیه ایمنی صادر خواهد شد.

وی با اشاره به الزام صدور تائیدیه های ایمنی توسط سازمان آتش‌نشانی از سال ۱۳۹۲ به بعد عنوان کرد: یکی از مشکلات ایمنی در ساختمان‌ها، مجتمع‌هایی است که قبل از سال ۱۳۹۲ ساخته‌شده است که ما بر نقشه‌ها و ساخت آن‌ها نظارت نداشته‌ایم و برخی از آن‌ها همچنان پایان کار نگرفتند و از شرایط و تجهیزات ایمنی آن‌ها اطلاعی نداریم. البته از طریق بازدیدهای دوره‌ای که در حال انجام هست ضمن ارائه آموزش، اخطارهای لازم نیز صادر می‌شود.

زندیه ابراز داشت : سازمان‌ها و شرکت‌های تعاونی که نسبت به ساخت مسکن تا سال ۱۳۹۲ اقدام کردند و تحویل شهروندان داده شده است باید نسبت به تائیدیه ایمنی اقدام کنند و سازمان آتش‌نشانی هم آمادگی دارد تا در سریع‌ترین زمان نسبت به بررسی و تائید ایمنی مجتمع اقدام کند.

وی با بیان یکی دیگر از مشکلات ایمنی مجتمع‌های مسکونی عنوان کرد: تعداد اندکی از مجتمع‌ها و ساختمان‌هایی که تائیدیه ایمنی را دریافت می‌کنند سیستم‌های آتش‌نشانی را خاموش می‌کنند یا در صورت بروز خرابی جهت تعمیر آن اقدام نمی‌کنند که مدیران مجتمع‌ها و ساکنین باید از این کار خودداری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به ناایمن بودن بعضی از سردرب مجتمع‌ها در پردیسان ابراز داشت: تعدادی از مجتمع‌های مسکونی با نصب سر درب ورودی مجتمع،نصب راهبند، ایجاد باغچه و فضای سبز در محل‌های نامناسب باعث می‌شوند در صورت بروز حادثه روند عملیات را با تأخیر روبرو شود که لازم است نسبت به اصلاح آن‌ها اقدام کنند.

وی عنوان کرد: نصب شیرهای هیدرانت در سطح پردیسان افزایش دادیم تا در صورت بروز حادثه بتوانیم در سریع‌ترین زمان آبگیری انجام شود و برای اطفا حریق زمان را از دست ندهیم.

ساخت ۳ ایستگاه آتش‌نشانی جدید در سایت ۵۶۰ هکتاری

زندیه تصریح کرد: در حال حاضر ۳ ایستگاه فعال آتش‌نشانی در پردیسان وجود دارد و با تعاملی که شهرداری با اداره راه و شهرسازی انجام داده است مقرر شده است تا ۳ قطعه زمین در سایت ۵۶۰ در اختیار شهرداری قرار گیرد و ایستگاه‌های سایت ۵۶۰ ساخته شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم آموزش‌های شهروندی را حائز اهمیت دانست و ابراز داشت: هر سازمان یا مجتمع مسکونی که درخواست دریافت آموزش را داشته باشد کارشناسان سازمان آتش‌نشانی به صورت رایگان نسبت به این مهم اقدام می‌کنند.

رویکرد پیشگیری سازمان آتش‌نشانی

وی با اشاره به رویکرد پیشگیری سازمان آتش‌نشانی قم عنوان کرد : به منظور پیشگیری از وقوع حادثه در خدمت شهروندان هستیم تا علاوه بر بازدیدهای دوره‌ای،در صورت مشاهده هرگونه موارد ناایمن به سازمان آتش‌نشانی اطلاع دهند تا در اسرع وقت کارشناسان سازمان به محل مراجعه و موارد ایمنی را بازدید کنند و در صورت نیاز مشاوره‌های لازم را انجام شود تا از حوادث جلوگیری کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد : میانگین جهانی رسیدن به محل حادثه و حریق ۴ دقیقه است که در قم ۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه است.

انتهای پیام/104


https://www.qom.ir/tcPEm