رفتن به محتوای اصلی

توسعه فضای سبز و اهمیت تأمین آب پایدار/لزوم همکاری بیشتر دستگاه‌ها در تأمین آب

توسعه فضای سبز در گروی تأمین آب پایدار/لزوم همکاری بیشتر دستگاه‌ها در تأمین آب
تأمین و جداسازی آب شرب از آبیاری فضای سبز دغدغه‌ای بوده که همواره مدیریت شهری قم در سال‌های گذشته داشته است و در این راستا توانسته سهم آب غیرشرب را در نگهداری فضای سبز به 81 درصد برساند.

به گزارش شهرنیوز، تأمین آب پایدار یکی از موضوعات مهم در توسعه فضای سبز پیراشهری، شهری و محله‌ای است و با توجه به بحران‌های کم‌آبی در سال‌های گذشته، هر روز بر اهمیت جداسازی آب‌های شرب از آب‌های خام، خاکستری، پساب و ... احساس می‌شود.

افزایش سرانه به حدود 21 متری قم در یک دهه اخیر سبب شده که توجه به تأمین چندجانبه آب برای آبیاری فضای سبز در دستور کار تیم‌های مختلف مدیریت شهری به‌ویژه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم قرار گیرد.

وجود بیش از 400 بوستان در سطح شهر و لزوم تأمین آب آن همواره جز دغدغه‌هایی بوده که تلاش شده سهم آب شرب در آبیاری آن کاهش یابد که خوشبختانه این مهم با اجرای برنامه‌های مختلف به سرانجام رسیده و هم‌اکنون این سهم آب غیرشرب به 81 درصد رسیده است.

سهم 81 درصدی آب غیرشرب در آبیاری فضای سبز

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ عزم جدی در حوزه جداسازی آب شرب از آبیاری فضای داشتیم، اظهار داشت: سال ۱۳۹۵ بیش از ۴۵ درصد منابع آبی برای آبیاری فضای سبز شهری آب شرب بوده اما اکنون ۱۹ درصد از آب شرب و ۸۱ درصد از پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

پیام جوادیان با تأکید بر اینکه با توجه به مطالعات جامعی که صورت گرفته است در سال ۱۴۰۰ حدود  ۵.۸ میلیون مترمکعب برای فضای سبز از آب شرب استفاده می‌شود، اما این میزان در سال ۱۴۰۱ به رقم ۵.۴ میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: استفاده از پساب را در دستور کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: جداسازی آب شرب و منابع آبی برای آبیاری فضای سبز در هیچ شهری در کشور کامل نیست و استفاده از آب شرب در شهرها به صفر نرسیده است.

آب منطقه‌ای به تعهدات خود عمل نکرده است

مدیرعامل سازمان سیما، ‎منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به چالش‌های نگهداری و توسعه فضای سبز شهرداری قم اضافه کرد: نبود‎ چاه و همکاری نکردن شرکت آب منطقه‌ای از چالش‌هایی بوده که در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون شرکت آب و منطقه‌ای به ازای جداسازی آب شرب، وظیفه ارائه و انتقال ۱۳ چاه به شهرداری را دارد، یادآور شد: متأسفانه با عمل نکردن به تعهدات، تنها پنج چاه به سازمان ارائه‌شده است.

جوادیان گفت: شهرداری یک نهاد عمومی خدمت‌رسانی برای مردم است و در تلاشیم تا با انجام وظایف و ارائه خدمات در بهبود فضای سبز شهری و نشاط اجتماعی شهروندان مؤثر باشیم.

وی مطرح کرد: قم به‌عنوان دومین شهر بعد از اصفهان تخصیص ۴.۵ میلیون مترمکعب پساب را انجام داده و خط انتقال پساب به طول ۵ هزار متر از تصفیه‌خانه جامع تا بوستان رضوان تا پایان سال تکمیل می‌شود.

با این شرایط به نظر می‌رسد همان‌گونه که فضای سبز و بوستان‌های شهری مورد استقبال و انتظارات شهروندان است، لذا باید دستگاه‌ها و نهادها نیز در این زمینه همکاری داشته باشند تا بتوان در کنار توسعه فضای سبز، آب نیز به‌عنوان مهم‌ترین رکن توسعه آن مورد توجه باشد.

انتهای پیام/103


https://www.qom.ir/MtPdy