رفتن به محتوای اصلی

گل های زینتی زینت بخش کویرقم/فراهم سازی زیرساخت صادرات گل

گل های زینتی زینت بخش کویرقم/فراهم سازی زیرساخت صادرات گل
در کلانشهری مانند قم که محدودیت منابع آبی و اقلیم خشن کویری موانعی برای سرسبزی به شمار می روند شاید باورکردنی نباشد که این شهر کویری سومین شهر سبز کشور و انواع گل های زینتی در آن کاشته می شود.
در کلانشهری مانند قم که محدودیت منابع آبی و اقلیم خشن کویری موانعی برای سرسبزی به شمار می روند شاید باورکردنی نباشد که این شهر کویری سومین شهر سبز کشور و انواع گل های زینتی در آن کاشته می شود.

به گزارش شهرنیوز، گل  و درخت و یا به عبارتی سبزه و گیاه در تاریخ وفرهنگ ما ایرانیان قابل لمس است وجود درختان در سنگ نگاره های تخت جمشید ؛ و یا تاج هایی که در دوران هخامنشیان وجود دارد همه و همه نشان از علاقه خاص ما به گل و گیاه دارد که حتی در متون ادبی و شعری ما هم نمایان است .
گل وگیاه به قدری در فرهنگ ما ارزش دارد که در تقویم روزی را به نام روز گل و گیاه داریم ما ایرانیان در روز شادی و عزا از گل استفاده می کنیم اما با رشد فرهنگ شهرنشینی و افزایش جمعیت و هم چنین افزایش زندگی آپارتمانی رفته رفته باغچه های خانه های قدیمی ما را کم و حتی حذف کرد و نتیجه آن شد که در زندگی شهری نشاط و آرامش ما با حذف این باغچه ها که روزی به ما طراوت و شادی می داد از بین رفت.
بیست و پنجم خرداد ماه (۱۵ ژوئن) هر سال برابر با روز جهانی و ملی گل و گیاه است که این تاریخ از سال ۸۴ بنا به درخواست اتحادیه گل و گیاه کشور و با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت جهاد کشاورزی و دفتر گل و گیاه، با این عنوان در تقویم رسمی کشورمان به ثبت رسیده است که امید است این روز عاملی باشد که ما حتی در زندگی آپارتمان نشینی خود با روی آوری به گل و گیاهان زینتی زندگی خود را طراوت بخشیم و با توجه به مسائل زیست محیطی که حاصل از زندگی صنعتی و ماشینی است با فضای سبز و این گل ها و گیاهان حال و هوای خود را متحول کنیم.
اما در شهرهایی مانند قم که از سویی با اقلیم بسیار خشن کویری و خشک روبرو است و از سویی با محدودیت منابع آبی دست و پنجه نرم می کند علاوه بر همه این عوامل با رشد صنایع و وجود چندین شهرک صنعتی شش های شهروندان قمی نیاز به هوای پاک دارند لذا توسعه فضای سبز شهری از الزاماتی است که مدیریت شهری این مهم را در برنامه ها و اقدامات خود به آن توجه دارد.
طی سال های اخیر شاید غیر باور کردنی باشد که در شهر کویری هم چون قم فضاهای سبز آن توسعه و با رشد بوستان های کوچک و بزرگ فضایی برای قمی ها فراهم شده که در هوای پاک نفس کشیده و شهر قم را به عنوان سومین کلانشهر سبز کشور معرفی کند که در آن با مدیریت بهره روی از منابع آبی و اصلاح الگوی کشت با کم ترین ها فضای سبزی را برای شهروندان قمی فراهم کنند.
از سویی در همین شهر کویری کشاورزان سختکوش توانسته اند گلخانه هایی را برای کاشت گل های زینتی فراهم کنند گلخانه هایی که بهره گیری از پساب و اصلاح الگوهای کشت قرار است در آینده با فراهم شدن زیرساخت گل های زنیتی همین شهر کویری به سمت بازارهای داخلی و خارجی برای فروش روانه شود.

خداحافظی با باغچه های زیبای حیاط با تغییر سبک زندگی

یک بانوی مسن قمی می گوید: امروز با افزایش زندگی آپارتمان نشینی شهروندان حسرت وجود یک باغچه کوچک در حیاط زندگی خود هستند باغچه هایی که زمانی جزو لاینفک زندگی ما ایرانیان بود زمانی عصرها وقتی هوا گرم می شد گرد هم جمع و در حیاط خانه نزدیک باغچه گل می گفتیم و گل می شنیدیم.
سیده محدثه محمدی می افزاید: گل در زندگی ما ایرانیان عجین شده است ما در عزای عزیزان و در شادی عزیزان با اهدای گل های زیبا شریک می شویم گل ها نقش مهمی در زندگی ما دارند اکنون هم همین است اما با تغییر زندگی اندکی رنگ باخته است گل وگیاه باعث نشاط و آرامش روحی می شوند.

فضای سبز قم ونشاط شهروندان قمی

یک شهروند دیگر قمی بیان می کند: زمانی در قم خانه های ویلایی بسیاری بود و در همه آنها باغچه با گل و درختان میوه و در خود شهر هم باغ های زیبایی وجود داشت اما اندک اندک جای خود را به آپارتمان ها داد ولی شکر خدا شهرداری قم با توجه به هوای قم و کمبود آب فضای سبز خوبی را فراهم ساخته است وجود بوستان های کوچک هم برای کودکان و هم سالمندان ظرفیتی است که در نشاط و روحیه و آرامش آنها تاثیر دارد .
به گفته محمدرضا جلالی ؛ هرچند یک سری مشکلات فرهنگی در برخی بوستان ها دیده می شود اما وجود این حجم از فضای سبز شهری آن هم در شهری مانند قم کار بزرگی است امیدوارم این فضاها بیشتر شود و مردم بهتر از این فضا استفاده کنند ما با مشکل ریز گرد و گرد و خاک روبرو هستیم همین بوستان های می توانند نشاط اجتماعی و هوای پاکی را به ما ارمغان دهند باید شهرداری از گل های دائمی و درختان میوه سازگار با قم استفاده کند .

توسعه کشت گل های زینتی با بهره گیری از پساب

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به وضعیت کاشت و تولید گل و گیاهان زینتی در استان می گوید: در استان بیش از ۷ هکتار به کشت گیاهان و گل های زینتی اختصاص دارد که بخشی در قالب باغی و بخشی گلخانه ای کشت و تولید می شود اما نکته مهمی که وجود دارد گل های زینتی کم آب بر هستند واگر به صورت گلخانه ای هم پرورش یابند آب کم تری مصرف می کنند.
محمد علی سلامی زواره در ادامه می افزاید: بحثی که برای توسعه سطح زیر کشت گیاهان زینتی مطرح است این است که با توجه به محدودیت منابع آبی ، برای آبیاری از پساب استفاده کنیم چون کاربرد غذایی ندارند پساب برای توسعه گیاهان زینتی مشکلی به همراه ندارد و ما قرار است در کهک و خورآباد با فراهم شدن زیرساخت لازم حدود ۷ هکتار گلخانه برای تولید گیاهان وگل های زینتی با بهره گیری از پساب ایجاد کنیم.
به گفته وی، کشت گل های زینتی می تواند در کنار ظرفیت اشتغالزایی ارزآوری و درآمد خوبی را برای بهره ورداران به همراه داشته باشد ما در مناطق کهک و خلجستان در زمینه گل های زینتی فعالیت داریم و هم چنین به طورمحدود در خود شهر قم هم گل های زینتی تولیدوکاشت می شود .
این مسئول عنوان می کند: قم ظرفیت توسعه تولید گل های زینتی را دارد و ما برای توسعه کشت گلخانه ای از جمله گل های زینتی تسهیلات یک میلیارد تومانی را اختصاص داده ایم.
اما هر رهگذری که وارد کلانشهر قم می شود وجود فضای سبز و بوستان های سرسبز را در همان ابتدای ورودی های شهر برایش قابل لمس است طی سال های اخیر مدیریت شهری به ویژه سازمان پارک ها و فضای سبز شهری در زمینه توسعه فضای سبز و گل های زینتی اقدام مطلوبی را انجام داده است.

گل های زینتی زینت بخش کویرقم

معاون فنی سازمان‌ پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین در ارتباط با توسعه فضای سبز شهر قم و بهره گیری از گیاهان و گل های زینتی در قم می گوید: توسعه فضاهای تفریحی وفضای سبز شهری در سلامت روانی وجسمی و هم چنین زیبایی سیما و منظر شهری نقش مهمی ایفا و زمینه ساز نشاط اجتماعی است.
ابوالفضل مهدی نیا می افزاید: سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم با بهره گیری از گونه های گیاهی سازگار با اقلیم قم در طراحی سیما و منظر شهری کوشیده تا نشاط بصری و روحی و روانی را هم برای شهروندان قم و هم گردشگران ورودی به قم را ایجاد کند. نکته مهم این که با بهره گیری از کارکرد مهم تفریح و نشاط اجتماعی اقدام به ایجاد بوستان و فضاهای تفریحی از جمله پارک و بوستان علوی،باغ پرندگان و دیگر بوستانها کرده است .
وی با اشاره به محدودیت های آبی در قم و این که حفظ چنین حجمی از فضای سبز شهری چه طبعاتی می توان به همراه داشته باشد عنوان می کند: جدای از این که برای زیبایی سیما و منظر شهری از گل های دائمی ودرختچه های گل دار و هم چنین انواع رزها و یاس طاووسی و یاس امین الدوله بهره گرفتیم سعی کردیم از گونه های کم آب بر و سازگار با اقلیم شهر قم برای زیبایی شهر بهره مند شویم.
به گفته این مسئول؛ شهر قم از شهرهای تاریخی و شهرهای در حوزه زیارت و گردشگری است و با توجه به موقعیت مذهبی و سیاسی با افزایش جهش جمعیت شاهد فراگیر شدن آلودگی هوا هستیم و از شهرهای در حاشیه کویر و باتوجه به صنعتی شدن شهرها از جمله قم با شهرکهای صنعتی در حاشیه شهر، آلودگی های خاص خود را دارد که نیاز به اقدامات پیشگیرانه ضروری است .

گل هایی که به سیما ومنظر زیبایی و با اقلیم قم سازگار هستند

معاون فنی سازمان‌ پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم درادامه بیان می کند: با توجه به شرایط و منابع آبی استان ما برای توسعه فضاهای سبز و زیبایی سیما و منظر محدودیت منابع آبی قم را مورد توجه قرار دادیم لذا تلاش داریم با توجه به شرایط و ظرفیت موجود بهترین استفاده را از ظرفیت فضای سبز نماییم و بر بهره گیری از گونه هایی مانند زیتون و انار و سنجد و عناب و گل های محمدی و امین الدوله درکنار توسعه فضای سبز شهری بر مدیریت منابع آبی نیز تمرکز داریم.

گل هایی که نشاط اجتماعی وارامش روحی به همراه دارند

یک کارشناس اجتماعی می گوید: گل و گیاه به سرعت می‌تواند روحیه شخص را تغییر داده و موجب افزایش هیجان مثبت در او شود؛ به نحوی که شما می‌توانید با هدیه دادن حتی یک شاخه گل نیز طرف مقابل خود را شاد نمایید. لبخند پدیدار شده بعد از گرفتن و رویت این گل، اولین و مهم‌ترین نشانه این تغییر مثبت خواهد بود.
دکتر آتنا مرتضوی می افزاید: احساس نشاط و سر زندگی بعد از گرفتن و محافظت از این هدیه که نشانی از طبیعت دارد در همه افراد و در هر سنی به سرعت نمایان خواهد شدپژوهش‌ها ثابت کرده‌اند خریدن و کاشتن گل و گیاه و به طور کلی نگاه کردن به آن‌ها باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش وطراوت و مثبت اندیشی در انسان خواهد شد.


منبع مطلب: پردیسان آنلاین
https://www.qom.ir/grNM