شرح وظایف مصوب اداره کل حسابرسی و امور مجامع:
- تهیه و تدوین برنامه ها و دستورالعمل های کنترلی بر عملکرد مالی شهرداری، سازمان ها و واحدهای تابعه
- تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملکرد مالی شهرداری، سازمان ها و واحدهای تابعه.
- آسیب شناسی سیستم های مالی شهرداری و سازمان های تابعه و پیشنهاد بهبود سیستم مالی.
- انجام حسابرسی مستقل شهرداری، سازمان ها و واحدهای تابعه.
- انتخاب بازرسان و حسابرسان شهرداری و سازمان های تابعه و بررسی عملکرد آنان.
- تهیه و تنظیم دستور العملهای کاری و تقویم برگزاری شورای سازمان ها و مجامع شرکتهای تابعه شهرداری.
- پیگیری کلیه امور مربوط به بیمه و مالیات سازمان ها و شرکت های تابعه.
- حسابرسی درآمدهای وصولی و وجوه دریافتی، هزینه های انجام شده و پرداخت ها و پیگیری رفع اختلافات مالی و حسابداری بین شهرداری و سازمان های تابعه .
- نظارت بر حسن اجرای قوانین، ضوابط و دستورالعمل های مالی.
- پیگیری مصوبات شوراها و هیات های مدیره سازمان ها و شرکت های تابعه.
اداره حسابرسی سازمان ها
- انجام حسابرسی و پیگیری وضعیت حسابرسی مستقل سازمان های شهرداری.
- بررسی و تجزیه و تحلیل دستورالعمل ها، صورت های مالی، ترازنامه ها و گزارش های مالی سازمان های شهرداری.
- استقرار و نظارت بر سیستم و عملیات کنترلی سازمان های شهرداری )شمارش موجودی، اموال و ...(پیگیری تعیین تکلیف مغایرت ها و تعامل با مجموعه های ذیربط جهت استقرار نظام جامع کنترل.
- مشاوره، همکاری و راهنمایی سازمان های شهرداری در روش های بهبود چرخه امور، حل و فصل مسائل مالی و معاملات.
- بررسی فرمت های گزارش گیری مالی و بهره گیری از گزارش های تجمعی، تلفیقی و عملکرد شهرداری در ارزیابی و تجزیه و تحلیل روندها، برنامه ها و چشم انداز سازمان های شهرداری.
- بررسی میزان رعایت استانداردهای حسابداری و میزان قابلیت اعتماد و شفافیت و اتکای اطلاعات صورت های مالی در سیستم های مالی سازمان های شهرداری.
- نظارت بر استقرار و پیاده سازی روش های ثبت، طبقه بندی و گزارشگری اطلاعات مالی مطابق با نیازهای مدیریتی و الزامات قانونی در قالب روش ها و فرم های همسان و یکنواخت در سازمان های شهرداری.
- شناسایی و آسیب شناسی سیستم ها و روش های مالی مورد عمل در سازمان های شهرداری و پیشنهاد بهبود.
- نظارت بر اجرای بموقع و کامل قوانین، ضوابط و دستورالعملهای مقرر و حسب مورد ارایه راهکارهای مناسب بمنظور اجرای سیستماتیک و بهبود آنها در جریان عادی فعالیت ها در سازمان های شهرداری.
اداره حسابرسی ستاد و مناطق
- انجام حسابرسی و پیگیری وضعیت حسابرسی مستقل شهرداری.
- بررسی و تجزیه و تحلیل دستورالعمل ها، صورت های مالی، ترازنامه ها و گزارش های مالی.
- استقرار و نظارت بر سیستم و عملیات کنترلی واحدهای شهرداری )شمارش موجودی، اموال و ...(پیگیری تعیین تکلیف مغایرت ها و تعامل با مجموعه های ذیربط جهت استقرار نظام جامع کنترل.
- مشاوره، همکاری و راهنمایی واحدهای شهرداری در روش های بهبود چرخه امور، حل و فصل مسائل مالی و معاملات.
- بررسی فرمت های گزارش گیری مالی و بهره گیری از گزارش های تجمعی، تلفیقی و عملکرد شهرداری در ارزیابی و تجزیه و تحلیل روندها، برنامه ها و چشم انداز.
- بررسی میزان رعایت استانداردهای حسابداری و میزان قابلیت اعتماد و شفافیت و اتکای اطلاعات صورت های مالی در سیستم های مالی شهرداری.
- نظارت بر استقرار و پیاده سازی روش های ثبت، طبقه بندی و گزارشگری اطلاعات مالی مطابق با نیازهای مدیریتی و الزامات قانونی در قالب روش ها و فرم های همسان و یکنواخت.
- شناسایی و آسیب شناسی سیستم ها و روش های مالی مورد عمل در مجموعه شهرداری و پیشنهاد بهبود.
- نظارت بر اجرای بموقع و کامل قوانین، ضوابط و دستورالعمل های مقرر و حسب مورد ارایه راهکارهای مناسب بمنظور اجرای سیستماتیک و بهبود آنها در جریان عادی فعالیت ها.