رفتن به محتوای اصلی
۲۰ فروردین, ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۹
معاون شهردار پاسخ داد؛

پرچالش‌ترین پروژه عمرانی شهر قم در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

پرچالش‌ترین پروژه عمرانی شهر قم در سال ۱۴۰۲ چه بود؟
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم، فاز پنج عمار یاسر و تونل غدیر را پرچالش‌ترین پروژه عمرانی سال ۱۴۰۲ می‌داند.

به گزارش شهرنیوز، پروژه فاز پنج عمار یاسر که در شورای اسلامی شهر قم، با نام جعفر طیار نام‌گذاری شد، عیدی مدیریت شهری به مردم قم در روزهای آغازین سال ۱۴۰۳ بود. عیدی به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان که میدان معلم را ابتدا به خیابان رسالت و در مرحله بعد به میدان سپاه متصل می‌کند.

 شهرداری قم در سال ۱۴۰۲ انبوهی از پروژه‌های عمرانی کوچک و بزرگ را در مناطق مختلف شهری اجرا کرد، اما عباس حلوایی‌زاده، معاون فنی و عمرانی شهرداری قم اظهار کرد: پرچالش‌ترین پروژه در این سال فاز پنج عمار یاسر و ادامه تونل غدیر بود.

 وی افزود: فارغ از حجم کار زیادی که این پروژه داشت، نوع اجرا به‌گونه‌ای بود که کار را با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌کرد، نحوه اجرای پروژه و تلاش برای هرچه سریع‌تر تمام کردن آن، کار را با چالش‌های بسیاری همراه کرده بود.

 معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه ۳۰۰ حلقه شمع در این پروژه اجرا شده است و ۲۵۰۰ تن میلگرد مصرفی است گفت: هزینه اجرای بسیار بالایی در این پروژه داشتیم و گذشته از تأمین منابع مالی و تأمین مصالح، کار اجرایی آن بسیار سخت بود.

 حلوایی‌زاده اضافه کرد: تمام توان ما در مسیر اجرای پروژه در زمان خودش به کار رفت و هم‌زمان با تکمیل تملک‌ها در حال اجرای پروژه بودیم. به طوری که با بازگشایی حتی یک پلاک اجرای شمع‌ها دوباره شروع می‌شد.  

وی ادامه داد: تجهیز کارگاه به صورت مکرر انجام می‌شد و کار به‌گونه‌ای پیش می‌رفت تا تردد مردم قطع نشود و تأسیسات زیربنایی در حفاری‌ها آسیب نبیند.

 معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه هماهنگی با شرکت زیرساخت در این پروژه بسیار مشکل بود، گفت: این شرکت‌ها بودجه اجرای پروژه را پیش‌بینی نکرده بودند و تأمین منابع مالی در کنار هماهنگی برای جابه‌جایی تأسیسات پروژه مشکلات خود را داشت.  

به گفته حلوایی‌زاده، در ایام ماه مبارک رمضان، در آلودگی هوا، در تعطیلات و در هر شرایطی عوامل اجرایی در تونل غدیر مشغول کار بودند و در روزها و ساعاتی که همه شهر تعطیل بود، این پروژه فعالیت خود را متوقف نمی‌کرد.  

وی ادامه داد: در تقاطع معلم دو سقف در منفی ۱۱ متر ارتفاع. سقف‌ها اجرا شد تا همسطح پروژه برای تردد آزاد شود.

 معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه حجم سنگینی عملیات خاکبرداری اتفاق افتاد افزود: هم‌زمان با خاکبرداری دیواره سازی را انجام می‌دادیم. تعدد ماشین‌آلات سنگین داخل تونل موجب شد کار در این شرایط بسیار مشکل باشد. استاندارد کاری این بود که ابتدا خاکبرداری به اتمام برسد بعد عملیات دیواره‌سازی آغاز شود، اما می‌خواستیم پروژه در حداقل زمان اجرایی شود.

 حلوایی‌زاده اظهار کرد: مردم در سطح پروژه تردد می‌کردند اما حجم عظیم کار عمرانی داخل پروژه دیده نمی‌شد و تمام تلاش ما این بود که با بازگشایی هرچه سریع‌تر، شیرینی این پروژه را به مردم بچشانیم.

انتهای پیام/104


https://www.qom.ir/RpPQi