رفتن به محتوای اصلی
۸ اسفند, ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۸
شهردار قم:

10 پروژه بزرگ هسته مرکزی شهر قم رونق گرفتند/ کمک دولت به قم برای خرید 100 اتوبوس

مطلب بدون عنوان 453
شهردار قم با اشاره به اختصاص اراضی 48 هکتاری پردیسان به پروژه‌های اطراف حرم مطهر گفت: با این کار 5 هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای 10 پروژه بزرگ هسته مرکزی شهر قم آزاد می‌شود.

 

به گزارش شهرنیوز، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در دیدار وی و دیگر مدیران شهرداری قم با آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به قم اظهار داشت: حدود 30 درصد این مصوبات در ارتباط با مدیریت شهری اجرایی شده است.

وی با اشاره به همراهی وزارت کشور برای تأمین واگن متروی قم افزود: برای موضوع منوریل نیز دولت مصوبات خوبی داشته که در انتظار تنظیم و امضای قرارداد آن هستیم.

به گفته شهردار قم، طبق مصوبه سفر ریاست جمهوری به قم، هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای تکمیل منوریل قم تا ایستگاه مصلی تأمین خواهد شد.

وی همچنین به مصوبه دیگری درباره احداث گرمخانه در قم اشاره کرد و افزود: برای این موضوع نیز 6 میلیارد تومان اختصاص پیداکرده است که بودجه موردنیاز آن 15 میلیارد تومان است.

شهردار قم به خرید 100 دستگاه اتوبوس از سوی این ارگان برای حمل‌ونقل عمومی شهر اشاره کرد و گفت: دولت در تأمین اتوبوس به ما کمک بسیاری کرده است. 

وی به مصوبه دیگری از مجموعه دولت برای شهر قم اشاره کرد و افزود: در حال جمع‌آوری ریل‌های راه‌آهن متروکه از داخل شهر هستیم؛ قرار بود دولت 80 هکتار از اراضی پردیسان را به این موضوع اختصاص دهد که در حال انجام است.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به بودجه 1402 شهرداری قم گفت: این بودجه رقمی بالغ‌بر 6 هزار و 200 تا هفت هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری قم پیشنهاد شده و ممکن است در شورای اسلامی شهر تا 8 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

شهردار قم با اشاره به اقدامات شهرداری برای ایجاد شورونشاط در دهه فجر اظهار داشت: در جریان جشن‌های دهه فجر نمایندگان 150 مسجد را دعوت کرده و بسته‌هایی را در اختیارشان گذاشتیم که اثرات مثبتی در تقویت این جشن‌ها به‌صورت مردمی داشت. همچنین 44 میدان شهر نیز به‌صورت ویژه آذین‌بندی شد.

وی با اشاره به تلاش شهرداری قم برای توجه به مطالبات عمومی شهروندان ادامه داد: به‌صورت هفتگی شکایات پرتکرار مردم در سامانه 137 بررسی‌شده و توسط اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل به تصویر کشیده می‌شود. مدیران مرتبط هم موظف به پیگیری و رفع مشکل می‌شوند.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به نقش محوری شهرداری در برگزاری جشن‌های نیمه شعبان در قم گفت: شهرداری قم از ماه‌های قبل کمیته‌های مختلف در رابطه با نیمه شعبان را تشکیل داده و برنامه‌ریزی‌ها برای پذیرایی از زائران مسجد مقدس جمکران و برپایی جشن‌ها انجام‌شده است.

شهردار قم ادامه داد: درعین‌حال تشکیل ستادهای نوروزی را در دستور کار داریم و باید شهر را برای شادی و نشاط بهار و ماه مبارک رمضان آماده کنیم.

وی به اهداف اجرای مرحله جدید طرح بزرگ «قم در مسیر تحول» اشاره کرد و گفت: بعدازاینکه این ناآرامی‌ها در کشور صورت گرفت، با همفکری دوستان به این نتیجه رسیدیم که بخشی از پروژه‌های شهر قم را برای استفاده مردم آماده کنیم تا امید و اعتماد در میان شهروندان تقویت شود.

دکتر سقائیان‌نژاد ادامه داد: در همین راستا 13 گام به فاصله یک هفته تا ده روز تا پایان امسال برای 218 پروژه با مبلغی بالغ‌بر 3 هزار میلیارد تومان طراحی شد که تاکنون 6 گام را پشت سر گذاشتیم.

به گفته وی، تونل شهدای امنیت با 300 میلیارد تومان هزینه، یکی از پروژه‌هایی بود که در این مرحله در اختیار مردم قرار گرفت.

وی با اشاره به افتتاح تقاطع غیرهمسطح شهدای پرواز در روزهای پایانی اسفند گفت: تونل غدیر که یکی از پروژه‌های مهم هسته مرکزی شهر بوده و بهبود رفت‌وآمد به حرم مطهر را ایجاد خواهد کرد، در اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار قم ادامه داد: هفت پروژه زیست‌محیطی در دومین گام این مرحله به افتتاح رسید که مهم‌ترین آن‌ها خط دوم پردازش پسماند شهری بود که ظرفیت 300 تن دارد. با اجرای این پروژه در شهر قم به‌طور مستقیم حتی یک گرم زباله دفن نمی‌شود.

وی گفت: هشت مجموعه ورزشی فرهنگی در مناطق مختلف شهر قم در دستور کار قرار گرفت که در همین اواخر مجموعه مرتبط با منطقه هشت به بهره‌برداری رسید.

احداث چندین بلوار شهری ازجمله بلوار ابوطالب(ع) در پردیسان، از دیگر پروژه‌های افتتاح‌شده بود که دکتر سقائیان‌نژاد به آن اشاره کرد.

همچنین خط اتوبوس تندروی در بلوار آیت‌الله بروجردی به طول 9 کیلومتر از دیگر پروژه‌هایی است که در این روزها در اختیار مردم قم قرارگرفته است.

وی با اشاره به اینکه  100 دستگاه اتوبوس برای شهر قم خریداری‌شده است اظهار داشت: حدود 50 دستگاه به شهر تحویل داده‌شده است و مابقی نیز در ماه‌های آینده وارد شهر قم می‌شود.

به گفته شهردار قم، در حال حاضر 392 اتوبوس نو در شهر قم در حال فعالیت هستند. عمر ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قم از 12 سال به دو سال رسیده است و قدم بعدی مدیریت هوشمند این ناوگان است.

وی افزود: ورود 50 دستگاه ون به شهر قم که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد و خریداری 45 دستگاه مینی‌بوس از دیگر اقدامات شهرداری قم در حیطه ترافیک و حمل‌ونقل است.

دکتر سقائیان‌نژاد خاطرنشان کرد: با همکاری سیستم بانکی درصدد هستیم 100 هزار موتورسیکلت برقی در اختیار شهروندان قرار دهیم تا از حجم آلودگی هوا و آلودگی صوتی شهر کاسته شود.

وی گفت: در بحث‌های فرهنگی خانه موزه‌های متعددی که برای شهر قم در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن‌ها احداث‌شده و بخش دیگری در دستور کار قرارگرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری و سال آینده تمام اهتمام مدیریت شهری در هسته مرکزی شهر قم است اظهار داشت: در این رابطه 48 هکتار در پردیسان باارزش 5 هزار میلیارد تومان به‌عنوان پشتیبان اجرای پروژه‌های هسته مرکزی شهر قم در اختیار مدیریت استان قرارگرفته است که بر همین اساس 10 پروژه بزرگ شهری تعریف‌شده است.

شهردار قم ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها ساماندهی قبرستان نو است که یک مجموعه 5 هکتاری در اطراف حرم مطهر به ظرفیت خدمات به شهروندان اضافه می‌کند.

وی بابیان اینکه یکی از اهداف شهرداری قم تسهیل رفت‌وآمد زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(س) به حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران است اظهار داشت: ساماندهی شرق حرم مطهر نیز در دستور کار قرارگرفته است که قرارداد آن در شورای اسلامی شهر قم تصویب‌شده است.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به احداث نزدیک به دو هزار جای پارک خودرو در پروژه بسط شرقی حرم مطهر عنوان کرد: در نقاط دیگر شهر قم نیز چند پارکینگ در دستور کار احداث قرار دارد. پارکینگ خیابان امام خمینی(ره)، پارکینگ بنفشه، پارکینگ میدان ارتش، پارکینگ چارسو و ... نیز در این مسیر پیگیری می‌شود.

به گفته وی، برای شهر قم 35 تقاطع غیرهمسطح در 5 محور طراحی‌شده است که یکی پس از دیگری در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

شهردار قم ادامه داد: طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک شهر قم برای 15 سال آینده به تصویب رسیده است و مسیر شهر برای این مدت‌زمانی کاملاً روشن است.

وی با اشاره به تکمیل قطعات بوستان هزار هکتاری گفت: بوستان خضر در همین روزها در اختیار مردم قرار می‌گیرد و فاز دوی بوستان کوثر در حال تکمیل است.

 

 

انتهای پیام/

 

نگارخانه


منبع مطلب: شهرنیوز
https://www.qom.ir/D7Np