رفتن به محتوای اصلی
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۱
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم:

قم مدرن‌ترین و به‌روزترین مدیریت پسماند را داراست/مشارکت شهروندان، هزینه‌های مربوط به مدیریت پسماند را کاهش می‌دهد

قم مدرن‌ترین و به‌روزترین مدیریت پسماند را داراست/مشارکت شهروندان، هزینه‌های مربوط به مدیریت پسماند را کاهش می‌دهد
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: مدیریت پسماند در کلان‌شهر قم مدرن‌ترین و به‌روزترین مدیریت‌هاست.

به گزارش شهرنیوز، سیدرضا موسوی مشکینی در دوازدهمین جشن همیاران بازیافت اظهار داشت: موضوعات محیط‌زیستی این روزها به‌نوعی تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی جوامع شده و حساسیت‌ها در این رابطه در جامعه افزایش‌یافته است.
وی با بیان اینکه از 53 سال قبل تاکنون، دوم اردیبهشت به‌عنوان روز زمین پاک نام‌گذاری شده و در کشور ما در قالب یک هفته برنامه‌هایی در راستای مسائل مرتبط با زمین پاک برگزار می‌شود، افزود: موضوعات محیط‌زیستی که این روزها گریبان ما را گرفته و به‌نوعی وارد زندگی‌ همگان شده و زنگ خطرهایی که در گذشته می‌شنیدیم، امروزه به‌صورت جدی اطراف ما را گرفته و این هشدار را ایجاد کرده که اگر اقدام مطلوب و مناسبی نداشته باشیم زندگی  و زیست ها با چالش جدی روبرو می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم ابراز کرد: یکی از نمادهای زندگی مدرن و شهری بحث تولید پسماند است که همواره به‌نوعی سازگار و عجین شده و در هر کجا زندگی شهری و مدرن داشته باشیم پسماند نیز در کنار آن تولید می‌شود و اینکه این پسماند چه اتفاقاتی برای آن می‌افتد بستگی به هنر و توانمندی‌ها دارد.
وی با بیان اینکه در شهر قم تقریباً بیش از 600 تن پسماند در روز تولید می‌شود و این پسماندها علاوه بر هزینه‌ای که به زندگی شهری تحمیل می‌کند نوعی آلودگی به همراه دارد، تصریح کرد: مدیریت شهری پس از جمع‌آوری آن را مدیریت می‌کند.
موسوی مشکینی با تأکید بر اینکه مدیریت پسماند در کلان‌شهر قم مدرن‌ترین و به‌روزترین مدیریت‌هاست، عنوان کرد: هفته زمین پاک نوعی تلنگری برای ماست و شعارهایی همراه بوده تا بتوانیم بشریت را از وضعیت آلودگی محیط‌زیست نجات دهیم.
وی مطرح کرد: حفظ محیط‌زیست با فطرت انسان‌ها سازگار است و از هر انسان و هر شخصی سؤال شود این را قبول داشته که باید محیط‌زیست سالم داشته باشیم، اما عملاً این امر تحقق پیدا نمی‌کند و شاهد آلودگی‌هایی در سطوح مختلفی هستیم که این چالش‌ها گریبان ما را می‌گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم یادآور شد: شاید اقدام و عملی که باید انجام شود مطلوب نبوده و سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی که شکل داده‌ایم به‌نوعی اقتصاد خطی است، این اقتصاد باید به اقتصاد زنجیره‌ای بازگشته و موضوع بازیافت مدنظر قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه مشارکت شهروندان، هزینه‌های مربوط به مدیریت پسماند را کاهش می‌دهد و در مسائل مرتبط با آلودگی نیز تأثیر گذارند که می‌تواند برای ما در شهر قم ارزشمند باشد، اظهار داشت: امید است میزان درصد بازیافت و تفکیک از مبدأ که جز اصول کلیدی در مدیریت بوده افزایش یابد و شاهد کاهش تولید زباله و تفکیک در مبدأ باشیم و چنین فرآیندی بتواند فشار زباله را بر محیط‌زیست کاهش دهد.
موسوی مشکینی عنوان کرد: برخی از اقدامات زیست‌محیطی در شهر قم در حوزه مدیریت پسماند توسط شهرداری شامل تفکیک زباله و ایجاد دو خط بازیافت و فرآوری پسماند، امحای 100 درصدی پسماندهای پزشکی در شهر قم، ساماندهی و مدیریت پسماندهای ساختمانی در سطح شهر و تولید کمپوست بوده و در آینده نیز تولید انرژی در دستور کار است.
به گفته وی، تعامل خوبی در راه‌اندازی خانه‌های محیط‌زیست و ترویج مصرف پسماندهای قابل بازیافت میان مدیریت شهری قم و محیط‌زیست قم وجود دارد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم افزود: آئین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در سال گذشته ابلاغ‌شده و تکالیفی را برای دستگاه‌ها و وزارت خانه‌ها پیش‌بینی کرده که با عملیاتی شدن آئین‌نامه شاهد تولید کمتر تولید کیسه‌های پلاستیکی و توجه به جنس در جهت بازیافت و بازگشت به چرخه تولید خواهیم بود.
انتهای پیام/


منبع مطلب: شهرنیوز
https://www.qom.ir/r8NJ