رفتن به محتوای اصلی
۹ اسفند, ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۱

دغدغه مهم ساختمان‌های بدون پایان کار در قم/کاهش تخلفات ساخت‌وساز با همکاری مضاعف شهرداری و نظام‌مهندسی

دغدغه مهم ساختمان‌های بدون پایان کار در قم/کاهش تخلفات ساخت‌وساز با همکاری مضاعف شهرداری و نظام‌مهندسی
رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان قم گفت: ساختمان‌های بدون پایان کار مهمترین دغدغه سازمان نظام‌مهندسی بوده و ما امیدی به حل این مشکل در سطح ملی نداریم و امیدواریم این نگرانی با کمک مدیریت شهری در قم حل شود.

به گزارش شهرنیوز، امین مقومی در هفتاد و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، در ابتدا از اعضای شورای شهر درخواست کرد خیابانی به نام یکی از شهدای مهندس نام‌گذاری شود و اظهار داشت: امیدواریم در شورای ششم به این خواسته جامعه مهندسین توجه شود.
وی سپس به زلزله‌های اخیر در خوی و کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: خسارت‌های وارده در زلزله‌های اخیر نشان داد نمی‌توان نسبت به تخلفات حوزه ساختمان بی‌تفاوت بود و نیاز به همکاری بیشتری بین مدیریت شهری و سازمان نظام‌مهندسی است.
 رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان قم به لزوم تشکیل کمیته‌ای مشترک تأکید کرد و گفت: ساختمان‌های بدون پایان کار مهمترین دغدغه سازمان نظام‌مهندسی بوده و ما امیدی به حل این مشکل در سطح ملی نداریم و امیدواریم این نگرانی با کمک مدیریت شهری در قم حل شود.
وی نگهداری ساختمان‌های فاقد پایان کار را نیازمند تدبیری اساسی دانست و اذعان کرد: در چند سال گذشته برای بیمه ساختمان پیگیری‌های زیادی انجام‌شده است، اما سازمان‌های بیمه زمانی پای‌کار می‌آیند که ما نگهداری خوبی از ساختمان داشته باشیم؛ از شهرداری می‌خواهیم در زمان صدور مجوز پایان کار نسبت به بیمه آسانسور و موتورخانه تأکید داشته باشد.
مقومی ادامه داد: سازمان نظام‌مهندسی آماده همکاری با شهرداری در خصوص بیمه ساختمان بوده و در پایش مدارس و موتورخانه‌ها به میدان آماده و حضور دارد.
وی با یادآوری دوباره زلزله‌های اخیر تصریح کرد: مردم هزینه می‌کنند و باید در حوزه نظارت بر ایمنی ساختمان خدمت دریافت کنند و این خدمت از پایان امسال به‌عنوان خدمات مشاوره‌ای به مردم ارائه خواهد شد، البته در بخش کنترل تخلفات ساختمانی و ماده 100 کارهای خوبی انجام‌شده که می‌توانیم بگویم در کشور منحصربه‌فرد است.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان قم خاطرنشان کرد: برای کنترل تخلفات نیاز به همکاری شهرداری بوده و با راه‌اندازی کار پوشه مالک، بسیاری از مشکلات نظارتی کمتر خواهد شد و تا سه ماه آینده شناسنامه و امضای ملک نیز الکترونیکی می‌شود.
وی به بازسازی بافت فرسوده نیز اشاره کرد و گفت: 120 مهندس دوره‌های مقام سازی گذرانده و گواهینامه گرفته‌اند و در بافت فرسوده می‌توانیم با شهرداری همکاری داشته باشیم و کسانی که تنها می‌خواهند نوسازی و مرمت کنند، می‌توانند به این مهندسان مراجعه کنند.
مقومی در پایان به ظرفیت استان قم در حوزه مهندسی در کشور توجه و ابراز کرد: مهندسان قم نقشه ساختمان‌های نهضت ملی مسکن را با کمترین آسیب طراحی و آماده کرده‌اند و نظارتی مضاعف بر اجرای آن خواهیم داشت، همچنین امیدواریم با همکاری شهرداری در بخش خانه‌های ویلایی نیز اقدامات خوبی را عملیاتی کنیم.
انتهای پیام/ن


منبع مطلب: شهرنیوز
https://www.qom.ir/DQNV