رفتن به محتوای اصلی

توسعه آبیاری با پساب شهری در فضای سبز قم/اجرای برنامه‌های مختلف برای کاهش وابستگی به آب خام

توسعه آبیاری با پساب شهری در فضای سبز قم/اجرای برنامه‌های مختلف برای کاهش وابستگی به آب خام
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم گفت: با توجه به فقر منابع آب زیرزمینی در منطقه چهار و هشت، پروژه استفاده از پساب آغاز شد و اقدام به اخذ مشاور کردیم.

پیام جوادیان در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به اهمیت استفاده از پساب درآبیاری فضای سبز اظهار کرد: استفاده از پساب یکی از برنامه‌های کلان سازمان سیما و منظر و فضای سبز برای استفاده پایدار فضای سبز شهر و کمربند سبز شهری است.

 وی افزود: طی دو سال گذشته علاوه بر تخصیص ۴ و نیم میلیون مترمکعب پساب که توسط آب منطقه‌ای صورت گرفته، حدود ۳۰ لیتر در ثانیه در بوستان رضوان تصفیه ثانویه انجام‌شده و ۱۱۷ هکتار از اراضی بوستان رضوان تحت پوشش آبیاری با پساب قرارگرفته است.

 مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: حدود هفت تا ۱۰ لیتر در ثانیه در تصفیه‌خانه بلوار امام علی (ع) واقع در پردیسان در حال برداشت و تصفیه و برای آبیاری کمربند سبز پردیسان استفاده می‌شود.

 جوادیان تصریح کرد: انتقال پساب از تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب به تصفیه‌خانه ثانویه در بوستان رضوان حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با بهره‌برداری آن حدود ۱۰۰ لیتر در ثانیه پساب به بوستان رضوان منتقل می‌شود و سپس در بوستان تصفیه ثانویه شده و علاوه بر بوستان رضوان به ۲۹۰ هکتار از اراضی بوستان ولایت و اراضی جاده قم تهران منتقل می‌شود.

 وی عنوان کرد: با توسعه استفاده از پساب در بوستان بزرگ ولایت، منابع آب خامی که در حال تأمین آب بوستان ولایت و اراضی جاده قم تهران هستند، آزادسازی شده و می‌تواند صرف جداسازی تأمین نیاز آب فضای سبز منطقه سه و توقف استفاده از آب شرب در این منطقه شود.

 مدیرعامل سازمان سیما منظر شهرداری قم گفت: با توجه به فقر منابع آب زیرزمینی در منطقه چهار و هشت، پروژه استفاده از پساب آغاز شد و اقدام به اخذ مشاور کردیم و انتقال پساب تصفیه‌شده به بوستان مرجعیت و پردیسان کلید خورد. حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای سال آینده در نظر گرفته‌شده که با این بودجه فاز نخست پروژه تکمیل می‌شود.

 جوادیان افزود: با استفاده از پساب می‌توان منابع آب خام و چاه‌هایی که در حال بهره‌برداری برای آبیاری فضای سبز هستند را با آب شربی که در محدوده شهری صرف می‌شود، جایگزین کرد.

انتهای پیام/103


https://www.qom.ir/KFPKa