رفتن به محتوای اصلی
۱۴ بهمن, ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۶

برنامه‌ریزی برای گشایش گره ترافیکی میدان سپاه / لزوم تکمیل یک ورودی جدید برای شهر قم

برنامه‌ریزی برای گشایش گره ترافیکی میدان سپاه / لزوم تکمیل یک ورودی جدید برای شهر قم
گریبان‌گیر شدن قم با معضل ترافیک در شریان‌های اصلی موجب شد مجموعه مدیریت شهری اهتمام ویژه‌ای در راستای کاهش این مشکل داشته باشد، چراکه ترافیک معابر اصلی از جمله میدان سپاه علاوه بر معضل شهر به دغدغه شهروندان تبدیل‌ شده است.

اهمیت موضوع ترافیک در جامعه شهری مدرن و نیمه‌مدرن یک واقعیت انکارناپذیر است، که علاوه بر اثرگذاری در رضایت شهروندی، بر ابعاد مختلف زندگی اجتماعی اثرگذار است.

این پدیده اجتماعی با بروز مشکلاتی چون اتلاف وقت، هدر دادن فرصت‌های مناسب زندگی، آلودگی صوتی و هوایی، هدررفتن سرمایه‌های ملی مانند سوخت، مشکلات روحی و روانی و ناراحتی‌های عصبی همراه است.

برای برون‌رفت از این مشکل باید از راهکارهای کارشناسی بهره گرفت. گرچه اجرا و عملیاتی شدن برخی پروژه‌ها زمان‌بر و پرهزینه است، اما ممکن است در جریان مهندسی ارزش، اجرای برخی از این پروژه‌ها ضروری به نظر برسد.

یکی از نقاط مهم و ترافیکی در شهر قم که توجه مدیران شهری را به خود جلب کرده میدانی است در ابتدای منطقه چهار شهری به نام میدان سپاه که در مرکز شهر قرار گرفته است و بلوار شهید اخلاقی را به بلوار جمهوری متصل می‌کند.

تلاقی محور عمار یاسر با محور جمهوری از ویژگی‌های شاخص میدان سپاه است و به همین خاطر به یکی از میدان‌های پرازدحام و ترافیکی شهر قم تبدیل شده است.

ارائه راهکارها در راستای کاهش بار ترافیکی

رضا خانه‌زادیزدی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مسدودسازی یکی از ضلع‌های میدان سپاه به‌عنوان راهکار کوتاه‌مدت و احداث تقاطع غیرهمسطح به‌عنوان راهکار بلندمدت برای کاهش ترافیک این میدان مطرح است.

وی با تأکید بر معضل ترافیک در شریان‌های اصلی شهر قم، تغییر در باور و نگرش‌های افراد را مهم‌ترین راهکار برای کاهش ترافیک دانست و افزود: از دیگر راهکارها در راستای کاهش ترافیک می‌توان به توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی، کاستن از سفرهای شهری با هوشمندسازی، گران کردن هزینه استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه شخصی به‌ویژه در ساعات پیک و اعمال برخی، اصلاحات هندسی تقاطع‌ها و معابر و دسترسی‌ها، سیاست‌گذاری در تغییر ساعات ادارات و مدارس، مدیریت فضاهای پارک خودرو، اجرای طرح جامع حمل‌ونقل شهری، حرکت در مسیر شهر هوشمند اشاره کرد.


طراحی فاز یک تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه

عباس حلوایی‌زاده، معاون فنی عمرانی شهرداری قم از طراحی فاز یک تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه خبر داد و افزود: برای ادامه محور عمار یاسر و رسیدن به بلوار شهید صدوقی راه دیگری جایگزین میدان سپاه وجود ندارد و این موضوع اجرای پروژه را قدری حساس کرده است.

وی گران بودن قیمت تملک، وجود پست برق و حجم ترافیک موجود را سه چالش مهم اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه دانست و ابراز کرد: برای تقاطع میدان سپاه به یک لوپ چپ‌گرد به سمت بلوار جمهوری نیاز داریم و یک ورودی زیرگذر از سمت ۳۰ متری شهید اخلاقی به سمت بلوار عمار یاسر خواهیم داشت.

برنامه‌ریزی برای گشایش گره ترافیکی میدان سپاه / لزوم تکمیل یک ورودی جدید برای شهر قم
تقاطعی برای ساماندهی ترافیک شرق حرم مطهر

علیرضا خاکی، مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی حرم مطهر با اشاره به بار ترافیکی و طراحی فاز یک تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه تصریح کرد: اجرای مسیر دسترسی و تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه در دستور کار قرار گرفته و متولی اجرای این پروژه به عهده معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات و تکمیل زیرساخت‌های پروژه در سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود، اذعان کرد: احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه در سال آتی اجرایی می‌شود.

اهمیت احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه پس از تکمیل محور فاز پنج عمار یاسر خود را بیشتر نشان می‌دهد. از طرفی با تکمیل این پروژه ۵۴ ساله و احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه، رینگ ترافیکی عمار یاسر به جریان افتاده و تحولی در مدیریت ترافیک شرق حرم مطهر رخ خواهد داد.

از طرفی ارتباط کمربندی امام علی (ع) به ورودی محور قم گرمسار و قم کاشان از مطالبات قدیمی مردم قم از اداره کل راه و شهرسازی و استانداری بود که در صورت اجرا یک ورودی جدید با دسترسی مطلوب به مرکز شهر و حرم مطهر در شهر قم دایر خواهد شد.

انتهای پیام/ 104


https://www.qom.ir/KEPPs