رفتن به محتوای اصلی
۷ آبان, ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۸

ایستگاه آخر پردیسان؛ صدایی که شاید مردم قم در مونوریل بشنوند!

ایستگاه آخر پردیسان؛ صدایی که شاید مردم قم در مونوریل بشنوند!
رأی مدیریت شهری بر ادامه پروژه مونوریل تا پردیسان است و در صورت تائید مشاور بر اقتصادی بودن پروژه مونوریل و تأمین منابع مالی آن از طرف دولت این پروژه تکمیل خواهد شد.

به گزارش شهرنیوز، مونوریل قم! پروژه‌ای که قرار بود نمونه تکنولوژی روز حمل‌ونقلی کشور و نمادی از توسعه شهر قم باشد امروز داستانی تراژدی و پرفرازونشیب شده که مطالبه‌ای به‌حق و به‌جای مردم را در پرونده خود دارد اما هر کس از زاویه دید خود به‌گونه‌ای روایت می‌کند که ابهامات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.

این‌که امروز این پروژه از طرف دولت، استان و مدیریت شهری به‌صورت جدی پیگیری می‌شود خبر خوبی است که این عزم و اراده طی سال‌های گذشته کمتر دیده‌شده است.

شاید لازم باشد تاریخچه‌ای از این پروژه را یادآور شویم و بگوییم این پروژه بعد از صورت‌جلسه ۷۳ شورای عالی ترافیک کشور در آبان سال ۸۷ کلید خورد. پروژه‌ای که از زمان آغاز طرح مطالعاتی آن از ابتدای دولت دهم و تا پایان دولت یازدهم و حتی دولت دوازدهم و سیزدهم به‌عنوان پروژه‌ای دولتی و ملی مطرح بوده و حتی در سفر ریاست جمهوری دولت چهاردهم در سال ۱۴۰۰ با قول تأمین اعتبار از طریق منابع ملی و تهاتر نفت بر تکمیل آن تأکید شد.

اجرای پروژه منوریل در توان مدیریت شهری نیست

اما در ماه‌های اخیر و به‌خصوص در سفر اخیر معاون اجرایی رئیس‌جمهور به شهر قم که به‌منظور پیگیری پروژه‌های مصوب سفر ریاست جمهوری به قم انجام شد، صداهایی جدید شنیده می‌شود.

صداهایی که گویی قرار است اجرای این پروژه سنگین شهری را بر عهده مدیریت شهری گذاشته و هزاران میلیارد تومان به شهری که بودجه کل یک سال آن ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده واگذار شود.

البته باید به این نکته اذعان کنیم، که طی تمام این ۱۵ سال هیچ‌گاه نامی از مدیریت شهری و شهرداری برای تأمین مالی این پروژه آورده نشده است و حتی اگر مشکلات فنی و تأمین واگن مونوریل را نیز نادیده بگیریم این سؤال مطرح می‌شود که آیا این مطالبه جدید امکان‌پذیر است یا نه؟

واگذاری تکمیل این پروژه به مدیریت شهری غیرممکن است

محرری رئیس شورای اسلامی شهر قم تأکید دارد راه‌اندازی پروژه مونوریل با شرایط فعلی و به طول ۸/۶ از فرهنگیان تا مصلی مصلحت نیست، زیرا این طول و در این مسیر بار ترافیک شهر را کم نکرده و تعداد مسافری که قرار است جابه‌جا کند با هزینه‌ای که مردم به‌عنوان بلیت و یارانه‌ای که باید برای آن پرداخت شود توجیه منطقی نخواهد داشت و مورد استقبال مردم نخواهد بود.

وی نکته مهم دیگری که گاهی نسبت به آن روشنگری نمی‌شود و مردم در جریان آن قرار نمی‌گیرند را تأمین مالی اجرای پروژه می‌داند، پروژه‌ای که حتی برای تکمیل همین ۸/۶ کیلومتران نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه دارد، بودجه‌ای که تأمین آن در توان شهر قم نیست و از ابتدا نیز قرار نبوده مدیریت شهری و شهرداری در تأمین آن نقشی داشته باشند.

البته اعضای شورای شهر قم بر این نکته نیز تأکیددارند که هرگز هیچ پروژه عمرانی و خدماتی در شهر به خاطر مونوریل نباید تعطیل شود و مردم نیز نمی‌خواهند به خاطر پروژه‌ای که با عنوان پروژه‌ای ملی کلنگ خورده مانع توسعه و پیشرفت شهر در بخش‌های دیگر باشد.

البته باید دوباره یادآور شویم که اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار در صورتی با اجرای این پروژه موافقت خواهند کرد که تا پردیسان ادامه پیدا کند و بخشی از بار ترافیکی این منطقه را که با اجرای پروژه‌های مختلف مسکن ملی مانند ۴۶ و ۵۶۰ هکتاری زیر بار تراکم جمعیتی تقریباً 3۰۰ هزارنفری خواهد رفت را بتواند بر عهده بگیرد.

حالا باید منتظر بمانیم تا مشخص شود عاقبت این پروژه با کدام‌یک از دو راه آن یعنی ادامه تا پردیسان و یا توقف و جمع‌آوری پروژه، به خیر می‌شود و در صورت ادامه پروژه تکلیف حضانت آن را چه نهادی بر عهده می‌گیرد، دولت یا مدیریت شهری و یا هردو؟ و شاید هم هیچ‌کدام!.

انتهای پیام/103


منبع مطلب: پایگاه خبری نسیم قم
https://www.qom.ir/DePVd