به گزارش شهرنیوز، رضا خانهزاد یزدی امروز _دوشنبه بیستونهم اردیبهشت_ در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید زینالدین برگزار شد با تأکید بر اهمیت جایگاه حملونقل عمومی در ارتقای چهره عمومی شهر بهویژه در نگاه زائران، اظهار کرد: نزدیک به دو سال است که با تصمیم شورای تأمین، بهرهبرداری از بخش خصوصی خارج و به شرکت عمران معصومیه واگذار شده است.
وی افزود: طبق قرارداد، تعمیر و نگهداری ناوگان برعهده سازمان اتوبوسرانی خواهد بود و شرکت پیمانکار صرفاً در حوزه بهرهبرداری فعالیت دارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به هزینه شهرداری قم برای بهره برداری مؤثر از ناوگان اتوبوسرانی گفت: لایحه خرید، خدمات و بهرهبرداری از ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم مبتنی بر عملکرد، با همکاری شرکت عمران معصومیه و بر اساس ماده ۳۱ آئیننامه مالی و معاملاتی شهرداریها، به شورای اسلامی شهر قم رسیده است.
سید محمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم نیز در تشریح این لایحه عنوان کرد: این قرارداد بهصورت حجمی و با حفظ الگوی قراردادی شورا تهیه شده و شامل ۵۱۹ نفر پرسنل است که از این تعداد، ۴۵۱ راننده و ۶۸ نفر در بخشهای پشتیبانی نظیر تعمیرگاه و اپراتورهای مانیتورینگ فعالیت دارند و در مجموع برای ۲۰۸ دستگاه اتوبوس فعال و ۶۲ دستگاه اتوبوس دپو شده در ۲۴ خط خدماترسانی میکنند.
وی افزود: رقم پیشبینیشده برای این قرارداد ۲۷۴ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته با اعتبار ۲۰۹ میلیارد تومان شاهد افزایش ۶۰ میلیاردی هستیم و لازم به ذکر است که از این میزان، ۱۴۰ میلیارد تومان از محل بودجه مصوب سال ۱۴۰۴ شهرداری قم تأمین میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اقدامات چهار سال اخیر شورای شهر در حوزه حملونقل گفت: یکی از اهداف مهم، بهبود معیشت رانندگان بوده که امروز با افزایش انگیزه و عملکرد، درآمد ماهانه برخی رانندگان به بیش از ۳۵ میلیون تومان رسیده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، هوشمندسازی ناوگان، اطلاعرسانی لحظهای، و رایگان شدن خدمات اتوبوسرانی در محدوده اطراف حرم مطهر از جمله دستاوردهای این دوره است.
در ادامه محسن محرری، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر قم نیز با قدردانی از تلاشهای نیروهای سازمان اتوبوسرانی گفت: در سالهای اخیر، شاهد تحولاتی چشمگیر در بخش کیفی و کمی خدماترسانی، هوشمندسازی، نظم اداری و تکریم اربابرجوع در این حوزه بودهایم.
در ادامه مجید اخوان، عضو شورای اسلامی شهر قم، بر لزوم رقابتی بودن شرکتهای مجری تأکید کرد و گفت: چه شرکت عمران معصومیه و چه هر پیمانکار دیگری، باید بر اساس معیار صرفه و صلاح شهرداری انتخاب شوند.
وی با اشاره به وضعیت فعلی ناوگان اتوبوسرانی قم اظهار داشت: هرچند هنوز با شرایط مطلوب از نظر تعداد اتوبوسها فاصله داریم، اما در حال حاضر هر راننده ماهانه حدود ۵۰ میلیون تومان دریافتی دارد و در کنار آن، هزینههایی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان برای نگهداری، سرویس و موارد جانبی در نظر گرفته میشود. بهطور کلی، مجموع هزینههای این حوزه به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان میرسد.
اخوان افزود: از این میزان، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بهطور مستقیم توسط شهرداری تأمین میشود و باقی آن از محل فروش بلیت و منابع سازمان اتوبوسرانی تأمین میشود.
وی افزود: با توجه به حجم این سرمایهگذاری، افزایش تعداد اتوبوسها و ارتقای سطح خدماترسانی یک ضرورت است.