رفتن به محتوای اصلی
۷ مرداد, ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۱

ساماندهی گاراژهای ضایعاتی با نظارت دادستانی و نیروی انتظامی/شهرک بازیافت در قم ساخته می شود

ساماندهی گاراژهای ضایعاتی با همکاری داستانی و نیروی انتظامی/شهرک بازیافت در قم ساخته می شود
در هر کوچه وخیابانی صدای بلندگوی ضایعاتی هایی در شهر قم شنیده می شود که علاوه بر سوهان روح و سلب آرامش، سلامت شهروندان را به خطر انداخته است و قرار است سازمان پسماند با همکاری نیروی انتظامی ودادستانی آنها را ساماندهی کند.

با رشد زندگی ماشینی و تغییر سبک زندگی ها به همان اندازه هم پسماند تولید می شود پسماندی که دفن و ساماندهی آن از چالش های امروز مدیریت شهری است از سویی با افزایش این پسماندها به ویژه پسماند خشک آن که این روزها ارزش اقتصادی پیدا کرده و برای جمع آوری آن مشاغل کاذب و مزاحمی در شهر پدید آمده که هم به سلامت خود و شهروندان آسیب و هم فعالیت آن ها مخاطرات زیست محیطی و آلودگی های صوتی به همراه دارد.
در کلانشهر قم در هر محله و کوچه ای عده ایی بلندگو به دست با وانت و یا خودروهای خاص به نام ضایعاتی فراوان دیده می شوند ضایعاتی ویا زباله گردهایی که برای فعالیت خود زمان مشخصی ندارند هم سروصدای آنها سوهان روح شهروندان قمی است و هم نوع فعالیت آنها که برخی غیر مجاز بوده سلامت شهروندان را با خطر روبرو کرده اند.
ابتدای صبح و یا ظهر فرقی ندارد با این ندا از پشت بلندگوهای خود آرامش محله ها را به هم زده اند«پلاستیک کهنه ؛ نان خشک؛ آهن قراضه شما را می خریم» اگر در اوج گرمای تابستان باشد و زمانی که شهروندی بخواهد در خانه اندکی در زیر باد کولر و وسایل سرمایشی از شر آفتاب و گرمای طاقت فرسای این روزهای شهر قم استراحت کند ناگهان صدای این بلندگوها آرامش او را به هم می زند.
طی مصاحبه های میدانی که خبرنگار پردیسان آنلاین با چند شهروند قمی داشته اکثر قریب به اتفاق آنها خواستار ورود شهرداری و مسئولان دیگر برای ساماندهی این مشاغل مزاحم از سطح شهر هستند چرا که علاوه بر عواقب بهداشتی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی دیگری از جمله جمع شدن معتادان متجاهر و افراد ناسالم و یا اتباعی که مجوز ندارند در گاراژهای این ضایعاتی را می توان نام برد.

صداهایی که سوهان روح هستند

یک بانوی سالمند قمی می گوید: از دست این ضایعاتی ها کلافه هستیم نه روز می شناسند و نه شب به قدری بلندگوی آنها صدای بلندی دارد که آرامش نداریم تا در اوایل صبحگاهی باید فکری به حال این افراد شود آنها آرامش مردم را به هم زده اند آخر شب هم بسیاری از این ضایعاتی ها کیسه های زباله را پاره و مواد پلاستیکی را برداشته و با این کار بو و تعفن و هم چنین جوندگان در کوچه ها فراوان می شود.
سیده فاطمه حسینی که در محدوده عمار یاسر زندگی می کند می افزاید: برخی کیسه ها که شهروندان در آن انواع سرنگ و غیره دارند که قضیه طور دیگری است برای آن ها سرنگ آلوده فرقی ندارد آنها به سلامتی خود و بقیه آسیب می رسانند وباید به فعالیت آنها خاتمه دهند.
یک شهروند دیگر عنوان می کند: برخی به دلیل وضعیت اقتصادی و نبود شغل اقدام به فعالیت به خرید ضایعات می کنند اما عده ایی دیگر از این افراد سوء استفاده کرده و با توجه به این که افراد بسیاری در این کار دخیل هستند آنها سلامت خود را در قبال اندک درآمدی به خطر می اندازند که لازم است هرچه سریعتر انبارها و گارژاهای آنها ساماندهی شود.
محمد شیرمحمدی می افزاید: در برخی ساعات روز صدای مهیب بلندگوی این ضایعاتی ها آرامش شهروندان را گرفته من در محدوده کوچه ۲۵ خیابان انقلاب هستم ساعت به ساعت و در کل روز ما باید این صداهای مهیب را بشنویم شاید هم شهرداری محافظه کاری می کند چرا که با توجه به وضعیت اقتصادی نمی خواهد آنها را از نان خوردن بیندازد.
لزوم برخورد قانونی و مجوز دار کردن نوع فعالیت آنها
یک شهروند دیگر می گوید: در زمانی که امتحانات پایان ترم داریم مجبور هستم در کتابخانه مطالعه کنم چرا که ساعتی نیست که این ضایعاتی ها در محله ما نباشند و آرامش ما را به هم نزنند باید آنها را ساماندهی کنند البته بیشتر این افراد اتباع هستند.

مشاغلی که طبق قانون جرم به شمار می روند

معاون نظارت بر امور پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در ارتباط با طرح ساماندهی ضایعاتی ها و هم چنین زباله گردها از محدودیت سطح شهر می گوید: قانون مدیریت پسماند پس از تصویب و اجرای آن ، مدیریت پسماندها را به شهرداری ها واگذار کرد که براساس ماده ۲ قانون مدیریت پسماند، مسئولیت برنامه ریزی و عملیات اجرایی از صفر تا صد یعنی از تولید تا دفن و هم چنین آموزش های لازم در این زمینه برعهده شهرداری ها واگذار شده است ومدیریت اجرایی این مسئولیت بر عهده سازمان پسماند است.
حسین شریفی می افزاید: یک سری افراد غیر مجاز با عناوین مختلف در حوزه پسماند در حال فعالیت هستند که بر خود نام ضایعاتی گذاشته اند که طبق شناسایی ما بیش از ۳۳۰ گاراژ ضایعاتی در سطح شهر قم فعال است و این ضایعاتی ها برای تامین مواد ضایعات با پوشش پروانه کسب از سه اتحادیه مصالح ساختمانی؛پلاستیک و صنف چاپخانه دار فعالیت می کنند.
به گفته وی؛ آن چه که قانونگذار تعیین کرده براساس اصل ۵۰ قانون اساسی رعایت وحفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی است و هم چنین قانون مدیریت پسماند که در سال ۸۳ تدوین شد براساس آن باید پسماند متولی داشته باشد هدف این بوده که برروند تولید پسماند و تفکیک آن از مبدا متولی وجود داشته باشد و بر ذخیره سازی ، حمل و نقل پسماند و این که در چه ساعاتی باید جمع آوری شود نظارت و مدیریت شود.
معاون نظارت بر امور پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم عنوان می کند: بر طبق قانون مدیریت پسماند با جمع آوری، حمل و نقل و خریداری پسماند به طور غیر مجاز برخورد و جزای نقدی هم در نظرگرفته شود هم چنین مجازات برای خودروهایی که پسماند را جمع آوری می کنند از یک هفته تا ۱۰ هفته با توقیف روبرو می شوند از سویی طبق قانون مجازات اسلامی هرتهدیدی که علیه سلامت مردم باشد جرم به شمار می رود و باید با آن برخورد شود.
شریفی می افزاید:اما مشکلی که وجود دارد این است که از نظر مردم این پسماندهای خشک ارزش اقتصادی پیدا کرده وافرادی هم تحت عناوین مختلف به مردم مراجعه و ادعای خرید پسماند می کنند با توجه به این که شرایط مهیا شده است و سازمان پسماند مسئولیت اجرای طرح تفکیک از مبدا را دارا هست به همین منظور فعالیت این ضایعاتی ها مغایر با قانون است.

این مسئول می گوید: سازمان پسماند بیش از ۵۴ غرفه برای جمع آوری پسماند های خشک از مبدا را مهیا کرده است که به صورت صبح و بعد از ظهر نسبت به دریافت پسماند خشک فعالیت دارند هم چنین در ادارات هم عده ایی را برای جمع آوری پسماند خشک فعال کرده ایم و برای تشویق شهروندان در قبال جمع آوری پشماند خشک کالا و یا در قبال خدماتی در شهرداری سالانه تخفیف هایی را برای تفکیک در نظر گرفته ایم.

ورود دادستان و نیروی انتظامی برای ساماندهی وبرخورد با گاراژهای ضایعاتی

معاون نظارت بر امور پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در ادامه گفت وگوی خود بیان می کند: ما تاکنون بیش از ۳۳۰ گاراژ ضایعاتی در محدوده شهر قم را شناسایی کردیم که افرادی را در سطح شهر داشتند که ضایعات آنها را تامین کنند با توجه به این که شهروندانی هم پسماند را از مبدا تفکیک و در کنار منازل خود در کیسه های مخصوصی گذاشته نا منتظر شوند شهرداری جمع کنند ضایعاتی ها اقدام به پاره کردن کیسه ها کرده و پسماندها را تفکیک و به انبارها منتقل می کنند در حالی که ممکن است در این کیسه ها انواع سرنگ باشد که انواع بیماری ها را مانند هپاتیت به آنها منتقل و سلامت خود و دیگران را به خطر بیندازند.
شریفی اظهار می کند: دادستان و نیروی انتظامی با توجه به شکایت های شهروندان ورود کرده و ما در محدوده شهر قم در منطقه ۲ بلوار دانش و ۱۷ شهریور و یک مورد در پردیسان را شناسایی کردیم به دستور دادستان آن ها پلمپ شد.
وی ادامه داد: آن دسته از افرادی که تمایل دارند به فعالیت خود ادامه دهند باید ابتدا به سازمان پسماند مراجعه و بعد از طی آموزش های مرتبط و رعایت مسایل ایمنی و بهداشتی مجوز فعالیت دریافت کنند و گاراژهای آنها باید خارج محدوده شهر قم فعالیت داشته باشد.

ساماندهی گاراژهای ضایعاتی ها در ۳ فاز

معاون نظارت بر امور پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در ادامه عنوان می کند: ما برای ساماندهی گاراژهای ضایعاتی ها وزباله گردان ها در ۳ فاز وارد عمل شدیم در فاز نخست شناسایی و پلمپ گاراژهای ضایعاتی در محدوده شهر با همکاری دادستانی و نیروی انتظامی است در فاز دوم باید ضایعاتی ها به سایت البرز منتقل و در آنجا ما مکانی را برای فعالیت آنها تجهیز کرده ایم .
شریقی به فاز بلند مدت طرح ساماندهی اشاره و عنوان کرد: در بلند مدت ما قرار است زمینی از راه وشهرسازی پیگیری کنیم که به ما اختصاص دهند تا بعد از پیگیری و بهره برداری افراد مجوز دار در این مکان فعالیت کنند که به نام شهرک بازیافت نامگذاری می شود.

انتهای پیام/


منبع مطلب: پردیسان آنلاین
https://www.qom.ir/lGNz