رفتن به محتوای اصلی
۱۰ خرداد, ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۷

معرفی سازمان فناوری اطلاعات

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم که به اختصار «فاوا» نامیده می شود. از زمستان سال ۱۳۹۶ به منظور بهبود فعالیت ها و پروژه های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در شهرداری قم تاسیس گردید.

سازمان فاوا قم به لحاظ سلسله مراتب اداری زیر مجموعه معاونت برنامه ریزی شهرداری می باشد مسئولیت نظارت و مدیریت بر امور فناورانه شهرداری را برعهده دارد.

مسئولیت ها و وظایف

اهم وظایف و ماموریت های سازمان فناوری اطلاعات در چارچوب وظایف قانونی شهرداری به شرح ذیل است:

مدیریت تهیه، اجرا و به‌روزرسانی معماری سازمانی و تبیین طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری.
مدیریت تهیه و اجرای طرح های موضعی و موضوعی فناوری اطلاعات و ارتباطات از قبیل طرح ایجاد و توسعه مراکز داده و زیر ساخت های ارتباطی، همچنین مدیریت امنیت اطلاعات و ارتباطات، بلیط الکترونیک و رصد خانه شهری در چارچوب طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری.
مدیریت طراحی، ایجاد، بهره برداری، نگهداری و توسعه زیرساخت های ارتباطی میان شهرداری، ادارات خدمت رسان شهر و سایرشهرداری های استان با استفاده از فناوری نوین.
مدیریت تامین، نگهداری، تعمیر و پشتیبانی انواع سخت افزارهای پسیو و اکتیو مورد نیاز شهرداری
جمع آوری، ذخیره، ارزیابی، تفسیر و تحلیل، بازیابی و اشاعه اطلاعات با استفاده از ابزارهای پیشرفته تحلیل داده به منظور کشف الگوهای معتبر و ایجاد ارتباط با مجموعه داده های بزرگ.
مدیریت طراحی و ایجاد سامانه ها برای ارائه خدمات الکترونیکی به صورت آنلاین و قابلیت اطلاع رسانی الکترونیکی به شهروندان. ارائه فرم های استاندارد مورد نیاز برای انجام خدمات از طریق ابزارها و رسانه های الکترونیکی و ارائه کلیه خدمات ممکن به شهروندان به صورت الکترونیکی و آنلاین.
مدیریت طراحی، ایجاد، راه اندازی و نگهداری سامانه های اطلاعات مکانی (GIS) و تکمیل لایه های مختلف اطلاعاتی مورد نیاز مدیریت شهری با فراهم نمودن ارتباط میان بانک های اطلاعاتی فعال در سایر دستگاه های اجرایی
مدیریت طراحی، پیاده سازی، نگهداری و به روزرسانی پایگاه و بانک های اطلاعاتی اسناد، مدارک و متون فنی شهرداری و بایگانی الکترونیکی، سامانه های سازمان الکترونیکی یکپارچه و مدیریت دانش سازمانی
مدیریت تهیه و اجرای طرح پرداخت های خرد و الکترونیک در مجموعه شهری
جمع آوری، نگهداری، تجزیه و تحلیل و به روزرسانی آمار  اطلاعات و پشتیبانی اطلاعاتی و آماری در حوزه های مختلف شهرداری و همچنین انتشار دوره ای گزارشات توصیفی و تحلیل عملکرد سازمان
مدیریت طراحی، پیاده سازی، نگهداری و به روزرسانی زیرساخت امن شبکه های ارتباطی داخلی(اینترانت)، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری لازم به منظور مقاوم سازی امنیتی زیرساخت های اطلاعاتی و ارتباطی و تامین دسترسی امن به شبکه ارتباطی جهانی(اینترنت) در شهرداری و سازمان های وابسته با رعایت استاندارهای امنیتی مربوطه.
مدیریت طراحی و اجرای طرح استعلام ها و اخذ مجوزهای لازم به صورت الکترونیکی در شبکه بین دستگاهی، به منظور افزایش سرعت و ارائه خدمات شایسته به شهروندان.
مدیریت طراحی، پیاده سازی، نگهداری و توسعه پرتال شهرداری با حداقل اطلاعات و خدمات از قبیل اطلاعات عمومی شهر، تجارت و صنعت، آموزش، فرهنگ و هنر، کشاورزی و محیط زیست، بهداشت و درمان، امور قضایی و قوانین و سایر خدمات به صورت موضوعی و دسته بندی شده و قابل دسترس برای مردم.
مدیریت طراحی و اجرای پرداخت الکترونیکی به حساب های شهرداری بر اساس تعرفه های مصوب خدمات، به صورت کسر وجه از کارت بانکی درخواست کننده و واریز آن به حساب درآمدی شهرداری از کانال های مختلف به صورت آنلاین. (از جمله جایگاه اینترنتی شهرداری، شبکه شتاب و پایانه های فروش)
آموزش شهروندان و ارتقای آگاهی عمومی در زمینه ی شهر و شهرداری الکترونیک و همچنین بسترسازی لازم به منظور جلب مشارکت های عمومی.
ارائه خدمات و مشاوره تخصصی به سایر شهرداری‌ها، دهیاری‌‌ها، شهروندان، ارگان‌ها، سازمان‌ها، نهادها، نیروهای نظامی و انتظامی در حوزه فعالیت و ماموریت سازمان با اخذ تعرفه بهاء تمام شده خدمات در صورت وجود ظرفیت‌های مازاد.
توسعه و استفاده از ظرفیت واقفان، خیرین، تشکل‌های تخصصی و حرفه ای، شرکت‌های تعاونی و خصوصی با رویکرد خرید خدمات، مشارکت و واگذاری مدیریت واحدهای تحت مالکیت شهرداری به آن‌ها.


https://www.qom.ir/uGNr