21.4 C
شهر مقدس قم
۳۱ مرداد ۱۳۹۸
ورود / عضویت

راهنمای ثبت نام و استفاده از فضای مجازی شهرداری قم

شهروند گرامی سلام
برای اینکه بتوانید از امکانات و سرویس های الکترونیکی ارائه شده توسط شهرداری قم، استفاده نمایید، لازم است شما نیز به جمع کاربران فضای مجازی شهرداری قم بپیوندید.
در این صفحه راهنمایی های لازم جهت ثبت نام و چگونگی استفاده از فضای مجازی شهرداری قم شرح داده خواهد شد.

چگونه ثبت نام نمایید؟

مرحله اول ثبت نام : ورود اطلاعات اولیه
برای ثبت نام در فضای مجازی شهرداری قم، می بایست اطلاعات اولیه خود را از طریق “فرم ثبت نام” ارسال نمایید. با استفاده از هریک از روش های زیر می توانید به فرم ثبت نام وارد شوید.

  • استفاده از گزینه «ورود» در نوار بالایی پورتال شهرداری قم
  • استفاده از ورودی اولیه سامانه میز خدمات الکترونیکی شهرداری قم
  • استفاده مستقیم از آدرس صفحه ثبت نام https://account.qom.ir/login#register

همچنین برای سهولت در ورود به این صفحه، می توانید اینجا کلیک نمایید.
اطلاعات این فرم را مطابق با راهنمایی گفته شده تکمیل کنید.

  • نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید
  • یک نام کاربری برای خود انتخاب نمایید. این نام کاربری در هر بار ورود شما به درگاه های خدمات الکترونیکی شهرداری از شما پرسیده خواهد شد (در صورت تمایل شما، سامانه به شما کمک کرده و  یک نام کاربری، متناسب با نام و نام خانوادگی شما، پیشنهاد می دهد). اگر نام کاربری که وارد می نمایید قبلا توسط شهروند دیگری استفاده شده باشد، سامانه ضمن اعلام این موضوع، از شما می خواهد  نام کاربری دیگری را انتخاب کنید.
  • یک گذرواژه برای خود انتخاب نمایید، گذرواژه شما حداقل باید شامل شش کارکتر باشد. برای افزایش امنیت پیشنهاد می شود که از گذرواژه هایی با ترکیبی از حروف و اعداد و سایر کارکترها استفاده نمایید. یک نوار رنگی هوشمند در زیر فیلد گذرواژه وجود دارد که میزان قدرت گذرواژه شما را با تغییر رنگ از قرمز به سبز نمایش می دهد که قرمز کمترین میزان قدرت و امنیت، و سبز بیشترین میزان آن را دارد. در نظر داشته باشید سامانه از ثبت گذرواژه های ضعیف با درجه قدرت و امنیت قرمز جلوگیری می کند.
  • شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید. توجه داشته باشید شماره تلفن همراه از اصلی ترین فیلدهای مربوط به ثبت نام می باشد و فرآیند احراز هویت اولیه و عمومی براساس آن انجام خواهد گرفت.

مرحله دوم ثبت نام : تایید شماره تلفن همراه

در این مرحله برای تایید شماره تلفن همراه شما، یک کد فعال سازی به شماره تلفنی که وارد کرده اید ارسال می گردد. کد دریافت شده را در فیلدی که به همین منظور تعبیه شده است، وارد نمایید.

نکته ۱: در صورتیکه کد فعال سازی تا مدت یک دقیقه برای شما ارسال نشد می توانید گزینه درخواست ارسال مجدد کد را انتخاب کنید.

نکته ۲: توجه داشته باشید با سه بار اشتباه کردن در ارسال کد فعال سازی، سامانه وارد مرحله بررسی شماره تلفن همراه خواهد شد. در صورت نیاز، آن را اصلاح نمایید. در صورت اطمینان از درست بودن شماره تلفن همراه می توانید درخواست ارسال کد کنید. اگر بار دیگر سه بار کد فعال سازی را اشتباه وارد نمایید، سامانه امکان ثبت نام با شماره تلفن همراه وارد شده را به مدت یک ساعت غیرفعال خواهد کرد.

نکته ۳: دقت کنید شماره تلفن همراه شما، یکی از اجزاء کلیدی عضویت شما در فضای مجازی شهرداری قم می باشد. لذا در صورتیکه با نام کاربری جدیدی در سامانه ثبت نام کردید، از همین شماره تلفن همراه استفاده نمایید، پس از طی مراحل ثبت نام و ارسال و تایید کد فعال سازی، سامانه شماره تلفن همراه شما را به نام کاربری جدید متصل کرده و از نام کاربری قبلی منفک می سازد، در چنین شرایطی شما امکان وارد شدن توسط نام کاربری قبلی را نخواهید داشت تا اینکه یک شماره تلفن همراه جدید برای آن معرفی نمایید.

همچنین در صورت تعویض شماره تلفن همراه، می توانید شماره تلفن جدید خود را به سامانه معرفی کنید . برای آموزش این کار اینجا کلیک نمایید.


ثبت نام عمومی و اختصاصی چیست؟

اگر مراحل بالا را به شکل صحیح طی کرده باشید شما اکنون یکی از کاربران فضای مجازی شهرداری قم هستید، و می توانید از امکانات و خدمات زیادی که به عنوان خدمات عمومی در درگاه های خدمات الکترونیکی و فضای مجازی شهرداری قم تدارک دیده شده است استفاده نمایید، لیکن در صورتیکه تمایل داشته باشید از سرویس ها و خدمات اختصاصی موجود در فضای مجازی شهرداری قم استفاده کنید لازم است تا نسبت به تکمیل پروفایل خود و کامل نمودن اطلاعات مورد نیاز اقدام فرمایید.

برای تکمیل پروفایل خود می توانید اینجا کلیک نمایید.


خدمات و سرویس های اختصاصی چیست؟

خدمات و سرویس های اختصاصی آن دسته از خدمات و سرویس ها هستند که به صورت اختصاصی مربوط به شخص شما می شوند. بطور مثال : اینکه به نام شما چه املاکی در بانک های اطلاعاتی شهرداری قم ثبت شده است و هر یک از آنها دارای چه شرایطی هستند؟ میزان بدهی های آنها چه میزان است؟ وضعیت پایان کار و سایر موارد مربوط به آن چه می باشد؟ تا به حال چه درخواست هایی روی املاک شما ثبت شده و وضعیت و سرانجام هر درخواست چگونه است؟

همچنین چه خودروهایی در بانک های اطلاعاتی شهرداری به نام شما ثبت شده است و وضعیت بدهی عوارض آنها به چه میزان است؟ و …

برای استفاده از این چنین خدمات و سرویس هایی لازم است اطلاعات مورد نیاز در قسمت پروفایل خود تکمیل نمایید.


برای تغییر شماره تلفن همراه، چه اقداماتی لازم است؟

از آنجاییکه در ارایه خدمات و سرویس های الکترونیکی توسط شهرداری قم، شماره تلفن همراه نقش محوری برای تایید هویت و ارتباط را برعهده دارد، در صورتیکه شماره تلفن همراه شما تغییر نماید لازم است که این موضوع را در پروفایل خود، در فضای مجازی شهرداری قم اصلاح نمایید.

برای این منظور لازم است ابتدا در یکی از درگاه های خدمات الکترونیکی شهرداری قم (پورتال جامع شهرداری، سامانه میز خدمات الکترونیکی ، نقشه نمای شهر، داشبورد خدمات الکترونیکی ، شبکه ارتباطی خدمات هوشمند، اپلیکیشن موبایل شهرداری قم قم­یار) وارد شوید.

سپس گزینه «پروفایل» را انتخاب نموده، به قسمت مربوط به اطلاعات شخصی خود بروید و گزینه تغییر شماره تلفن همراه را انتخاب کنید. سپس مراحل مشخص شده را طی  کرده و پس از دریافت کد فعال سازی و وارد کردن آن در سامانه شماره تلفن جدید شما جایگزین شماره قبلی خواهد شد.


آیا می توان دو نام کاربری مختلف با یک شماره تلفن همراه ایجاد نمود؟

خیر . هر فرد می تواند تنها از یک شماره تلفن همراه برای یک نام کاربری استفاده کند. اگر شما نام کاربری جدیدی را با همان شماره تلفن همراه قبلی ایجاد کنید، حساب کاربری جدید ایجاد شده و شماره تلفن همراه شما نیز به آن اختصاص می یابد.

در این حالت اگر قصد ورود به حساب کاربری قبلی خود را داشته باشید، ملاحظه خواهد کرد که سامانه از ورود شما ممانعت کرده و از شما می خواهد که یک شماره تلفن همراه جدید برای حساب کاربری خود ثبت نمایید و مراحل لازم برای ثبت شماره تلفن همراه جدید را در اختیار شما قرار خواهد داد.

pdf icon
راهنمای استفاده از فضای مجازی شهرداری قم

پیوندهای مفید

ورود به صفحه ثبت نام و عضویت
اینجا

ورود به صفحه پروفایل کاربری اینجا