رفتن به محتوای اصلی
سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

شهرداری قم پیشگاه اقدامات مهم فرهنگی در کشور است/سهم بودجه فرهنگی کشور باید سه برابر شود

شهرداری قم پیشگاه اقدامات مهم فرهنگی در کشور است/سهم بودجه فرهنگی کشور باید سه برابر شود
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: شهرداری قم پیشگاه اقدامات مهم و کشوری و مؤثر است و در مرحله نخست فضاهای نوینی را در شهر عرضه می‌کند که این فضامکان‌ها و فضارویدادها امکان رویدادهای جدید شهری را می‌دهد.

به گزارش واحد خبر سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری قم، سید مجید امامی در دومین همایش مدیران عامل سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری‌های سراسر کشور به میزبانی شهرداری قم، با بیان اینکه از رویکردهای قم در حوزه توسعه فرهنگ عمومی بهره‌مند شدیم اظهار داشت:نوآوری و نشاط اجتماعی و زیست عفیفانه باید در بخش فرهنگی شهر در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه حمایت‌های راهبردی و مالی را از طریق شورای فرهنگی کشور پیگیری خواهیم کرد افزود: سند فرهنگی در ۱۲ استان تنظیم و در ۱۸ استان دیگر در حال اتمام است، اما تلاشمان را در همین حد منحصر نمی‌کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: شورای راهبردی را برای استان‌ها داریم و پیگیری مسائل استان‌ها با شورای فرهنگ عمومی است و در این راستا اهتمام کافی وزارت فرهنگ و شورای فرهنگی در دو سال اخیر رویکرد مثبتی شده است.

امامی ابراز کرد: دبیر شورای فرهنگ عمومی نماینده وزارت کشور، نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شورای مدیریت ائمه جمعه است و بسته‌های راهبردی که تقدیم می‌کنیم راهبر و دبیر قرارگاه دارد و روابط ما با شما می‌تواند مستقیم و غیرمستقیم باشد.

وی عنوان کرد: با ظرفیت‌هایی که کشور خودمان و مجامع بین‌المللی در حوزه فرهنگ دارد می‌توان رابطه خود را تقویت و اقدامات مشترک و مستحکم داشت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تقدیر از نگاه ویژه استانداری و شهرداری قم گفت: قم از شهرهای انقلاب، شهرهای حماسه‌ساز انقلابی است که در دهه ۴۰ و ۵۰ روزهای بزرگ انقلاب در آن‌ها رقم خورده که امیدواریم آن اتحاد و ائتلاف به نقطه مثبتی برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شرایطی به سر می‌بریم که الگوی توسعه شهری وارداتی و تقلیدی است اظهار داشت:از دهه ۴۰ تاکنون در کلان‌شهر تهران اتفاق افتاده است.

امامی افزود: شهرداری قم پیشگاه اقدامات مهم و کشوری و مؤثر است؛ چراکه در مرحله نخست فضاهای نوینی را در شهر عرضه می‌کند که این فضامکان‌ها و فضارویدادها امکان رویدادهای جدید شهری را می‌دهد و دلیلی که اقتصاد شهر را پشتیبانی می‌کند اقداماتی است که شهرداری‌ها از قالب الگوی نوین عایدشان می‌شود.

وی بیان کرد: بزرگ‌ترین مسیر نفوذ در شهرها، مال‌ها و فضاهای جدید فرهنگی و تجاری است که شهر را جذاب می‌کند اما فضایی که با خرید و بازی و تفریحات و مناسک نوین شهری عجین است، پاساژگردی و گعده‌ها و ویترین گردی مجموعه‌ای از انسان نئولیبرال را در جامعه ایجاد می‌کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد:الگوی توسعه شهری تقطیع یا تسطیح بافت فرسوده برای بازشدن قفل شهر و احیاناً مواجه با آسیب‌های اجتماعی که در این فضاها وجود دارد در سه تا ۵ دهه کلان‌شهرهای ایرانی انجام‌شده است، درحالی‌که می‌توان درد این منظر شهری را کاهش داد و سوم اینکه محیط‌زیست که در توسعه پایدار زندگی نقش دارد دارای اهمیت است.

وی تصریح کرد: درعین‌حال درگیر سه موضوع تخریب و فساد فی‌الارض در حوزه آب و زمین هستیم؛ ما در ماجرای هوا شرایط را به جایی رساندیم که به‌عنوان یکی از ۱۰ شهر آلوده جهان در سال ۹۷ تعداد روزهای سالم تهران در شش ماه دوم سال به کمتر از ۱۱ روز رسید که البته الان بهتر شده است.

امامی اظهار داشت:در مورد پسماند در نمایشگاه اکسپو دبی در دو سال گذشته مساله محیط‌زیست موردنظر بود و به این سمت رفته‌اند درواقع دغدغه جهانی نجات آینده انسان است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1340 در سازمان برنامه سه ابر ناحیه صنعتی را با کاربری‌های مشخص پیشنهاد دادند و این خشت گذاشته شد و بزرگ‌ترین نیروگاه سیکل ترکیبی خاورمیانه را در آبیک دارید که آب بدهد که خشک‌ترین منطقه ایران است و کاربری‌ها، اصول و تناسبی با کاربری نداشتند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد:فولادی که باید در بوشهر بود در مرکز ایران قرار دادیم و محیط‌زیست را تخریب کردیم؛ فضاهای نوین شهری با تسطیح و عاری سازی شهر از داشته‌های خود در قالب احیا و بازآفرینی شهری و محیط‌زیست و توسعه پایدار شکل گرفت.

وی گفت:در حوزه فرهنگ عمومی و سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی چه تدبیری داریم،در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید مؤلفه‌ها حفظ اصالت و معماری شهری تقویت شوند،حتی نورپردازی نباید تعرض به خانه‌های مجاور کند.

امامی افزود:احیای مردم زیست‌بوم محلات و زندگی طبیعی مردم باید انجام شود، ما تا ۱۰۰ سال آینده چوب سیاست‌های بد در رابطه زمین را خواهیم خورد و اگر تدبیری نکنیم این اقدام ادامه خواهد داشت.

وی بابا بیان اینکه هویت و موجودیت شهر را با تمام وجود باید حفظ کرد بیان کرد: این اقدامات مدیریت و زیرساخت اجتماعی می‌خواهد و مردم باید پای‌کار و همکاری شهرداری‌ها شوند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد:نرم‌افزار زیست محلی را باید احیا کنیم که مبتنی بر سیاست‌های شهری و هویت مکانی و زمانی و سرمایه اجتماعی است که اگر سرمایه اجتماعی را احیا نکنیم به اهداف خود نمی‌رسیم.

وی تصریح کرد:در برنامه تحول دولت بخشی از آن آمده تحت عنوان احیای مناسک اجتماعات و آیین‌های سنتی بومی و شهری در برنامه تحول دولت آمده است.

امامی اظهار داشت:شورای فرهنگی استان ایرادات بسیاری دارد، دراین‌باره تلاش داریم ایرادات را برطرف کنیم تا محب هماهنگی باشد.

وی تأکید کرد:سهم بودجه فرهنگی کشور باید سه برابر شود، در این راستا تفاهم در شورا مشکل را حل می‌کند دراین‌باره چند طرح در شورا مطرح شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: طبق تبصره ۹ یک درصد برای اولین بار در تاریخ دولت در ایران شرکت‌های دولتی الزام شدند و دستگاه‌های اجرایی که طبق آیین‌نامه‌ای یک درصد را صرف فرهنگ رسانه و میراث کند که آیین‌نامه آن را دو نیم درصد کرده است و با اختیار خودتان و دولت باید نصف شود.

وی افزود:نباید همه‌ بودجه برود خرج جشنواره فجر شود بلکه در سال‌های گذشته صرف دو موضوع می‌شده که رویدادها و ابررودیدادهای ملی و دوم حمایت از فرهنگ و هنر در قالب حمایت‌های فصل پنج که سلیقه‌ای هم بوده است.

امامی عنوان کرد: این آئین‌نامه فصل پنج دارد کوچک و بند ۹ که شورایی است جایگزین می‌شود و اتفاقاتی در بودجه کشور در حال رخ دادن است، باید همدلانه در شورا بنشینیم و برنامه مشترک ارائه شود و سازمان‌ها باید سهم خودشان را بپردازند و سازمان فرهنگی هم باید سهم خود را بدهند و ما متمرکز روی فرهنگ شهروندی شویم.

وی خاطرنشان کرد:حجم منابع شما به دلیل تأمین معمولاً بیش از ۹۵ درصد آن‌ها باعث شده این شرایط ایجاد شود؛ مخبر گفت باید بودجه سازمان‌ها تأمین شود سال گذشته ۷۰ و سال گذشته ۹۵ درصد امسال شد و از یک میلیارد سازمان برنامه ۴۰۰ تومان به میراث داده است ما تقاضا داریم شورا را جدی بگیرید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت:برخی استان‌ها اختلال اساسی در شورا دارند، اما باید محلی برای تشریک‌مساعی و اقدام مشترک باشد از سود موقوفات باید صرف موقوف علیه کند.

وی بیان کرد:در حوزه مساجد شلختگی در حکمرانی وجود دارد حالا همه جمع شدند بعد از هشت بار رفت‌وآمد دارد ظرف شش ماه آینده به تکلیف نهایی در حکمرانی مساجد می‌رسیم و اوقاف و تبلیغات و مساجد نقش‌های خود را بازمی یابند.

انتهای پیام/103


https://www.qom.ir/DZPbt