37.9 C
شهر مقدس قم
۱۸ مرداد ۱۴۰۱
ورود / عضویت ویژه نامه کرونا / مراکز درمانی قم / اخبار رسمی کرونا
En | Ar
تولیدی

آغاز نهضت پارکینگ عمومی در قم/از افزوده شدن ۱۰۰۰ سلول پارکینگ تا ساماندهی و بهبود پارکینگ‌های موجود

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: هم‌اکنون حدود ۶ هزار جای پارک در قم وجود داشته که با احداث دو پروژه پارکینگ، ظرفیت پارکینگ عمومی قم به ۷ هزار سلول پارک می‌رسد.

به گزارش شهرنیوز، مسعود طبیبی در نشست بررسی وضعیت پارکینگ‌های شهری که در دفتر استان قم خبرگزاری فارس برگزار شد، با بیان اینکه پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر با دربرگیری بیش از یک هزار سلول پارک از مهم‌ترین طرح‌های ترافیکی جاری است، اظهار داشت: سال ۹۹ درآمد شهرداری از هزینه حذف پارکینگ ۴۶ میلیارد تومان و از محل کسر پارکینگ نیز ۲۰ میلیارد تومان بوده که با این رقم نهایتاً ۲۵۰ جای پارک می‌توان احداث کرد.
وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰، درآمد حذف و کسر پارکینگ شهرداری قم ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که با این رقم نیز فقط ۴۰۰ جای پارک می‌توان احداث کرد، گفت: پرداخت الکترونیکی و یکسان‌سازی شیوه پرداخت برای مدیریت بهتر زمان و کاهش تخلفات جزئی جزو تعهدات کاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک است.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم عدم تملک لکه‌های مصوب جهت احداث پارکینگ را از معضلات ادواری در افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها دانست و افزود: در چنین شرایطی شهرداری قم به دنبال انتقال و جایگزینی اراضی دیگر بجای لکه‌های مصوب قبلی رفته است.
وی با تأکید بر اینکه برای افزایش ظرفیت پارکینگ در قم تعاملات مطلوبی با آموزش و پرورش برای ایجاد پارکینگ‌های موقت انجام‌گرفته است، ابراز کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده تا پایان سال جاری عملیات اجرایی دو پارکینگ در قم آغاز شود.
طبیبی با بیان اینکه برای تکمیل پارکینگ هوشمند و طبقاتی میدان معلم در حال رایزنی با سرمایه‌گذاران فنی بخش خصوصی هستیم، اضافه کرد: پارکینگ معلم یکی از اولین پارکینگ‌های هوشمند کشور بود که به خاطر عدم توانایی فنی در نگهداری آن دچار معضل شده است و به همین منظور خرید خدمت و استفاده از توان فنی بخش خصوصی در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک قرار دارد.
وی عنوان کرد: برای ایجاد ارزش‌افزوده و توجیه اقتصادی پارکینگ معلم، اجازه پارک حاشیه‌ای در محدوده آن نباید داده شود، برای رفع یک مشکل لازم است تا نهادهای متولی با هماهنگی و همدلی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به محدودیت ترافیکی بلوار شهید سلیمانی، گفت: افزایش ظرفیت ورودی خودرو در کنار جداسازی مسیر خودروهای ورودی به پارکینگ زائر در دستور کار شهرداری قرار دارد.
وی با بیان اینکه استفاده از توان آسانسوری جهت مدیریت خودروی‌های ورودی به پارکینگ زائر با هدف احداث پارکینگ مکانیزه بدون دخالت انسانی راهکار ریشه‌ای حل معضل پارکینگ زائر است، ابراز کرد: در قالب این طرح ورودی خودروها به پارکینگ زائر از بلوار شهید منتظری به‌صورت هوشمند انجام و هر خودرو در یکی از سلول‌ها قرار می‌گیرد.
طبیبی با اشاره به اینکه علاوه بر برخی مشکلات حقوقی وجود مباحث اداری و ایمنی نیز در خصوص پارکینگ چارسو احساس می‌شود که همه این مباحث در قالب تعاملات و همدلی قابل‌حل است، یادآور شد: این پروژه می‌تواند در زمان کوتاهی به‌صورت کامل در اختیار شهروندان قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه در محدوده بازار بنفشه نیز یک قطعه زمین جهت احداث پارکینگ از چندسال گذشته تملک شده که به خاطر برخی مشکلات حقوقی هنوز به سرانجام نرسیده است اظهار داشت: همچنین تسطیح اراضی پیرامونی مزار چهل اختران نیز برای افزایش ظرفیت پارکینگ در دستور کار شهرداری قرار دارد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در ادامه ضرورت توسعه شبکه‌های هوشمند را مورد تأکید قرار داد و گفت: تازمانی که اتکای ارائه خدمات بر عوامل انسانی باشد بروز برخی نارضایتی‌ها موردی اجتناب‌ناپذیر است؛ شکل‌دهی به سامانه‌های هوشمند برای جلوگیری از بروز اشتباهات انسانی و افزایش رضایتمندی عموم جزو اولویت‌های شهرداری قم است.
وی با اشاره به برخی نگرانی‌های ایمنی تونل غدیر گفت: برای رفع نگرانی‌ها لازم است تا در کنار اجرای سیستم‌های هوشمند جهت سهولت دسترسی خودروهای امدادرسانی، برخی اصلاحات عمرانی نیز انجام بگیرد.
به گفته طبیبی، پارکینگ طبقاتی زائر تناسبی با استانداردهای کلان‌شهری مانند قم ندارد و برای بهبود وضعیت نظافت آن نیز برنامه‌های مدونی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد درآمد اخذ جرائم باید به‌صورت ماهانه به‌حساب شهرداری‌ها واریز شود، گفت: ازآنجایی‌که افزون بر ۹۵ درصد جمعیت استان در شهرستان قم ساکن هستند، این رقم باید برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل و ترافیکی شهر هزینه شود.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: تا زمانی که طرح دائمی پارکینگ شهید کاظمی نهایی شود؛ شهرداری قم در تلاش است تا با تسطیح‌های ابتدایی بستر ارتباط اولیه بین خیابان شهید منتظری و خیابان صفاییه را فراهم کند.
وی با تأکید بر اینکه طرح پارکینگ ضلع شرقی در حال نهایی شدن است و به‌زودی وارد مرحله عملیات عمرانی شده و هزار و ۶۰۰ جای پارک در این پارکینگ احداث می‌شود، خاطرنشان کرد: در بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیکی شهر، مدیریت و کاهش ورودی خودرو به هسته مرکزی شهر در قالب افق ۱۴۱۲ در حال انجام است.
طبیبی با اشاره به اینکه قم از نظر میزان حوادث راهنمایی و رانندگی به‌خصوص به خاطر وجود تعداد بالای موتورسیکلت، یکی از شهرهای پرخطر کشور است، افزود: اجرای تقاطع‌های چراغ‌دار به همراه آرام‌سازی ترافیک لازم است تا در قم برای افزایش ایمنی حوادث رانندگی با قدرت دنبال شود.
وی فرهنگ‌سازی را پیش‌شرط بهبود طرح‌های ترافیکی دانست و با تأکید بر اجرای طرح‌های نوین آرام‌سازی ترافیک، گفت: طرح پیاده‌روهای پیوسته رنگی در کوچه شهید بیگدلی با هدف توسعه فرهنگ پیاده‌روی و آرام‌سازی ترافیک در حال اجراست.
انتهای پیام/ش***