29.8 C
شهر مقدس قم
۱۹ مرداد ۱۴۰۱
ورود / عضویت ویژه نامه کرونا / مراکز درمانی قم / اخبار رسمی کرونا
En | Ar
گزارش خبری

تلاش شهرداری قم برای خارج کردن شهر از غلبه خودروهای شخصی/توجه ویژه به عابران در برنامه‌ریزی‌های شهری

در طراحی معابر و دسترسی‌های شهری دو رویکرد انسان‌محوری و خودروی محوری وجود دارد که تاکنون در کشور ما رویکرد خودرومحوری غلبه داشته است، به‌نحوی‌که اولویت طراحی معابر و خیابان‌ها همیشه با خودروهای شخصی بوده و آرام‌سازی ترافیک و حفظ آرامش باطنی شهر کمتر مورد توجه بوده که شهرداری برنامه‌های ویژه‌ای برای غلبه این موضوع به خودرومحوری اجرا کرده و در حال برنامه‌ریزی است.

به گزارش شهرنیوز، در سبک جدید شهرسازی و عمران شهری طی دو قرن اخیر، با توجه به رشد بی‌رویه شهرنشینی و ورود انبوه خودروهای سواری، عملاً شهرها به تصرف خودروهای شخصی در آمده و فضاهای شهری با اختلاف به نفع حمل‌ونقل خودرو محور حرکت نموده است.

پیشرفت و توسعه شهرهای مدرن و به‌خصوص کلان‌شهرها با وجود اینکه بخشی از نیازهای حمل‌ونقلی و دسترسی سریع شهروندان را برطرف کرد اما به‌تدریج مردم را وارد مشکل بزرگ‌تری کرد که از آن می‌توان به عدم تأمین آرامش، کم‌رنگ‌تر شدن سنت‌های دیرینه و افزایش خلأهای روحی و روانی شهروندان اشاره کرد.

حرکت به سمت شهر انسان‌محور از مباحثی است که طی سال‌های اخیر صحبت‌های زیادی در مورد آن شده است، اما به دلیل اینکه بخشی از سیاستمداران و مجریان از تخصص لازم در امور شهرسازی برخوردار نبودند، نتوانسته جای خود را مباحث مدیریت شهری باز کند. اما با توجه به اهمیت، نیاز و خواست عمومی شهروندان در بازنگری در طراحی‌های شهری و تأکید شهرداری قم در حرکت به سمت شهر انسان‌محور، در آیین‌نامه جدید طراحی معابر شهری رویکرد انسان‌محوری تقویت‌شده و در قالب آن شهرداری قم باید به سمت آرام‌سازی ترافیک، افزایش پیاده‌راه‌ها، استفاده از دوچرخه و استفاده از ناوگان عمومی با اختصاص فضاهای مورد نیاز حرکت کند.

به گفته کارشناسان در طراحی معابر و دسترسی‌های شهری دو رویکرد انسان‌محوری و خودروی محوری وجود دارد که تاکنون در کشور ما رویکرد خودرومحوری غلبه داشته است، به‌نحوی‌که اولویت طراحی معابر و خیابان‌ها همیشه با خودروهای شخصی بوده و آرام‌سازی ترافیک و حفظ آرامش باطنی شهر کمتر مورد توجه بوده و همین مشکل امروز به سوهان روح بسیاری از شهروندان تبدیل‌شده است.

در رویکرد خودرو محوری، خودروها حجم بیشتری از فضا را اشغال می‌کنند، درحالی‌که این حجم وسیع اشغال‌شده می‌تواند با چند ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز انجام بگیرد و سهم خودروها از تردد و مسافرت‌های شهری کاهش یابد، اما در واقع طی سال‌های اخیر همواره سهم ناوگان عمومی در مسافرت‌های شهری به جیب خودروهای شخصی واریزشده است.

شهرداری قم و شهر انسان‌محور

در رویکرد انسان‌محوری برخلاف خودرومحوری، تردد عابر پیاده در اولویت نخست قرار دارد و بعدازآن اولویت با کسی است که از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کند و دوچرخه‌سواران در اولویت سوم قرار دارند و خودروهای شخصی در اولویت آخر قرار دارند.

مهم‌ترین نتیجه رویکرد انسان‌محوری در مدیریت شهری، جلوگیری از آلودگی هوا در کنار افزایش سلامتی و نشاط شهری است و در بیشتر شهرهای پیشرفته دنیا، ۵۰ درصد از مسافرت‌های شهری از طریق ناوگان عمومی انجام می‌گیرد و پیاده‌راه‌های شهری نیز با ایمن‌سازی، مناسب‌سازی برای استفاده همه افراد جامعه به‌خصوص کودکان، معلولان و سالمندان و ایجاد سیما و منظر سبب افزایش نشاط شهری و پویایی شهر می‌شود.

به باور کارشناسان، مفهوم خیابان کامل که امروز در سطح جهان مطرح است ناظر بر این بوده که حمل‌ونقل عمومی سهم خود را از خیابان به‌صورت کامل در اختیار داشته باشد و در کنار وسایل شخصی تردد نکند و مسیر پیاده راه و دوچرخه نیز کاملاً ایمن بوده و تردد خودروهای شخصی نیز با ملاحظات آرام‌سازی انجام بگیرد.

اولویت و رویکرد شهرداری قم در طراحی‌های جدید معابر، توجه بر کاربری خیابان‌های کامل با اولویت قرار دادن، پیاده‌راه‌ها، ناوگان عمومی و مسیر ایمن دوچرخه‌سواری است که در سال‌های اخیر به‌ویژه در هسته مرکزی شهر شاهد تحولات زیربنایی در مسیر حرکت به‌سوی شهر انسان‌محور هستیم.

مدیریت شهری و توسعه پیاده‌راه‌ها و این بار پیاده راه آیت‌الله مرعشی نجفی(ره)

مجموعه مدیریت شهری قم از چند سال گذشته حرکت در مسیر توسعه پیاده‌راه‌ها و آرام‌سازی ترافیک را آغاز کرده و پروژه‌های شاخصی مانند پیاده راه ارم، بهار و انقلاب را در اختیار شهروندان قرار داده که رضایت کلی مردم را به دست آورده و علاوه بر حذف شلوغی، ترافیک، و سیمای نازیبای شهری به کمک بعد معنوی و انسانی شهر آمده است.

در ادامه طرح‌های انسان‌محوری و آرام‌سازی هسته مرکزی شهر، پیاده‌راه آیت‌الله مرعشی نجفی با ۷ هزار مترمربع مساحت و صرف اعتباری بالغ‌بر ۱۸ میلیارد تومان دو ماه زودتر از زمان‌بندی اعلام‌شده مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پروژه پیاده‌راه آیت‌الله مرعشی نجفی حدفاصل خیابان شبستان و چهارراه شهدا پس از حدود ۱۰ ماه عملیات عمرانی در چند روز گذشته به بهره‌برداری رسیده و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

مساحت این پروژه هفت هزار مترمربع(به طول ۳۳۰ متر) با اهداف ایجاد پیاده مداری و آرامش ترافیکی در هسته مرکزی شهر، ایجاد فضای سبز مناسب در هسته مرکزی شهر و ایجاد فضای مکث شهری و زیبایی بصری در اطراف شهر به بهره‌برداری رسیده است.

استفاده از مصالح با مقاومت و دوام بلندمدت، تأمین مسیر عبور و وسایل حمل‌ونقل پاک و اضطراری و تأمین مسیر عبور نابینایان و همسطح سازی مسیر جهت معلولان از ویژگی‌های بارز این پروژه انسان‌محور است.

گفتنی در همین قالب پروژه پیاده‌روسازی خیابان سپاه و ایستگاه راه‌آهن مرکزی، سال آینده به‌صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و منطقه هفت شهرداری در تلاش است تا معابر اطراف حرم را با هدف آرام‌سازی فیزیکی و روانی تبدیل به پیاده‌راه‌های انسان‌محور کند.

انتهای پیام/***ش