20.6 C
شهر مقدس قم
۲ شهریور ۱۳۹۸
ورود / عضویت
اخبار

مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم؛ یکی از اصلی‌ترین کارکردهای رسانه ذائقه سازی برای جامعه است

مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم در نشست تخصصی نقش رسانه در توسعه شهری یکی از اصلی‌ترین کارکردهای رسانه را ذائقه سازی برای جامعه دانست.

مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم در این نشست به موضوع نقش رسانه در توسعه شهری پرداخت و در این خصوص گفت: یکی از اصلی‌ترین کارکردهای رسانه در واقع ذائقه سازی برای جامعه و مخاطب است که از این طریق می‌تواند بر سبک زندگی مردم در زمینه‌های مختلف تأثیرگذار باشد.
محسن صادقی امینی اظهار داشت: ذائقه سازی رسانه‌ها برای جامعه می‌تواند سدی در برابر سوداگران باشد چرا که از این طریق می‌توان بینش و فرهنگ مردم را در مسیر درست هدایت کرد و مانع از آن شد تا افرادی که برای کسب درآمدهای سرشار از مردم سوء استفاده می کنند و به عنوان نمونه می‌توان به موضوع نماهای شهری اشاره کرد که متأسفانه امروز به دلیل فقدان ذائقه سازی رسانه‌ها به ابزار و کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است.
وی دیگر کارکرد رسانه‌ها را نظارت اجتماعی برشمرد و در این خصوص بیان داشت: این نظارت‌های اجتماعی است که می‌تواند رفتارهای فردی و اجتماعی و همچنین دارایی‌های مادی و اجتماعی جوامع را حراست کند.
مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم با اشاره به نقش تکایا و حسینیه‌ها به عنوان گنجینه‌هایی در قم قدیم که کارکردهای متفاوتی داشتند، افزود: متأسفانه امروز از آن همه کارکردهای اجتماعی این مکان‌ها خبری نیست و این بدان مفهوم است که ما از کارکردهای این نهادها در محلات دور شده‌ایم که می‌توانستند سر منشأ اقدامات و تحولات بسیاری باشند و به دلیل فقدان همین امر گاهی شاهد هستیم نابسامانی‌های فرهنگی موجب بروز ناهنجاری‌های اجتماعی شده است.
صادقی امینی در ادامه حاکمیت، فعالان ساختمان و شهروندان را سه ضلع بازیگران عرصه ساخت ساز برشمرد و تصریح کرد: رسانه‌ها در وسط این ماجرا قرار دارند که باید ذائقه سازی کنند.
وی آینده پژوهی و دیده بانی را نیز از دیگر کارکردهای رسانه در شهرها قلمداد کرد و گفت: خبرنگار باید در بین شهروندان حضور داشته باشد تا بتواند از دل مردم مشکلات را احصا و پیشنهادهایی برای حل آن‌ها ارائه دهد.
مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم با اشاره به عملکرد مدیریت شهری اذعان کرد: متأسفانه ما رصدخانه شهری نداریم و امروز خبر نداریم وقتی کمیسیون ماده ۵ یک طبقه اضافه اجازه ساخت می‌دهد چه تأثیری بر روی سایر ساخت و سازهای آن منطقه و شهر می‌گذارد.
صادقی امینی با بیان اینکه امروز سنت‌ها در حال تحریف و تخریب است که باید دیده بانی لازم در این زمینه صورت گیرد، افزود: رسانه‌ها باید مشکلات، نیازها و بایسته‌های مردم و شهر را به مسئولین اطلاع دهد و نمی‌توان به نیازهای جامعه بی‌تفاوت بود و این کارکرد مهم رسانه است.
وی همچنین ارزیابی و بازخوردگیری را از دیگر رسالت‌های رسانه دانست و گفت: طرح‌های تفصیلی و سایر طرح‌ها همچون بازآفرینی محلات در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان است که می‌بایست بازخوردهای این طرح‌ها در قبل، حین و بعد از اجرا را احصا کرد و وضعیت سنجی داشت.
مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم با بیان اینکه اگر رسانه کارکرد درستی داشته باشد،به عنوان کنش گر فعال شناخته می‌شود، عنوان کرد: اطلاع‌رسانی در توسعه شهری نیز از مأموریت‌های رسانه‌ها است که به عنوان نمونه دانستن قوانین و مقررات حق مردم است و رسانه‌ها می‌بایست در این زمینه نیز فعال باشند و این موارد قانونی را به شهروندان هشدار و گوشزد کنند.