30.3 C
شهر مقدس قم
۱۸ مرداد ۱۴۰۱
ورود / عضویت ویژه نامه کرونا / مراکز درمانی قم / اخبار رسمی کرونا
En | Ar
اخبار عمومی

مدیریت و نبود برنامه‌ریزی ضعف توسعه گردشگری در قم/عدم استفاده از ظرفیت تراکم جمعیتی شهرهای اطراف برای جذب گردشگری قم

مدیر گروه گردشگری دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم گفت: امروز مشكل بزرگ حوزه گردشگری ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی و ارائه خدمات بوده و نیازمند مدیریت واحد و برند سازی در این حوزه هستیم.

به گزارش شهرنیوز، محمد آقازاده در نخستین سمپوزیوم استانی نقش‌آفرینی، همگرایی دستگاه‌های ذینفع در توسعه گردشگری شهر قم که سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به تحقیقات انجام داده در اقتصاد گردشگری و درآمد پایدار گردشگری اظهار داشت: در این پژوهش به چالش‌های حوزه گردشگری پرداخته‌شده و به نقش شهرداری در توسعه گردشگری توجه شده است.

وی جایگاه شهرداری را در بدنه گردشگری بسیار کلیدی دانست و افزود: امروز مسئله مهم در حوزه گردشگری مسئله اقتصادی بوده که انتظار داریم مدیران به این مسئله به‌عنوان یک دغدغه مهم توجه کرده و برای اجرایی شدن راهبردهای تعریف‌شده همت کافی را داشته باشند.

مدیر گروه گردشگری دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم دغدغه اصلی را توسعه و رونق اقتصادی و افزایش درآمدهای شهرداری بر مبنای گردشگری دانست و ابراز کرد: متأسفانه ساخت کمربندی‌ها و رودخانه، گردشگران را از شهر دور کرده و مانع درآمدزایی آن‌ها در شهر قم شده است.

وی سپس تحقیق انجام‌شده در حوزه گردشگری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: سه عنصر مهم در صنعت گردشگری به نام گردشگران، کنشگران و ذینفع‌های حوزه گردشگری و عوامل جغرافیایی هستند که باید به هر سه عنصر توجه کرده و نکته قابل‌توجه ای که برای شهر قم وجود دارد، حضور ۴۰ میلیون جمعیت در شعاع ۴۰۰ کیلومتری این شهر است که باید به‌عنوان یک ظرفیت مهم در صنعت گردشگری به آن توجه کنیم.

آقازاده ادامه داد: در واقع ۵۰ درصد جمعیت کشور در شعاع ۴۰۰ کیلومتری شهر قم بوده و متأسفانه نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بالا در توسعه صنعت گردشگری شهر استفاده کنیم و درآمد قابل‌توجه ای در این حوزه کسب کنیم و هنوز هیچ حسابی برای کسب درآمد آر این صنعت در سطح استان تعریف‌نشده است.

وی پیش‌بینی درآمدزایی از گردشگری را عاملی برای ایجاد دغدغه مطالبه گری دستگاه‌های ذینفع دانست و تأکید کرد: در این پژوهش بیش از ۲۸۲ ظرفیت گردشگری با فراوانی ۱۸۵۳ مورد در شهر قم بررسی‌شده که می‌تواند یک منبع عالی برای برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری باشد.

مدیر پروژه تحقیقاتی در مورد اقتصاد گردشگری و درامد پایدار گردشگری خاطرنشان کرد: متأسفانه کاری که در ورودی‌های شهر قم و میدان ۷۲ تن انجام‌شده تسهیل عبور گردشگر از شهر بوده و هیچ برنامه‌ای برای جذب گردشگران در شهر قم با وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری مذهبی، تاریخی و فرهنگی انجام‌نشده است.

وی ۸۵ درصد گردشگران به شهر قم را گردشگران مذهبی دانست و تصریح کرد: باید بر گردشگری تاریخی و فرهنگی شهر قم و همچنین گردشگری دیپلماسی در کنار گردشگری مذهبی توجه کرده و تا امروز از دیگر گردشگران غفلت کرده‌ایم و باید بدانیم هر باوری برای ما رونق اقتصادی بوده و برای هر مسافری که از عوارضی وارد شهر قم می‌شود باید برنامه‌ای داشته باشیم.

آقازاده اذعان کرد: گردشگر برای هزینه کردن آماده بوده و با این قصد سفر می‌کند و ما باید با این دید برنامه‌های گسترده‌ای برای ماندگاری گردشگر در نظر داشته باشیم و زیرساخت‌های لازم را برای آن ایجاد کرده و از زیرساخت‌های موجود نیز بیشترین بهره را ببریم.

وی قوانین موجود را در توسعه صنعت گردشگری کافی دانست و افزود: امروز ضعف بزرگ حوزه گردشگری ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی و ارائه خدمات بوده و نیازمند مدیریت واحد و برند سازی در این حوزه هستیم و باید سازمان‌های امنیتی در کنار ما وجود داشته باشند.

مدیر گروه گردشگری دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم مطرح کرد: طبق آمارهای اقامتی گردشگران خارجی ما در سال ۹۷ بیشتر از گردشگران داخلی بوده و این نشان‌دهنده این موضوع بوده که ما رویکرد اقتصادی در بحث مدیریت مقصد نداشته و باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در هر کیلومتر از بلوار پیامبر اعظم(ص) ۸۰ درصد کاربری تجاری دارد که ما از آن غافل مانده‌ایم و دومین رتبه به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی شهر و حومه اختصاص داده‌شده است، رتبه سوم به افزایش اقامتگاه‌ها در بافت تاریخی شهر و رتبه چهارم به گردشگری سلامت و سپس مراکز تفریحی و گردشگری مشخص‌شده است.

آقازاده حضور ظرفیت‌های علمی در شهر را فرصتی برای توسعه گردشگری دانست و ابراز کرد: متأسفانه با وجود این‌همه نیروی علمی اما همکاری لازم بین ارگان‌ها و دانشگاه وجود نداشته و ما برای کارورزی دانشجوها هم مشکل داریم.

وی درآمد پایدار شهرداری را در سال ۹۷ عددی بالغ‌بر ۳۵ درصد اعلام کرد و گفت: متأسفانه شهرداری کمترین درامد را از گردشگری داشته و با وجود ظرفیت‌های موجود شهرداری باید بیشترین درآمد پایدار را از حوزه گردشگری داشته باشد و باید درآمدش را از شهر فروشی به سمت صنعت گردشگری هدایت کنیم تابتوانیم در برابر آیندگان شهر را حفظ کرده باعث توسعه شهر شویم.***/ن