31.9 C
شهر مقدس قم
۲۴ مرداد ۱۴۰۱
ورود / عضویت ویژه نامه کرونا / مراکز درمانی قم / اخبار رسمی کرونا
En | Ar
گزارش خبری

حرکت مدیریت شهری در جاده «جهش تولید»

شهرداری قم سال 99 با وجود تمام چالش‌های اقتصادی توانست در تحقق بودجه سه هزار میلیارد تومانی نسبتاً موفق عمل کرده و با نقش پررنگ بودجه‌های عمرانی و سیاست‌گذاری‌های مختلف اقتصادی، نقش‌آفرین بی‌بدیل عرصه اقتصاد شهری باشد.

وقتی صحبت از رونق تولید ملی و مباحث ذیل اقتصاد مقاومتی به میان می‌آید، شاید اذهان بیشتر به سمت ارگان‌های اقتصادی و بخش‌های تولیدی و صنعتی برود اما در زندگی امروز شهرها به دلیل تراکم جمعیت و مرکزیتی که در فعالیت‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی دارند، نقش بی‌بدیلی در شاخص‌های اقتصادی دارند.

شهرداری قم سال ۹۹ با وجود تمام چالش‌های اقتصادی توانست در تحقق بودجه سه هزار میلیارد تومانی نسبتاً موفق عمل کرده و با نقش پررنگ بودجه‌های عمرانی و سیاست‌گذاری‌های مختلف اقتصادی، نقش‌آفرین بی‌بدیل عرصه اقتصاد شهری باشد.

یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها در حوزه اقتصاد شهری به مسائل مرتبط با شهرسازی مربوط می‌شود.

در بررسی‌ای که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده ‌است، مشخص شده به ازای صد میلیون تومان سرمایه‌گذاری در ساختمان، حدود پنج شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

به همین دلیل است که سیاست‌های حوزه شهرسازی و معماری در شهرداری‌ها می‌تواند اثر مستقیم بر اشتغال بخش مسکن و شاخص‌های اقتصادی شهر داشته باشد.

شهرداری قم هم با برداشتن یا غیرحضوری‌سازی فرآیندهای شهرسازی و کوتاه‌سازی امور مربوط به صدور پروانه در این عرصه گام مثبتی در سال ۹۹ در این عرصه برداشت.

غلامرضا جانقربان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اقدام دیگر این معاونت که در عرصه اقتصاد شهری اثرگذار بوده را بهره‌گیری از توان داخلی شهرداری و سازمان‌های تابعه مانند سازمان بهسازی و نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) برای اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت تاریخی شهر قم توصیف می‌کند.

اجرای پروژه‌های محرک توسعه

به گفته وی تعریف، تهیه و اجرای پروژه‌های محرک توسعه در هسته مرکزی شهر قم و پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه(س)مانند پروژه طراحی شهری می‌تواند در پویایی اقتصاد این محله‌ها اثرگذار باشد. همچنین پروژه‌های بزرگی مانند ساماندهی میدان مطهری و فاز ۱ و ۲ پارکینگ بست شرقی حرم مطهر که به‌جز مسئله طراحی شهری، مباحث سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای را هم دنبال می‌کنند، از اثرگذارترین پروژه‌ها در آینده اقتصادی شهر هستند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم افزود: در سال گذشته تلاش کردیم با بهره‌گیری از رویکردهای نوین طراحی شهری در طرح‌های مطالعاتی شهری، در مسیر پویاسازی فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در شهر قدم برداریم.

ساماندهی و تخصیص مناسب زمین به فعالیت‌های اقتصادی از جمله تجاری، صنعتی و انبوه‌سازی مسکن در طرح‌های مطالعاتی برای محدوده‌های شهری از دیگر اقدامات این معاونت است که با هدف ایجاد زمینه رشد و رونق تولید دنبال شده است.

جانقربان گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و جانمایی مکان‌‌های استقرار آن‌ها در طرح‌های مطالعاتی محدوده‌های داخل و حریم شهر، در ارتباط مستقیم با مراکز آموزشی، صنعتی و کشاورزی از دیگر اقداماتی بود که با نگاه رونق تولید و توسعه اشتغال در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم دنبال شد.

فرهنگ‌سازی و تولید ملی

فرهنگ‌سازی از جمله مهم‌ترین ارکان ترغیب مردم به استفاده از کالای ایرانی و ایجاد جهش با این ابزار است. فرهنگ‌سازی می‌تواند دغدغه حمایت از کارگران و صنعتگران ایرانی را به خانه‌ها برده و با رفتارسازی، این حمایت ملی را پایدار سازد.

سید علی بیگدلی، مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری قم می‌گوید این اداره‌کل در مسیر ایجاد جهش تولید و حمایت از تولید و اشتغال ملی تلاش کرده با برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان شهرداری قم، اذهان را نسبت به این موضوع حساس کند.

وی ادامه داد: در این دوره آموزشی مسئله جهش تولید با نگاهی به رویکردهای نظری، الزامات، موانع و سیاست‌های پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری قم افزود: همچنین انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه با تولیدکنندگان داخلی برای تسهیل خرید تولیدات ایرانی توسط کارکنان از دیگر اقداماتی بود که در این مسیر پیگیری شده است.

همراهی برای ایجاد مراکز صنعتی

مناطق هشتگانه شهرداری قم پیشانی عملکرد اجرایی این مجموعه محسوب شده و اقداماتشان در جای‌جای محلات شهر می‌تواند اثرگذاری بی‌بدیلی در توسعه اشتغال و حمایت از تولید ملی داشته باشد.

منطقه پنج شهرداری قم به عنوان بخشی از شهر که پهنه‌های صنعتی در آن قرار گرفته، نقش حساسی در ایجاد زمینه‌های رونق تولید در شهر قم دارد.

علیرضا اقبالیان، مدیر منطقه پنج شهرداری قم تسریع و تسهیل در امر توافق ۲۵ قطعه زمین در مجتمع‌های صنعتی و زیرسازی و آسفالت شوارع منتهی به کارگاه‌های تولیدی کفش، سنگ و چوب را از جمله اقدامات شهرداری در این منطقه برای کمک به تولیدکنندگان بومی دانست.

زیرسازی و آسفالت شهرک امید که سنگ‌بری‌ها در آن قرار گرفته‌اند از دیگر اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است.

مدیر منطقه پنج شهرداری قم همچنین با تاکید بر تلاش برای تأمین نیازهای پروژه‌های عمرانی از کالاهای ایرانی گفت: در این مسیر انواع لوله‌های پلی‌اتیلن، هانترها، کف‌پوش‌ها و کمپلکس‌های بازی از برندهای ایرانی تهیه شده است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از کالاهایی که برای این منطقه خریداری می‌شود کالای ایرانی بوده و همین امر سبب افزایش تولید و سطح اشتغال در سطح کشور خواهد شد.

تأمین مبلمان شهری از تولید داخل

در منطقه سه شهرداری قم هم مسئله استفاده از کالاهای تولید داخل بسیار مورد توجه است.

از جمله اقداماتی که در این منطقه با تکیه بر توان داخلی انجام شده، خرید مبلمان شهری به میزان ۵۰ عدد بود. همچنین خرید ۲۰۰ مترمربع کفش پوش و ۱۸ ست تندرستی از تولیدات داخل.

آبگرمکن‌های خورشیدی و پمپ‌های چاه آب از دیگر اقلام خریداری شده توسط منطقه شهرداری قم هستند که از تولیدکنندگان داخلی تهیه می‌شوند.

مهرداد روحانی وزیری، مدیر منطقه سه شهرداری قم اجرای پروژه‌های عمرانی را از جمله اقداماتی می‌داند که در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال مؤثر است.

وی در این زمینه افزود: تعداد ۱۵ پروژه شاخص شهری اعم از عمرانی، فضای سبز و خدمات شهری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال در ماه‌های گذشته در منطقه سه شهرداری قم صورت گرفته که علاوه بر توسعه کمی و کیفی شهر و ایجاد محرک‌های آتی به تعداد ۳۰۰ نفر نیرو به‌صورت مستقیم و ۸۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌ ایجاد شده است.

رابطه پروژه‌های عمرانی و اشتغال‌زایی

همچنین منطقه دو شهرداری قم هم تلاش کرده با اجرای پروژه‌های محرک توسعه، برای شهروندان ساکن در این منطقه فرصت‌های شغلی ایجاد کند.

رضا رحیمی، مدیر منطقه دو شهرداری قم با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت پیمانکاران و متخصصان بومی در این منطقه گفت: در زمینه اقلام خریداری شده مانند مبلمان پارکی، وسایل بازی کودکان، تجهیزات اداری، دوربین‌های مداربسته و … تلاش کردیم با استفاده از کالاهای ایرانی از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم.

استفاده از فن‌آوری نوین اطلاعاتی بومی و ایجاد سامانه اطلاع رسانی و پرداخت قبوض نوسازی برای تسریع در انتقال اطلاعات و خدمات غیرحضوری هم از دیگر اقداماتی است که منطقه دو شهرداری با نگاه بر شعار سال انجام به ثمر رسانده است.

مدیر منطقه دو شهرداری قم گفت: ایجاد بسترهای لازم it و ict و ارتباطی با سازمان نظام‌مهندسی و … برای تسریع در انجام امور مربوط به صدور پروانه در احداث واحدهای صنعتی، تولیدی و کارگاهی در سطح منطقه از دیگر اقداماتی بود که در راستای شعار جهش تولید انجام شد.

وی احداث معابر جدید و ایجاد موقعیت‌های تجاری برای ساکنین منطقه را در توسعه اشتغال مؤثر دانست و افزود: تجهیز دستگاه‌های عملیاتی بحران مانند بیل بکهو، گریدر، دستگاه برف‌روب و … با استفاده از ظرفیت عوامل فنی منطقه و همچنین استفاده از شرکت‌های فنی، خدماتی و تولیدی ایرانی از دیگر اقداماتی بود که در این زمینه انجام شد.

منطقه چهار شهرداری قم هم به عنوان منطقه‌ای که کانون بسیاری از پروژه‌های بزرگ عمرانی است، در سالی که به عنوان رونق تولید نامگذاری شده بود، تولید تلاش کرده در مسیر ترسیم شده برای حمایت از تولید ملی حرکت کند.

مهدی اصفهانیان مقدم، مدیر منطقه چهار شهرداری قم اجرای پروژه‌های بزرگ و کوچک عمرانی در این منطقه را اقدامی مؤثر در راستای اشتغال‌زایی می‌داند.

به گفته وی، خرید تجهیزات مصالح مورد نیاز در پروژه‌های عمرانی از تولیدکنندگان بومی استان و تولیدات داخلی از دیگر اولویت‌های منطقه چهار شهرداری برای حمایت از اشتغال و تولید است.

مدیر منطقه چهار شهرداری قم افزود: یکی از اقداماتی که در سال‌های اخیر بسیار به آن توجه داشتیم، پرهیز از خرید هرگونه کالاهای خارجی که مشابه ایرانی آن وجود دارد و تشویق همکاران و پیمانکاران به استفاده از کالای ایرانی است.

با توجه به اینکه نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ نیز هم به مسئله پشتیبانی از تولید داخل و مانع زدایی در این عرصه اختصاص یافته، حرکت شهرداری قم در این عرصه همچنان ادامه خواهد داشت که با توجه به حجم مراودات مالی در شهرداری و اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی این نهاد، اثرات درخشانی به همراه خواهد داشت.***