30.3 C
شهر مقدس قم
۱۸ مرداد ۱۴۰۱
ورود / عضویت ویژه نامه کرونا / مراکز درمانی قم / اخبار رسمی کرونا
En | Ar
گزارش خبری

ایجاد هویت و نشاط در خیابان‌های شهر/ تفکر و نوستالژی؛ دو عنصر مهم زیباسازی شهری

سال ۱۴۰۰ هم آمد و ایام عید با هیجانات قبل و بعدش به پایان رسید. امسال هم کرونا اجازه نداد تا عید و تعطیلات نوروز را در بهار طبیعت به سر کنیم اما خیابان های شهر با المان‌ها و گلهای زیبای بهای رنگ و لعاب خوبی به روزهایمان دادند. حال و هوای بهار شهر قم امسال با گنجشک‌های بهاری در گوشه و کنار زیباتر شد و با دنیای رنگ حس خوب تازه شدن در روزهای فروردین جاری شد.

خیلی وقت است دیگر برای همه عیان شده که کلانشهر بودن به معنی حال و هوای گرفته و رنگ خاکستری به کوچه‌ها و خیابان‌ها نیست بلکه شهرها هم می‌توانند با رنگ‌های زیبا خودشان را برای شهروندان بیارایند.

عباس سلطانی ثانی، کارشناس ارشد فلسفه هنر و دانش‌آموخته رشته روانشناسی است که مبلمان شهری و زیباسازی شهر را یکی از عناصر مهم هویت بخشی به شهرها و بهبود وضعیت آرامش روانی شهروندان می‌داند.

وی معتقد است در شهری مانند قم المان‌ها نمی‌توانند فقط جنبه زیبایی داشته باشند بلکه باید با نگاه فرهنگی و دینی آنها را طراحی و اجرا کرد.

« هر المان یک فرم است و هرکس با هر فرهنگ و میزان سواد وقتی از المانی رد میشود تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما در واقع هر المان مفهومی را می رساند. هر قدر پشت آن فکر باشد تأثیرگذاری و‌ لذت بردن بیشتر می‌شود.»

این روانشناس گفت: بعد از مفهوم، شکل آن سازه و رنگ آن حائز اهمیت است که اگر بخواهیم مردم و رهگذران رنگ‌های شاد و نشاط آوری را ببینند آنها را از لحاظ ملی منطقه‌ای و دینی تفکیک کرده برایشان المان‌های متناسبی قرار می‌دهیم. همچنانکه در قم بکارگیری رنگهایی با چاشنی معنویت و درعین حال زیبا مطرح است.

«قدیمی‌ها همین کار را می‌کردند. از رنگ‌های سنگهای قیمتی همچون عقیق، فیروزه و…با آنهمه طیف وسیع استفاده می‌کردند که در عین تنوع، زیبایی و جذابیت هم چشم نواز بودند. از طرفی این رنگ‌ها خواص متعددی برای القای آرامش و … داشتند. »

وی با اشاره به اینکه شهر می‌تواند برای گروه‌های سنی مختلف المان‌هایی داشته باشد ادامه داد: به عنوان مثال المان‌هایی که در شهر مخصوص کودکان در جای مناسب طراحی می‌شوند، در ایجاد نشاط برای آنها بسیار موثر هستند.

این کارشناس روانشناسی اضافه کرد: در حقیقت المان‌هایی با رنگ و لعاب کودکانه بیشتر به چشم می‌آیند چون کودکان ارتباط کودکانه با آن برقرار می‌کنند و بزرگسالان ارتباط نوستالژیک.

«این یک حقیقت است که کودک درون ما آدم بزرگها خیلی وقت است حال خوبی ندارد کرونا و شرایط سخت زندگی هم مزید بر علت است. پس چه اشکالی دارد خوراک روحی به کودک درونمان بدهیم تا نفس بکشد و حالش خوب شود؟ در نظر بگیریم سازه یا المانی که پیرمردی را در هر دادن شکلات به کودکی نشان می‌دهد این المان میتواند ضمن ارائه رنگهای مختلف شکلات کودک ۸ ساله را به پیرمرد ۸۰ ساله وصل کند چنین سازه‌هایی تاریخ انقضا هم ندارند.»

سلطانی ثابت با اشاره به اینکه در روانشناسی رنگها برخی اولویت بیشتری می‌یابند، می‌گوید: مثلاً گفته می‌شود رنگ آبی آرامبخش است اما اگر به جای آبی سبز استفاده شود این حس آرامش با معنویت بیشتری همراه خواهد بود شاید به این دلیل که رنگ سبز رنگی ملکوتی است پس در سازه‌ها و المان‌ها چنین رنگهایی باید لحاظ شود.

وی ادامه داد: از طرفی برخی المان‌ها در عین زیبا بودن مفهوم خاص و مثبتی به مخاطب القا نمی‌کنند. چنین المان‌هایی نمی‌توانند ماندگار باشند چرا که بیشتر تنوع طلبی مخاطب را مورد توجه قرار می‌دهند تا تفکر او را.

سید محمد موسوی منش، سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم هدف از پیگیری ایجاد المان‌ها در شهر را تزریق سرزندگی به شهروندان می‌داند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌هایی مانند فراخوان شهرنگار برای مشارکت هنرمندان قمی در این زمینه گفت: تلاش کردیم برنامه‌ریزی برای زیباسازی شهر با مشارکت حداکثری اصحاب هنر صورت بگیرد.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم تأکید کرد: در طراحی گنجشک بهاری و دیوارنگاره‌ها توجه داشتیم که از رنگ‌های بانشاط و شاد استفاده کنیم تا به فضای عمومی شهر رنگ و جلوه تازه‌ای ببخشد.

وی ایجاد نشاط اجتماعی و سرزندگی را مهم‌ترین هدف اجرای جشنواره‌ها و فراخوان‌ها در حیطه زیباسازی شهر دانست و گفت: در شرایط فعلی و با شیوع ویروس کرونا شهرداری قم برای ایجاد نشاط اجتماعی و سرزندگی در شهر اهمیت زیادی قائل بوده و به این مهم اهتمام ویژه‌ای دارد.**