33.3 C
شهر مقدس قم
۲۲ مرداد ۱۴۰۱
ورود / عضویت ویژه نامه کرونا / مراکز درمانی قم / اخبار رسمی کرونا
En | Ar
گزارش خبری

پشتیبانی از تولید با ابرپروژه عمرانی شهر قم

مدیریت شهری قم همزمان با توجه رهبر معظم انقلاب به مسئله حمایت از تولید، برنامه‌های متعددی در این زمینه تدوین کرده که حمایت از تولید در ابر پروژه‌های عمرانی شهر از آن جمله است.

مسئله اقتصاد شهری موضوعی پیچیده و چند وجهی است. از طرفی شهرها به عنوان موجوداتی زنده نقش بی بدیلی در ابعاد مختلف زندگی مردم دارند و از طرف دیگر در کوران حوادث اقتصادی، ساختاری که برای کسب درآمد و هزینه در شهرها چیده شده به راحتی دستخوش تغییرات عدیده می‌شود.

در این میان نگه داشتن سکان شهر در حالتی که درآمد و هزینه در حال تعادل قرارداشته و اقدامات توسعه‌ای متوقف نشود، با توجه به تحقق نشدن مدیریت واحد شهری و معضلات رنگارنگ قانونی و اجرایی، کار ساده‌ای نیست.

نحوه و چینش اقدامات اجرایی و عمرانی در شهرها از چند وجه با موضوع اقتصاد و معیشت گره خورده است. از طرفی با توجه به اینکه رکود در پروژه‌ها هزینه‌های مازاد بیشتری را برای شهرداری و پیمانکاران تحمیل می‌کند، تامین اعتبار برای پروژه‌ها از کلیدی‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود.

اگر با این نگاه شهر را مورد بررسی قرار دهیم، اجرای صحیح امور و پرهیز از اقدامات مطالعه نشده و نیمه کاره رها کردن پروژه‌ها خود یک فعالیت مهم اقتصادی محسوب می‌شود.

از طرف دیگر بسیاری اوقات کارهای عمرانی در شهرها اثرگذاری اقتصادی دارند. این موضوع می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد که استفاده از کالای ایرانی برای تقویت صنعت و کارخانه جات بومی یکی از راهبردهای آن است.

در شهرداری قم نیز از سالهای گذشته تلاش بر این بوده که مسئله استفاده از کالای داخل مورد توجه بوده. این موضوع ابتدا در اقلام مصرفی مورد تاکید بود اما کم کم مدیران و سیاست گذاران به این نتیجه رسیدند بهترین روشی که شهرداری‌ها می‌توانند از تولید داخل و اشتغال حمایت کنند، استفاده از اقلام ایرانی در پروژه‌های عمرانی است. کاری که هر چند ابتدا سخت و گاهی نشدنی به نظر می‌رسد اما به تدریج به یک تجربه قابل اتکا تبدیل شد.

تولید داخل و سازه‌های غول‌پیکر شهری

عباس حلوایی‌زاده، معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه استفاده از تولیدات داخل در پروژه‌های عمرانی باید از مرحله طراحی برنامه‌ریزی شود، گفت: در سال‌های گذشته به این دلیل که بسیاری از تجهیزات معادل داخلی با کیفیت نداشت، از واردات بهره می‌گرفتیم اما همزمان با تحریم‌ها و پس از تاکیدهای مقام معظم رهبری تلاش برای استفاده حداکثری از تولید داخل آغاز شد.

«سازه‌های شهری از جمله پل‌ها از نظر ایمنی بسیار مهم هستند. این سازه‌ها باید طوری ساخته شوند که حداقل عمر مفید شان بالای ۵۰ سال باشد؛ در نتیجه تامین تجهیزات ایمن برای این سازه‌ها بسیار مهم است. این برای ما بسیار مهم بود که وقتی از تولیدات داخلی استفاده میکنیم باید تمام استانداردها در محصول نهایی لحاظ شده باشد. درنتیجه تجهیزات به دو آزمایشگاه معتبر برای چک ارجاع می‌شدند. »

وی با اشاره به اینکه از دو سال پیش تصمیم گیری‌ها در این زمینه آغاز شد ادامه داد: تثبیت شدن این موضوع برای ما مقداری زمان برد چرا که می‌خواستیم مطمئن باشیم این محصولات تولید داخل کیفیت مورد نظر ما را دارند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم کابل‌ها و نئوپرن‌ها را از چالش برانگیزترین تجهیزاتی دانست که در پل‌ها به کار می‌رود و در گذشته از خارج تهیه می‌شد.

نئوپرن‌ها تکیه‌گاه‌های مفصلی هستند که موجب اتصال کابل به عرشه پل می‌شوند. خصوصیات و میزان مقاومت این تجهیزات با خصوصیات سازه رابطه مستقیم دارند و به همین خاطر استفاده از تولیدات داخلی نیاز به طراحی خاص دارد.

از باغ پرندگان تا تقاطع ولیعصر(عج)

حلوایی‌زاده بهترین مثال استفاده از تولیدات داخل در پروژه‌های بزرگ را تقاطع غیر همسطح ولیعصر(عج) دانست و گفت: در پروژه‌های دیگر از جمله باغ پرندگان هم با این مسئله رو به رو بودیم.

به گفته وی در پروژه باغ پرندگان هم به دلیل وجود نیاز برای واردات تور، با تغییر طراحی سوله جایگزین این تور وارداتی شد.

معاون فنی عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه در تمام پمپ‌ها برای آبنماهای سطح شهر از تولید داخلی استفاده می‌شود، اضافه کرد: در حال رایزنی با مشاور هستیم تا تمام تاسیسات مکانیکی سوله‌های ورزشی شهرداری را از تولیدات داخل تامین کنیم. این تاسیسات شامل دستگاه‌های سرمایش گرمایش تصفیه آب کلزدایی و تجهیزات استخرها و … اگر از تولیدات داخل تامین شود، اشتغالزایی قابل توجهی خواهد داشت.

متروی قم به عنوان یک ابرپروژه، کارگاه عظیمی است که در طول یک دهه گذشته فعال بوده و این روزها هم به مرحله تامین تجهیزات رسیده است. این پروژه بزرگ می‌تواند شاخص و الگوی حمایت از تولید ملی در قم محسوب شود.

حمایت متروی قم از مهندسان ایرانی

این روزها خبرهای خوبی از تلاش تیم مدیریت قطار شهری قم برای استفاده از ظرفیت تولید داخل به گوش می‌رسد. در این راستا مدیرعامل سازمان قطار شهری قم از بومی‌سازی و تولید اکثر تجهیزات مترو قم در داخل کشور خبر داد.

منصور درویشی مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه بابت توسعه و تکمیل خطوط ریلی سالیانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌شود، ابراز کرد: این در حالی است که اگر مطابق با منویات مقام معظم رهبری از مهندسان ایرانی و صنایع داخلی حمایت شود، امکان بومی‌سازی و تولید اکثر تجهیزات در داخل کشور وجود دارد.

درویشی افزود: مترو قم جزء پروژه‌هایی است که در بومی‌سازی تجهیزات و استفاده حداکثری از توان داخل پیشگام شده است، به‌نحوی‌که با اتکا بر دانش فنی و اعتماد به شرکت‌های داخلی نخستین سوزن و کراس‌آور ۱۰۰ درصد ایرانی در داخل کشور تولید شد و در آزمایشات پیش رو نیز استانداردهای لازم را کسب کرد.

وی اضافه کرد: کارشناسان سازمان قطار شهری با همکاری دانشگاه اصفهان در زمینه ارتعاشات خطوط ریلی مطالعاتی را انجام دادند که علاوه بر سبک‌سازی بخش روسازی متروی قم منجر به صرفه‌جویی هزار میلیارد ریالی در پروژه شد و این اقدام ارزنده در جای خود قابل‌تقدیر و ستایش است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه سبب توجه به توان داخل شده است، ابراز کرد: سوزن کراس آور یکی از تجهیزات اصلی قطارهای شهری در دنیا و کشور است که بیشتر توسط کشورهای فرانسه، اسپانیا، هند و چین تولید و عرضه می‌شود که در سال جهش تولید با تکیه به توان داخل این محصول استراتژیک در داخل تولیدشده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم همچنین با اشاره به تولید تابلوهای DCمترو در ایران، با استفاده از تکنولوژی روز دنیا از تأمین تمام رکتیفایرهای موردنیاز مترو قم در ایران خبر داد.

وی اظهار داشت: با انتقال تکنولوژی این تابلوها توسط شرکت نوآوران برق آریا در ایران تولید می‌شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم بابیان اینکه ترانس‌های LPS نیز به شرکت ایرانی ایران ترانسفو واگذارشده است، بیان کرد: رکتیفایرهای مترو که همیشه در صنعت ریلی کشور از شرکت خارجی تهیه می‌شد اما برای اولین بار در پروژه قطار شهری قم ‌تمامی رکتیفایرهای مترو توسط جهاد دانشگاهی علم و صنعت تولید می‌شود.**