37.7 C
شهر مقدس قم
۱۷ مرداد ۱۴۰۱
ورود / عضویت ویژه نامه کرونا / مراکز درمانی قم / اخبار رسمی کرونا
En | Ar
اخبار معاونت ها

آغاز کار کارشناسان دادگستری برای بررسی دلایل حادثه نشست میدان کشاورز

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم از آغاز کار کارشناسان دادگستری برای بررسی دلایل حادثه نشست میدان کشاورز از چهارم فروردین خبر داد و گفت: پس از بازدیدها و ثبت گزارشات، مجوز پرکردن گودال توسط کارشناسان داده شد.

به گزارش شهرنیوز، عباس حلوایی زاده در جلسه بررسی ابعاد حادثه نشست میدان کشاورز، با اشاره به حادثه ناگوار نشست زمین در حوالی میدان کشاورز، اظهار کرد: این حادثه در حدود ساعت ۱.۱۹ دقیقه بامداد به آتش‌نشانی اطلاع‌رسانی شده و بلافاصله نیروهای آتش‌نشانی در محل حادثه حضور پیدا کرده‌اند اما به دلیل مسائل ایمنی و عمق گودال خروج ماشین‌آلات تا حدود ساعت ۳.۳۰ دقیقه بامداد زمان برد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تاکید بر اینکه دو خودرو در گودال سقوط کرده بودند، افزود: خودرو اولی که سقوط کرده بود یک دستگاه پژو ۲۰۶ بود که سه سرنشین داشت و جان خود را از دست داده بودند و خودرو دوم یک دستگاه پراید بوده که دوربرگردان را خلاف مسیر دور زده بود و دو سرنشین آن سالم بیرون آورده شدند.

حلوائی زاده با اشاره به تشکیل جلسه‌ای برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه به ریاست معاون عمرانی استاندار، گفت: تصمیم خوبی در این جلسه اتخاذ شد که لوله ۸۰۰ جمع‌آوری فاضلاب در این مسیر به طور کامل جمع آوری شود تا حوادث این چنینی تکرار نشود.

وی با تاکید بر حضور کارشناسان ایمنی و سازه دادگستری از محل نشست و ایستگاه مترو، تصریح کرد: پس از این بازدید مجوز پرشدن گودال صادر شد و هماهنگی انجام و روز ۵ فروردین گودال پر شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اذعان به اینکه دلیل اصلی حادثه همچنان مشخص نشده است، گفت: کارشناسان دادگستری جلساتی با آبفا، شهرداری و پیمانکار مترو داشته‌اند و موارد مختلف را بررسی کرده‌اند.

حلوائی زاده ادامه داد: براساس موقعیت محل، تاج فوقانی آخرین سازه مترو، با سطح زمین ۱۷ متر فاصله دارد؛ حفره اولیه ایجاد شده با سازه اصلی لاینینگ مترو حدود ۹ متر و با سازه موقت حدود ۴ متر به صورت افقی فاصله دارد.

وی با اشاره به وجود لوله‌های فاضلاب در این محدوده که در محل ریزش نیز مشخص است، اظهارنظرهای صورت گرفته در خصوص ایجاد نشست‌ها در حوالی سازه‌های مترو را مورد توجه قرار داد و گفت: تمام کارشناسان به این امر رسیده‌اند که عامل نشست و ایجاد گودال شکست منهول بوده است ولی چه چیزی باعث شکست منهول شده در حال بررسی است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم بیان کرد: احداث آخرین سازه‌های مترو ۱۷ دی‌ماه ۹۷ بوده است و روش به این صورت است که نشست‌ها لحظه به لحظه ثبت می‌شود و کمترین نشست در این محل بوده و کمتر از ۴ میلیمتر بوده است، سال ۹۸ بیشترین بارندگی در محل رخ داد که اتفاقی هم رخ نداد در حالی که لاینینگ هم انجام شده باشد و ۳۰ اردیبهشت ۹۸ لاینینگ به طور کامل تکمیل شده و به دلیل عدم انجام تملکات مسیر بسته شده و از آن زمان هیچ عملیات عمرانی در محل انجام نشده است.

حلوائی زاده با اشاره به برخی گزارشات کارشناسان ایمنی قبل از حادثه، گفت: اینکه چرا نشست‌های قبلی اینطور نشده است به این دلیل بوده که آرام آرام رخ داده و نشتی آب صورت گرفته و سریعا بازدید شده و رفع شده است؛ ساعت ۱۱.۳۰ دقیقه شب کارشناس ایمنی پیمانکار بازدید از ایستگاه داشته و هیچ گونه نشتی در محل ثبت نکرده که گزارشات موجود است.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با شرکت آب و فاضلاب برای تعویض لوله‌های فرسوده در این مسیر، خاطرنشان کرد: تمام اسناد و مدارک این مکاتبات و گزارشات موجود است.