نوبتی بود، یک روز من دم در از سرما میلرزیدم تا رشید زاده حاضر شود و یک روز رشید زاده. همیشه همسایه بودن یکی از ملاکهای انتخاب دوست بود تا تمام مسیر خانه تا مدرسه و مدرسه تا خانه را نیز با اشتیاق طی کنیم و بخشی از تغذیه روزانهمان را هم سهم پیادهروی از مدرسه تا خانه ذخیره میکردیم.
اصلاً مسیر خانه تا مدرسه بود که خیلی از دوستیها را شکل میداد و حالا هم به یکی از نوستالژیهای بچههای قدیم تبدیلشده است اما امروز این مسیر نه تنها خاطر انگیز نیست بلکه به یکی از دغدغههای بزرگ والدین در آغاز سال تحصیلی تبدیل شده، مسیری که امروز چالشهای مختلفی را برای والدین و آموزش و پرورش ایجاد کرده است.
ریحانه رضایی مادر دانیال که امسال کلاس اول است میگوید: علاوه بر دغدغههای انتخاب مدرسه و بهترین معلم یکی از ملاکهایم در انتخاب مدرسه داشتن مسیری کوتاهتر بوده تا دانیال زمان و مسیر کمتری را با ماشین طی کند و این ملاک و دغدغه عامل خلق خدمتی است که سرویس مدرسه نام گرفته است.
سرویس مدرسه برای بچههای قدیم تداعی کننده اتوبوس زرد رنگ فیلمها و سریالهای خارجی بود که اول صبح با در کرکرهای جلوی پای بچهها توقف میکرد و دانش آموزان را به مدرسه میرساند اما امروزه به یکی از بزرگترین چالشهای والدین و مدیران تبدیل شده و با ورود تاکسیرانی بهعنوان ضلع سوم این چالش آن را به مثلث بحث برانگیز این روزها تبدیل کرده است.
شاید بتوانیم بگویم مدارس غیرانتفاعی، نمونه دولتی و یا تیزهوشان نخستین مدارسی بودند که نیاز به سرویسدهی برای انتقال بچهها را به صورت جدی برای مدرسه و والدین ایجاد کرد. جذب دانش آموزان از تمام شهر، مدارس را بر آن داشت تا از سال ۸۶ یکی از مسئولیتهای والدین در رساندن دانش آموزان به مدرسه را بر عهده گرفته و آییننامه آن نیز در سال ۸۷ با بیان شرح وظایف همه ارگانهای مربوط تدوین شد.
علیاکبر بهرامی پدر سه فرزند محصل از دغدغههایش درباره سرویس مدرسه میگوید که: مورد اعتماد بودن راننده، مهارت رانندگی، مورد تأیید بودن ماشین و راننده از طرف مدرسه سه ملاک و انتظاری است که من بهعنوان پدر از مدرسه دارم.
لیلا جوادی مدیر مدرسه دخترانه در تأیید دغدغههای والدین برای سرویسهای مدرسه تأکید میکند: در مجموع دستورالعملهای اجرایی، امنیت و مواردی از این قبیل دغدغههای است که شامل همه والدین و به تبع آن مدارس بوده و خواهد بود.
راهاندازی سامانه سپند در قم
مرتضی عزتی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم در این باره میگوید: بر اساس قانون حمل و نقل درونشهری وظیفه شهرداری و سازمان تاکسیرانی بوده و باید سرویسهای مدارس نیز برای رعایت قانون و رفع دغدغههای والدین و مدارس زیر نظر سازمان تاکسیرانی انجام شود.
راهاندازی سامانه سپند یکی از اقداماتی است که در جهت افزایش ایمنی و ساماندهی بهتر سرویسهای مدارس به صورت مشترک با آموزش و پرورش و به صورت سراسری راهاندازی شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز در تشریح این سامانه تصریح میکند: این سامانه به منظور نظارت جامع تاکسیرانی، مدرسه و والدین بر سرویس مدرسه به صورت سراسری طراحیشده تا والدین و مدرسه، تاکسیرانی و نیروی انتظامی از هنگام سوار شدن دانشآموز تا هنگام پیاده شدن دانشآموز را رصد کنند.
عباس ذاکریان ثبتنام مدارس و شرکتهای ارائهدهنده سرویس مدارس را در سامانه سپند اجباری اعلام و بیان میکند: والدین باید این مطالبه را از مدارس داشته باشند تا با شرکتهایی قرارداد ببندند که در سامانه ثبتنام کرده و زیر نظر مستقیم سازمان تاکسیرانی بوده و خودرو برچسب سامانه را دریافت کرده باشد.
مرتضی عزتی نیز استفاده از سامانه سپند را عاملی برای افزایش ضریب امنیت سرویس مدرسه میداند و نرخگذاری قیمت سالیانه سرویسهای مدرسه را بر اساس پیمایش و نرخ مصوب شورا و ضابطه مشخص میداند.
وی نظارت بر سرویسهای مدرسه را از طریق سامانه سپند از طریق سه ارگان شرکتها و مدارس، پلیس راهور و تاکسیرانی اعلام و گفت: خودروهایی که فاقد برچسب و مجوز باشند توفیق شده و در صورت حادثه هیچگونه بیمه و بیمه تکمیلی به آن تعلق نمیگیرد.
ریالی از سرویسهای مدارس به تاکسیرانی نمیرسد
با وجود مشخص بودن تمام مسائل مالی و امنیتی که در سامانه تعریف شده است اما هنوز ابهاماتی برای والدین وجود دارد، تا جایی که زینب تحویلدار مادر دو فرزند در مقطع ابتدایی و متوسطه اول میگوید: مسافتی که سامانه از مدرسه تا خانه اعلام میکند با مسافتی که مدرسه اعلام کرده متفاوت است.
رضا سجادی نیز معتقد است: بخشی از هزینه سرویس برای تاکسیرانی محاسبهشده و بر اساس آن نرخ سرویس مدارس افزایش یافته است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم با تشریح سیستم مالی سرویسهای مدرسه بیان میکند: هیچ مبلغی به عنوان درصد نظارت به تاکسیرانی تعلق نمیگیرد و مدیر مدرسه دریافت کننده حق سرویس از والدین و اختصاص آن به صورت ماهیانه به شرکتهای تحت قرارداد است.
عزتی ادامه میدهد: ۹۰ درصد حق سرویس به راننده تعلق داشته و ۱۰ درصد باقیمانده به مالیات، حق مدرسه و شرکت اختصاص داده میشود و تاکسیرانی هیچ سهم مادی از سرویسهای مدرسه ندارد.
وی تأکید دارد: والدین در صورت مشاهده هرگونه تناقض در هزینه و مسافت مراتب را به تاکسیرانی اعلام کرده تا کارشناسان جهت بررسی مسافت فرستاده شوند.
در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بیش از ۲۵ هزار دانشآموز از ۲۳۰ مدرسه که ۲۱۰ مدرسه آن دخترانه و باقی پسرانه بوده از خدمات سرویس مدارس ۱۱ شرکت دارای مجوز استفاده کرده و روزانه ۶ هزار سرویس مدرسه در سطح شهر قم انجام میشود.
خدمتی که بر اساس ماده ۲۰۳ و ۲۰۷ قوانین راهنمایی و رانندگی بر عهده سازمان تاکسیرانی بوده و با خودروی شخصی ممنوع است، موضوعی که بیش از همه والدین باید نسبت به آن حساس بوده و بهعنوان یک مطالبه جدی از مدارس فرزندان خود درخواست کنند.
منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم