25.3 C
شهر مقدس قم
۲۹ مرداد ۱۴۰۱
ورود / عضویت ویژه نامه کرونا / مراکز درمانی قم / اخبار رسمی کرونا
En | Ar
اخبار شورا

تصویب بازسازی ۵۶ دستگاه اتوبوس شهری و ورود موقت اتوبوسهای گردشگری به شهر در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر

جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم برگزار و موضوعات ورود اتوبوس‌های گردشگری به قم، بازسازی اتوبوس‌های از رده خارج مورد بررسی قرار گرفت.

یکصد و بیست و یکمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم با حضور شهردار، معاونان شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر در سالن جلسات این شورا برگزار شد.

نخستین لایحه مربوط به اخذ مجوز پرداخت دیه در حق فردی حقیقی به مبلغ بیش از ۷۰ میلیون ریال بر اساس دیوان عالی کشور علیه شهرداری منطقه سه بود که توسط اسلامی رئیس کمیسیون حقوقی شورا قرائت شد که با توجه به نظر موافق این کمیسیون حقوقی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تصویب شد.

دومین لایحه جلسه شورا مربوط به اخذ مجوز نرخ صدور مجوز ورود و تردد اتوبوس‌های توریستی در سطح شهر به ازای زمان توقف توسط رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر قم قرائت شد.

روح‌الله امراللهی ساعت توقف به ازای هر ساعت در هسته مرکزی را ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد و اظهار داشت: در کمیسیون این مجوز مورد بررسی قرار گرفته و با تعریف دو رینگ و دو قیمت ۱۵۰ هزار تومانی در مرکز شهر و رینگ دوم و حاشیه شهر به قیمت ۸۰ هزار تومان تصویب‌ شده است.

روح‌الله امراللهی با بیان اینکه بر اساس این لایحه‌ها تعداد رینگ‌های قم از سه به ۲ رینگ کاهش‌یافته است افزود: هرگونه ورود به هسته مرکزی و خارج آن در ساعات اوج ترافیک بر اساس این لایحه ممنوع است.

وی ادامه داد: ممنوعیت تردد اتوبوس‌های گردشگری در ساعت اوج ترافیک در سایر شهرهای زیارتی از جمله مشهد نیز اعمال می‌شود و مجموعه‌های گردشگری خود را با این موضوع تطبیق داده‌اند.

امراللهی با بیان اینکه ترویج استفاده از اتوبوس و حمل‌ و نقل عمومی در دستور کار مدیریت شهری است، گفت: بر اساس اسناد بالادستی ترافیکی قم، محدوده طرح ترافیک این شهر باید توسعه یابد و حمل‌ و نقل شخصی در رینگ هسته مرکزی را محدود کرده و در این محدوده حمل‌ و نقل عمومی ترویج یابد.

حسن بختیاری نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم درباره این لایحه تصریح کرد: با توجه به مخالفت شهردار برای ورود اتوبوس به رینگ مرکزی شهر، نباید این مجوز صادر شده و ایجاد ترافیک در مرکز شهر ایجاد کنیم و ابتدا یک دوره آزمایشی اجرا شود و عواقب آن سنجیده و در صورت بازخورد مناسب مجوز تمدید شود.

اخوان رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر خواستار عدم صدور مجوز با توجه به عرض کم خیابان‌های شهر قم شد و سبحانی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز ابراز کرد: این زمان اوج باید در جایی تعریف شود و برای صدور مجوز باید زمان و مرجع صدور مجوز مشخص شود و بنده با ورود این اتوبوس‌ها به همه خیابان‌ها مخالفم.

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به مصوبه این شورا برای تعمیر اساسی ۵۶ دستگاه اتوبوس شهری، گفت: این اتوبوس‌ها در حال حاضر در پارکینگ نگهداری می‌شوند و غیر قابل استفاده هستند.

مجید اخوان با اشاره به لایحه اخذ مجوز قرارداد بازسازی کامل ۵۶ دستگاه اتوبوس شهری، گفت: در مناقصه انجام‌ شده، یکی از شرکت‌ها برنده‌ شده که روند قانونی آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هزینه تعمیر هر دستگاه اتوبوس به‌طور متوسط ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال است، گفت: ارزش این قرارداد مبلغی بالغ‌بر ۴۵ میلیارد ریال می‌باشد که بر اساس این قرارداد، طی زمان‌بندی ۶ ماهه، این اتوبوس‌ها پس از تعمیر اساسی در اختیار شهرداری قم قرار می‌گیرند.

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به لایحه اخذ مجوز اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۸ سازمان قطار شهری قم نیز گفت: سه هزار میلیارد ریال ناشی از فروش اوراق مشارکت سال جاری برای سازمان قطار شهری قم تصویب و بر اساس هماهنگی انجام‌ شده با دیوان محاسبات این مبلغ به‌ حساب این سازمان واریزشده است.

اخوان ادامه داد: تاکنون ۷۰ میلیارد ریال از این پول اوراق مشارکت پرداخت‌ شده و یک هزار میلیارد ریال دیگر نیز در حساب سازمان قطار شهری قم موجود است.

وی در ادامه با اشاره به لایحه نرخ صدور مجوز ورود و تردد اتوبوس‌های توریستی در سطح شهر به ازای زمان توقف، گفت: با توجه به تنگی معابر قم، به‌هیچ‌ وجه مصلحت نیست که برای اخذ عوارض، وضعیت هسته مرکزی را با این لایحه دچار بحران ترافیکی کنیم و با این موضوع مخالف هستم.

اسلامی رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی قم صدور مجوز موقت را برای تسهیل در گردشگری قم مهم دانست و محرری رئیس کمیسیون شهرسازی شورا نیز این مجوز را برای استفاده توریست‌های گردشگر به قم را ضروری برشمرد.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه اجرای پروژه‌هایی مانند آرام‌سازی هسته مرکز شهر را سیاست امروز شهرداری و شورای شهر اعلام کرد و گفت: با اجرای چنین پروژه‌های سنگینی در شهر ورود خودرو به شهر را محدود کرده‌ایم و نمی‌توانیم مجوزی ناقض این سیاست صادر کنیم.

زین‌العابدین قراچورلو استفاده مردم از اتوبوس‌های شهری را حدود ۸ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تردد اتوبوس‌های شهری نیز بسیاری از خیابان‌ها را مسدود کرده و مسافران داخلی و خارجی می‌توانند با ماشین‌های سبک تردد کنند.

وی با اشاره به لایحه نرخ صدور مجوز ورود و تردد اتوبوس‌های توریستی در سطح شهر به ازای زمان توقف گفت: ایجاد پیاده راه‌ها و ممنوعیت تردد در هسته مرکزی ازجمله سیاست‌های مدیریت شهری است.

در نهایت این لایحه پس از بررسی‌ها، این مجوز به مدت شش ماه به‌صورت موقت مورد تصویب قرار گرفت.

بازسازی ۵۶ دستگاه اتوبوس شهری

لایحه اخذ مجوز قرارداد۱/۱۱۸۴۲۴ مورخ ۲۱/۰۸/۹۸ با موضوع بازسازی کامل ۵۶ دستگاه اتوبوس شهری با برند رنو توسط شرکت پیشرو دیزل آسیا توسط مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر قرائت کرد که با نظر موافق اعضا به تصویب رسید.

لایحه دیگر امروز جلسه شورای شهر مربوط به اخذ مجوز پرداخت مابه‌التفاوت اثرات ناشی از افزایش قیمت بنزین بر اساس کیلومتر پیمایش به رانندگان استیجاری شهرداری قم و سازمان‌های تابعه بود که توسط اخوان قرائت کرد که خودروهای بنزینی در هر ساعت دو هزار تومان و برای خودروهای دوگانه‌سوز هزار تومانی افزایش قیمت صورت پذیرد.

اخذ مجوز اصلاحیه بودجه قطار شهر در سال ۹۷ و اخذ مجوز خرید پساب نیز در این جلسه مطرح شد که مورد تصویب قرار گرفت.

انتقاد عضو شورای اسلامی شهر قم از وضعیت رانندگان طرف قرارداد با شهرداری؛ بیمه و مزایا ندارند.

حسن مالکی نژاد در دفاع از تصویب لایحه اخذ مجوز پرداخت مابه‌التفاوت اثرات ناشی از افزایش قیمت بنزین بر اساس کیلومتر پیمایش به رانندگان استیجاری شهرداری قم و سازمان‌های تابعه، اظهار داشت: باید نرخ‌گذاری دقیق و منطبق با شرایط کنونی باشد.

وی با تشریح شرایط رانندگان در شهرداری افزود: رانندگان ادارات مختلف از مزایایی مانند بیمه برخوردار هستند که رانندگان استیجاری در شهرداری فاقد بیمه و مزایای آن هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: رانندگان با سرمایه‌ای بالغ‌بر ۱۰۰ میلیون تومان که قیمت ماشین بوده با شهرداری قرارداد می‌بندند درحالی‌که با این سرمایه می‌توانند بیش از درآمد شهرداری از بانک سود دریافت کنند.

وی با تأکید بر نرخ‌گذاری دقیق و منصفانه در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، تصریح کرد: نمی‌توانیم هزینه‌های استهلاک و هزینه‌های جاری رانندگان را در نظر نگرفته و تنها به منافع مالی شهرداری توجه کنیم.

مالکی نژاد خاطرنشان کرد: باید نرخ تصویب‌شده در کمیسیون که یک هزار تومان برای ماشین‌های دوگانه‌سوز و دو هزار تومان برای ماشین‌های بنزینی به ازای هر کیلومتر است، افزایش یابد.

عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با مخالفت برای ورود اتوبوس‌های بین‌شهری به مرکز شهر قم، یادآور شد: تصویب این لایحه ناقض سیاست‌های قبلی شهرداری و شورا بوده و نمی‌توانیم چنین لایحه‌ای را تصویب کنیم.

همچنین عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به اخذ مجوز پرداخت مابه‌التفاوت اثرات ناشی از افزایش قیمت بنزین بر اساس کیلومتر پیمایش به رانندگان استیجاری شهرداری قم و سازمان‌های تابعه، گفت: بر اساس این لایحه مقررشده که مابه‌التفاوت هزینه هر ساعت برای خودروهای یگانه سوز به میزان ۲۰ هزار ریال و برای خودروهای دوگانه‌سوز ۱۰ هزار ریال پرداخت گردد که این افزایش قیمت هیچ تناسبی با هزینه‌های تحمیلی به رانندگان ندارد.

حسن طلایی ادامه داد: پیشنهاد ما افزایش هزینه هر ساعت برای خودروهای یگانه سوز از ۲۰ هزار ریال به ۳۰ هزار ریال و برای خودروهای دوگانه‌سوز از ۱۰ هزار ریال به ۱۵ هزار ریال است تا بخشی از مشکلات تحمیلی به این رانندگان جبران شود.

زندگی رانندگان شهرداری با مشکل روبرو شده است

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به لایحه افزایش بنزین خودروهای طرف قرارداد با شهرداری، دراین‌باره با تشریح شرایط اقتصادی این رانندگان، اظهار داشت: دریافتی این رانندگان با هزینه‌های جاری جامعه هماهنگ نیست.

حسن طلایی افزایش بهایی بنزین را در شرایط کنونی عامل سخت شدن شرایط زندگی رانندگان دانست و افزود: وضعیت معیشت مردم شرایط خوبی نداشته و این رانندگان با نداشتن بیمه هزینه‌های بالاتری را متحمل می‌شوند.

وی دریافتی رانندگان را نسبت به حقوق سایر کارمندان شهرداری سنجید و گفت: نسبت به‌سختی کار و مشکلاتی معیشتی این قشر باید حساس‌تر بوده و باید افزایش ارزش بهایی بنزین را به‌درستی برای این افراد محاسبه کنیم.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر قم با گلایه از افزایش مبلغ یک هزار تومان برای ماشین‌های دوگانه‌سوز و دو هزار تومان برای ماشین‌های بنزینی، خاطرنشان کرد: این مبلغ منصفانه نبوده و باید لایحه اخذ مجوز پرداخت مابه‌التفاوت اثرات ناشی از افزایش قیمت بنزین بر اساس کیلومتر پیمایش به رانندگان استیجاری شهرداری قم و سازمان‌های تابعه اصلاح شود.

لایحه نرخ صدور مجوز ورود و تردد اتوبوس‌های توریستی در سطح شهر به ازای زمان توقف در این جلسه مطرح شد و این لایحه سرانجام با ۷ رای موافق، ۳ مخالف و ۲ ممتنع به تصویب رسید. بر اساس این لایحه تعداد رینگ‌های شهری قم از سه به ۲ رینگ کاهش و همچنین به ازای هر ساعت حضور در رینگ مرکزی، ۱۵۰ هزار تومان و برای رینگ دوم به ازای هر ساعت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان تعیین شد.

لایحه اخذ مجوز قرارداد بازسازی کامل ۵۶ دستگاه اتوبوس شهری،  لایحه اخذ مجوز اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۸ سازمان قطار شهری قم و همچنین لایحه پرداخت دیه به شهروند آسیب‌دیده ازجمله دیگر لوایحی بود که در این جلسه به تصویب اعضای شورای شهر قم رسید.

لایحه اخذ مجوز پرداخت مابه‌التفاوت اثرات ناشی از افزایش قیمت بنزین بر اساس کیلومتر پیمایش به رانندگان استیجاری شهرداری قم و سازمان‌های تابعه از دیگر لوایحی بود که در این جلسه تصویب شد. بر اساس این لایحه مقررشده که مابه‌التفاوت هزینه هر ساعت برای خودروهای بنزینی به میزان ۲۰ هزار ریال و برای خودروهای دوگانه‌سوز ۱۰ هزار ریال پرداخت گردد.