35 C
شهر مقدس قم
۲۷ مرداد ۱۴۰۱
ورود / عضویت ویژه نامه کرونا / مراکز درمانی قم / اخبار رسمی کرونا
En | Ar
اخبار شورا

تکمیل حلقه ترافیکی دوم شهر قم با اجرای پروژه محور فردوسی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم از تکمیل حلقه دوم ترافیکی شهر قم با اجرای پروژه محور فردوسی خبر داد.

روح الله امراللهی با انتقاد از آغازنشدن مسیر قطار پرسرعت در محدوده قم، گفت: راه آهن از داخل شهر عبور می‌کند که این مانع بصری برای جمکران و حرم حضرت معصومه(س) می‌شود که با توجه به این موضوع باید حرکت قطار پرسرعت در محدوده شهر قم از زیرسطح محقق شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه مسیر قطار سریع السیر تهران، قم، اصفهان ۳۰۰ کیلومتر است، گفت: حدود پنج سال از آغاز این طرح گذشته ولی تاکنون این طرح اجرایی نشده‌است و این درحالی است که شرکت چینی اجرا کننده این طرح اعلام کرده که در این مدت هفت هزار کیلومتر قطار سریع السیر در چین احداث کرده‌ است.

امراللهی یکی از دلایل تاخیر در احداث این قطار پرسرعت را عدم تعیین تکلیف ایستگاه قم دانست و افزود: یکی از محورهای مهم برای ایجاد ایستگاه قطار سریع السیر محور زینبیه است که درکنار ریل راه آهن قرار دارد که باید این محور احیا و احداث گردد

وی با بیان اینکه با اجرای ایستگاه قطار سریع السیر درمکان پیش بینی شده، یک ایستگاه به مترو قم افزوده و مترو به صورت غیرسطحی به این ایستگاه متصل می‌شود، گفت: در صورتی که ایستگاه قطار پرسرعت به کیفیت پیش بینی شده اجرا شود، این ایستگاه به یکی از ایستگاه‌های با بار ترافیکی سنگین و با کیفیت کشور تبدیل می‌شود.

تقاطع خیابان امام خمینی(ره) و بلوار شهید کیوانفر مصوبه کارشناسی دارد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم  با بیان اینکه تقاطع خیابان کیوانفر به خیابان امام خمینی(ره) به طرحی چالشی در قم تبدیل شده است، گفت: ایستگاه راه آهن مرکزی که در مرکز شهر وجود دارد که نیازمند خدمات، تسهیلات و ایجاد دسترسی به این ایستگاه هستیم که در صورتی که این دسترسی‌ها ایجاد نشود، این ایستگاه در آینده کاربری خود را از دست خواهد داد.

امراللهی اظهار داشت: تقاطع امام خمینی(ره) و بلوار شهید کیوانفر مصوبه کارشناسی دارد ولی مانع اجرای آن اختلاف نظر مدیریتی است که این موضوع درحال تعمیم به بخش‌های جامعه است.

وی ادامه داد: ۳۵ میلیارد تومان هزینه اجرای این تقاطع است که اگر اجازه احداث آن در سال ۹۶ داده می‌شد، این طرح با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان تاکنون به بهره‌برداری می‌رسید.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم افزود: در طرح تقاطعی که مربوط به خیابان امام خمینی(ره) است کارشناسان با تمام ملاحظات تصمیم زیرسطحی کردن این تقاطع و احیای محور زینبیه را پیشنهاد کرده‌اند که با این تقاطع حجم ترافیک خیابان امام(ره) قم کاهش و دسترسی به ایستگاه مرکزی قم تسهیل می‌شود و هیچ عارضه بصری دراین محور برای حرم حضرت معصومه(س) ایجاد نمی‌شود.

امراللهی ادامه داد: ایجاد دسترسی از امتدادهای مختلف برای ایستگاه اصلی راه‌آهن باید ایجاد شود که درغیر این صورت، با احداث ایستگاه قطار سریع السیر، ایستگاه مرکزی راه آهن در عمل بلااستفاده می‌شود.

 عملکرد بودجه‌ای شهرداری قم بسیار مطلوب است

وی گفت: ۶ سازمان شهرداری از جمله حمل و نقل و ترافیک، تاکسیرانی، اتوبوسرانی، پایانه ها، قطار شهری و سازمان توسعه و عمران با کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم همکاری داشته و فعالیت این سازمان‌ها توسط کمیسیون این شورا رصد خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: درحوزه عمران بودجه‌های کشوری به دو بخش جاری و عمرانی تقسیم میشود که بخش جاری هزینه‌های روزمره و بخش عمرانی شامل فعالیت‌هایی است که منجر به ارزش افزوده برای شهر می‌شود.

امراللهی با بیان اینکه در سه سال گذشته ۱۷ تا ۲۵ درصد بودجه شهرداری قم به بودجه جاری اختصاص یافته است، گفت: در سال ۹۶، ۲۵ درصد کل بودجه به هزینه جاری با ۳۲۷ میلیارد تومان و ۹۸۱ میلیارد تومان معادل ۷۵ درصد کل بودجه به موضوع عمرانی تخصیص یافته که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی عملکردی بسیار مطلوب است.

وی گفت: در بودجه سال ۹۷ شهرداری قم، هزینه جاری ۳۶۰ میلیارد تومان معادل ۱۷ درصد و هزینه عمرانی با اعتبار یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان معادل ۸۳ درصد بودجه عمرانی بوده‌ است ضمن اینکه در سال ۹۸ بودجه پیش بینی شده شهرداری قم در بخش عمرانی ۴۳۷ میلیارد تومان و در بخش عمرانی یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده‌است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: شهرداری‌های مناطق عملکردهای خُود در توسعه معابر و بهسازی بوستان‌های محلی را به صورت روزمره در دستور کار قرار دارند، ولی طرح‌های بزرگ توسط شهرداری مرکزی انجام می شود.

 رینگ دوم شهری قم تکمیل می‌شود

امراللهی با بیان اینکه شهر قم در مسیر توسعه قرار گرفته‌است، افزود: از سال ۹۶ تا ۹۸ طرح‌های مهمی از جمله بزرگراه آیت الله بروجردی با اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان، اجرای رمپ‌های فرعی پل ۹ دی به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان، تقاطع شهید کریمی با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان، رمپ فرعی تونل غدیر، ساماندهی بلوار زائر با اعتبار ۹ میلیارد تومان در قم اجرا و به بهره برداری رسیده‌است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای اجرای تقاطع غیرهمسطح ولیعصر(عج) ۴۶ میلیارد تومان هزینه شده و این طرح تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: خیابان شهدای روحانیت به مبلغ ۱۷ میلیارد تومان، زیرگذر طباطبایی با اعتبار بالغ بر ۳ میلیارد تومان، احداث خیابان شهید خسرو بیگی و همچنین ورودی جعفریه و تقاطع غیرهمسطحی با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان از جمله طرح‌های بزرگ اجرایی شده و در حال تکمیل شهرداری است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه با اجرای تقاطع غیرهمسطح فردوسی، رینگ دوم شهری قم تکمیل می شود، گفت: خیابان روحانی از محدوده ۱۵ خرداد تا کمربندی امام علی(ع) تا سه سال آینده تکمیل می شود.

جمع‌آوری ریل راه آهن از مصلای قدس تا جمکران ضروری است

امراللهی نوسان‌های اقتصادی را موجب افزایش هزینه‌های تحمیلی به شهرداری دانست و ادامه داد: هزینه تقاطع‌های اجرا شده بعد از سال ۹۶ بیش از ۲ و نیم برابر هزینه ساخت تقاطع‌های غیر همسطح تا پیش از سال ۹۶ برای شهرداری تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه ریل راه آهن از مصلای قدس تا محدوده مسحد جمکران در عمل کارکرد ندارد، گفت: اجرای تکمیل ادامه بلوار فردوسی به خط ریل راه آهن برخورد می کند که درخواست همکاری با مسئولان راه آهن برای همکاری در این زمینه و جمع آوری این ریل را داریم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: فاز سوم خیابان شهید روحانی، خیابان فردوسی و ادامه خیابان محتشم کاشانی سه طرحی است که در دستور کار شهرداری است.

امراللهی اظهار داشت: در زمینه تملک فاز پنجم خیابان عماریاسر در ۲ سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان و در ۶ ماه نخست امسال ۳۵ میلیارد تومان هزینه شده است که زمینه تسریع در سرعت اجرای این طرح را فراهم می‌کند، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود که اجرای کامل این طرح ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز داشته باشد.

 بهره برداری از ۲ بوستان بزرگ شهری تا شهریور ۹۹

وی در ادامه با اشاره به بهره‌برداری از ۲ بوستان بزرگ شهری تا نیمه نخست سال آینده، ادامه داد: فاز دوم بوستان کوثر با اتصال به باغ موزه دفاع مقدس و همچنین باغ پرندگان درمحدوده کوه خضر نبی (ع) در حال انجام است که این ۲ بوستان تا تابستان سال ۹۹ به بهره‌برداری می رسد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه شهربازی بوستان غدیر در مرحله نصب تجهیزات است، ادامه داد: تغییر نرخ صورت گرفته در ماه‌های گذشته موجب شده تا هزینه تامین تور مورد نیاز برای باغ پرندگان در فاز اول ممکن نباشد که اجرای این تور به فاز دوم این بوستان موکول شده‌است.

امراللهی ادامه داد: ۲ مجموعه فرهنگی ورزشی در مناطق یک و شش به بهره‌بردای و پنج مجموعه ورزشی در دیگر مناطق شهری در حال احداث وجود دارد.

وی با بیان اینکه هم کانون ۳۵ بوستان در پردیسان قم وجود دارد، گفت: در سه سال گذشته ۳۱ بوستان در پردیسان به بهره‌برداری رسیده است که این رکوردی جالب در احداث بوستان در یک منطقه شهری است.

در ۳ سال گذشته؛ ۷۰۰ میلیارد تومان برای مترو قم هزینه شده است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به آخرین روند احداث قطار شهری قم با بیان اینکه سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان درطرح مترو هزینه شده‌است، گفت: درسه سال گذشته بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان دراین طرح هزینه شده‌است ولی تغییر نرخ ارز تامین بخش مکانیکی و الکتریکی و ناوگان این طرح را با افزایش سه برابری هزینه‌ها مواجه کرده‌است.

امراللهی اظهارداشت: برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قم ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که تاکنون ۱۱۴ اتوبوس طی سال اخیر خریداری و ۴۵ درصد این ناوگان نوسازی شده‌است.

وی با بیان اینکه برای هوشمندسازی ترافیک قم تاکنون ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: خط کشی دوجزئی با ماندگاری طول عمر ۲ برابری نسبت به خط کشی معمولی و هوشمندسازی و نصب دوربین‌های مداربسته از جمله اقدام‌های مدیریت شهری برای اصلاح و هوشمندسازی نظارت بر معابر است.

آرامستان دارالسلام رها شده است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم احداث ترمینال جنوب را مطالبه‌ای عمومی دانست و گفت: با وجود قول‌های داده‌شده برای در اختیار قراردادن زمین به شهرداری برای احداث این ترمینال، تا کنون این وعده محقق نشده است که در این زمینه توقع همکاری بیشتر دستگاه‌های مربوط در این زمینه را داریم.

امراللهی با تاکید بر ضرورت حمایت بخش دولتی از شهرداری و شورای اسلامی شهر، گفت: انتظار ما از مجموعه‌های دولتی برای پشتیبانی و حمایت از مدیریت شهری قم تاکنون محقق نشده‌است.

وی با بیان اینکه قانون، شهرداری را ملزم به پیش‌بینی آرامستان در چهار جهت شهر نموده است، گفت: آرامستان دارالسلام در منطقه شرقی شهر قم قرار دارد که در سال‌های  ۹۳ و ۹۴ پنج میلیارد تومان برای آماده‌سازی این آرامستان هزینه شده‌است که متاسفانه  هم اکنون رها شده‌است.

بازارهای قم از نظر ایمنی وضعیت مناسبی ندارد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به وجود برخی باغ‌های رها شده در محدوده شهری قم، گفت: پیشنهاد مدیریت شهری، خرید این باغ‌ها از ورثه و مالکان آن و تبدیل آنها به بوستان شهری است.

امراللهی با بیان اینکه بازارهای قم بازارهای ویژه‌ای از نظر معماری است ولی از نظر ایمنی وضعیت مناسبی ندارد، گفت: حجم جمعیت ورودی به این بازارها بسیار قابل توجه است که اگر حادثه‌ای در این بازارها اتفاق بیفتد خسارت‌های سنگینی بر قم وارد می‌کند.

وی با انتقاد از عدم همکاری اداره کل میراث فرهنگی قم برای بهسازی بافت‌های تاریخی استان، گفت: متاسفانه میراث فرهنگی همکاری لازم را در این زمینه ندارد و با وجود دعوت چند باره از رئیس این سازمان برای حضور درجلسات شورای شهر، متاسفانه ایشان درجلسه شورا حضور نیافتند.

زلزله در بافت فرسوده قم بحران ایجاد می‌کند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه قم در بهسازی بافت‌های فرسوده از شهرهای هم رده خود هم عقب‌تر است، گفت: اقداماتی برای تاب‌آوری شهری انجام شده است ولی اعتراف می‌کنیم که این اقدام‌ها پوشش لازم را نمی‌دهد.

امراللهی اظهار داشت: برنامه مشخص برای تاب‌آوری شهری و بهسازی بافت‌های فرسوده وجود ندارد و در بخش بافت فرسوده هیچگونه حمایتی صورت نمی‌گیرد.

وی تخفیف بخشش عوارض را مشوقی اندک برای ترغیب ساکنان بخش فرسوده برای بازسازی این بافت دانست و افزود: درصورت بروز حوادث غیرمترقبه مانند زلزله به طور قطع با بحران در بافت فرسوده قم مواجه خواهیم بود.

نوسازی بافت فرسوده در قم تنها به حرف خلاصه شده‌است

امراللهی تاکید کرد: نوسازی بافت فرسوده درقم تنها به حرف خلاصه شده و کمترین نوسازی را در بافت فرسوده استان داشته‌ایم که این موضوع می‌تواند بحران ساز باشد.