16.9 C
شهر مقدس قم
۲۳ مهر ۱۳۹۸
ورود / عضویت
اخبار

اعتماد شهروندان قمی به سامانه ۱۳۷،مدیریت شهری را بهبود می بخشد

شهروندان، سهم مهمی در تصمیم سازی ها دارند، هر چه نظارت و مشارکت شهروندان در مدیریت شهری ارتقاء یابد، شاهد توسعه و تحقق اهداف و مدیریت یکپارچه شهری خواهیم بود.

شهرداران موفق، مدیران مدبری هستند که شهروندان را در تصمیمات راهبردی و اساسی شهری سهیم دانسته و آن ها را ناظران واقعی در اجرای طرح ها و برنامه ها،قلمداد می کنند. این مدیران در تلاش اند تا با شفاف سازی و ایجاد پل های ارتباطی منظم و ساماندهی شده،شهروندان را درگیر تصمیم سازی ها نمایند و میزان مشارکت شان را ارتقاء بخشیده و در نهایت رضایتمندی آنان را جلب کنند.

شهرداری ها در واقع به عنوان نهادی اجتماعی و دولتی محلی، دارای جایگاه گسترده ای در مدیریت شهری هستند و وقتی در این مسیر پر فراز و نشیب، از نظرات و پیشنهادات و دیدگاههای شهروندان به عنوان صاحبان اصلی شهر،استقبال می کنند، ضریب موفقیت خود را در توسعه و آبادانی شهر افزایش می دهند.

وقتی شهرداری ها مجبور به تامین هزینه های مدیریت شهری هستند و وابستگی چندانی به بودجه های دولتی ندارند، بخش عمده ای از هزینه ها بر دوش شهروندان قرار می گیرد، در این میان اگر شهروندان احساس کنند که سهم مهمی در پویایی و توسعه شهر دارند و بر اساس نظرات و پیشنهادات آن ها،شهر توسعه و رونق می‌گیرد، مشارکت بهتری در پیشبرد اهداف خواهند داشت و خود را نسبت به سرنوشت شهر،بیگانه نمی دانند و به خوبی درک خواهند کرد که بی تفاوتی نسبت به مدیریت شهری، هزینه های گزاف تری را به آنان تحمیل می کند.

شهروندانی که در مدیریت شهری، خود را دارای جایگاه و نقش واقعی می دانند،بیان دیدگاه و نظرات خود را به منزله احقاق حقوق شهروندی دانسته و برای مدیریت یکپارچه شهری، ارزش و اعتبار و بهای فراوانی قائل هستند و در برابر رشد و شکوفایی شهر، خود را دارای تکلیف و مسئولیت های سنگینی می شمارند.

هنر مدیران شهری، ایجاد اعتماد میان شهروندان است تا مدیریت شهری و ساماندهی امور مربوط به شهر،برای آنان نیز دغدغه ای مهم و اساسی تلقی شود؛برای ایجاد اعتماد دو سویه و سازنده میان مدیران شهری و شهروندان، باید ابزاری مناسب طراحی شود تا ضمن آشنایی مردم با حقوق شهروندی بتوان در فرهنگ سازی و پایبندی شهروندان به الزامات قانونی موفق بود و حس خوبی برای مشارکت در برنامه ها،طرح ها و تحقق ایده‌ها به وجود آورد.

مشارکت موثر شهروندان در مدیریت شهری، امری مهم و حیاتی است و باید در حوزه مدیریت شهری، جایگاهی مهم برای مشارکت ها در نظر گرفت و شهروندان را به عنوان افرادی صاحب نظر و دارای آگاهی در تصمیم سازی ها،سهیم ساخت و از همه ظرفیت های لازم برای ارتقای اعتماد دو سویه استفاده کرد تا مشارکتی جدی، موثر، آگاهانه و پویا شکل بگیرد.

اگر بتوان شهروندان را به گونه ای مجاب کرد که برای مشارکت در امور شهری و مطالبه گری، خود را صاحب حق بدانند، می توان بهترین ظرفیت را برای تحقق فرهنگ شهروندی به سمت مشارکت های اثرگذار فراهم کرد تا سیاست گذاری های شهری بر اساس شاخصه های کمی و کیفی تحقق یابد و گره های کور در ساختار مدیریت شهری با حضور موثر شهروندان، یک به یک گشوده شود و موانع پیش رو از میان برود.

در سیاستگذاری های مطلوب مدیریت شهری، هر یک از شهروندان دارای حقوق و جایگاه مهمی در تصمیم گیری ها هستند و هیچ شهروندی نادیده گرفته نمی شود و شهروندان، هر روز خود را درگیر مسائل و برنامه های شهری می دانند و با نظارت عمومی و مشارکتی آگاهانه در تلاشند این مسائل و دغدغه ها حل شود.

شهردارانی می توانند به مدیریت واحد شهری مطلوب دست یابند که جلب مشارکت های شهروندی را وظیفه‌ای مهم برای خود تعریف کنند و در جهت ایجاد پل های ارتباطی مناسب، گام های اساسی بردارند.

سامانه مدیریت شهری ۱۳۷،یکی از ابزارهای مناسب برای مشارکت و جلب رضایت شهروندان به شمار می‌رود، این سامانه با هدف دریافت پیام ها و نقطه نظرات شهروندان پیرامون مسائل شهری در سال ۱۳۷۹ به صورت خدمات تلفنی راه اندازی شد که در ابتدا به صورت صندوقی پیام گیر، درخواست های شهروندان را ضبط می کرد، در سال ۸۱ نیز مرکز ارتباطات مردمی جایگزین سیستم پیام گیر شهری شد و با به کار گیری فناوری اطلاعات در سال ۸۴ این مرکز ارتباطات مردمی به مرکز هدایت و کنترل، ساماندهی و رسیدگی به معضلات شهری و پل ارتباطی میان شهروندان و شهرداری تحت عنوان مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ ارتقا یافت.

این سامانه با تاکید بر اصول شهروند مداری و محله گرایی، مشارکت مردمی، رفع فوری مشکلات شهری و پاسخگویی به مشکلات شبانه روزی و با شعار سرعت و دقت، شهروندان را در رویدادهای مهم شهری سهیم می کند.

سامانه ۱۳۷ می تواند به عنوان بانک جامع شهری، قلبی تپنده برای شهر تلقی شود، هنگامی که با ثبت دقیق مطالبات مردم و پیگیری به موقع،اعتماد آنان را جلب کند این امر تحقق پیدا می کند،همان گونه که اعتماد شهروندان به سامانه ۱۳۷ نیز، مدیریت شهری را بهبود می بخشد.

این سامانه، پیگیری امور مربوط به مسائل شهری را تسهیل کرده است و به شهروندان این امنیت خاطر را می دهد که مطالباتشان در اسرع وقت پیگیری می شود و خواسته هایشان در کوتاه ترین زمان به گوش مسئولان مدیریت شهری خواهد رسید.

در واقع صاحبان اصلی سامانه مدیریت شهری ۱۳۷، شهروندانی هستند که دغدغه مند در جستجوی پاسخی برای مطالبات و خواسته های خود بوده و انتظار دارند صدایشان به موقع شنیده شود و در سریع ترین زمان،آثار و نتایج مطالبه گری خود از مدیریت شهری را ببینند.

مدیریت شهری در مناطق هشتگانه قم با همه برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها، قطعا با کمی ها و کاستی هایی همراه است و اعتماد شهروندان قمی به سامانه ۱۳۷ می تواند سازمان ها و معاونت های شهرداری قم را برای رفع مشکلات و موانع و دغدغه ها دراین کلان شهر بزرگ و پایتخت فرهنگی جهان شیعی، بسیج کند.

وقتی شهروندان در ارتباط با سامانه ۱۳۷، خود را مواجه با اپراتورهایی خوش برخورد،دارای شکیبایی و حوصله لازم و سعه صدر و افرادی دقیق می بینند که مطالباتشان را به دقت ثبت می کنند و به آن ها اطمینان خاطر می دهند که این مطالبات حتی اگر کوچک و پیش پا افتاده نیز باشد دارای ارزش زیادی در امور مدیریت شهری تلقی خواهد شد، اعتماد بیشتری به سامانه خواهند داشت و رضایتمندی بهتری از پیگیری امور به دست می آورند.

سامانه ۱۳۷ هنگامی می تواند کارآمدی و توانایی خود را به شهروندان مطالبه گر اثبات نماید که با پویایی و دقت نظر بالا و تکریم شهروندان به دلیل روحیه مطالبه گری بهترین برخورد را با آن ها در ارتباط با نظارت مستقیم شان بر روی مدیریت شهری اتخاذ کند.

وقتی شهروندان از کارآمدی سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ با رضایتمندی یاد کنند، تداوم همراهی را به همراه خواهد داشت و همین امر، قم را به عمران و آبادانی بیشتری هدایت می کند و یا زمانی که شهروندان بدانند،پیام هایشان موجب تحولی در مدیریت شهری می شود،سامانه ۱۳۷ را از آن خود می دانند و آن را در شناسایی نیازهای شهروندی و هدفمندی در رفع موانع،بسیار توانا و پرقدرت قلمداد خواهند کرد.

کارآمدی سامانه مدیریت شهری ۱۳۷،زمانی چشمگیر خواهد شد که در گام نخست با معرفی کارآیی و ساختاری که دارد، شهروندان را در جهت مطالبه گری و ارائه پیشنهادات و همراهی با مدیریت شهری تشویق نماید، از سوی دیگر این اعتماد را به شهروندان بدهد که گزارشات و مطالبات مردمی مورد توجه مدیران قرار می گیرد و این خواسته ها به حاشیه رانده نمی شود و مورد غفلت واقع نخواهد شد.

هر چه سامانه ۱۳۷ بتواند کارآمدی و اهمیت خود را در ساماندهی مدیریت شهری به اثبات برساند،بهره وری بیشتری در اجرای طرح ها شکل خواهد گرفت و رضایتمندی حداکثری از سوی شهروندان به دست می آید.

سامانه ۱۳۷ یک درگاه ورودی برای اطلاعات و داده ها به شهرداری است تا براساس نیازها به برنامه ریزی و مدیریت شهری بپردازد و با شناسایی دقیق معضلات و آسیب شناسی در بافت شهری، هزینه کرد و سرمایه گذاری کارآمدتری برای رفع مشکلات داشته باشند.

اگر عده ای از مسئولان و مردم بر این باورند که قم از مشکلات و دغدغه های فراوانی در مدیریت شهری رنج می برد و یا شهر در انتظار آبادانی و توسعه بیشتری است و باید به امکانات و خدمات رفاهی بهتری دست یابیم و یا به عنوان شهری زائرپذیر، همچنان در هسته مرکزی شهر با مشکلات و کمبودهای بیشماری دست و پنجه نرم می کنیم و یا در مدیریت های گذشته شهری با پروژه هایی مواجه بوده ایم که نماد بی تدبیری هاست،باید پیوندی عمیق میان شهروندان و سامانه مدیریت شهری ایجاد شود تا در جهت بهبود مدیریت شهری، گام های اساسی برداریم و با شناخت دقیق نیازها، از به هدر دادن بودجه و اعتبارات در پروژه هایی که سرانجامی جزء افسوس و پشیمانی ندارد جلوگیری کنیم.

سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ اگر به معنای واقعی به سامانه ای مردمی تبدیل شود می تواند در قم، تحولاتی را رقم بزند که تمامی مناطق هشتگانه به امکاناتی در خور و مناسب دست یابد و شهروندان، شایسته سالاری ها را در مدیریت شهری احساس کنند و به این باور برسند اگر مدیریت شهر در دست افرادی غیر بومی است،اما تخصص و روحیه جهادی و آینده نگری آنها، رفع مشکلات بومی قم را تضمین می کند و هیچ چیزی مانع توسعه یافتگی این شهر نخواهد شد.

پیام های شهروندان در سامانه ۱۳۷ می تواند مدیران را به بازدید های میدانی بکشاند، مشکلات را برای مسئولان ترسیم کرده و آن ها را وادار به بررسی های موشکافانه و برنامه ریزی های دقیق نماید.شهروندانی که با روحیه مطالبه گری،توسعه شهر را رصد می کنند به عنوان سرمایه های انسانی و اجتماعی خود را در رفع مشکلات نیز سهیم می دانند و در واقع شهر خود را خانه ای بزرگ خواهند دانست که در سرنوشت آن شریک و سهیم هستند.

بهره گیری از توان متخصصان در مدیریت شهری بدون همراهی شهروندان دغدغه مند،امکان پذیر نیست باید مشارکت فعال شهروندان را به خوبی جلب کرد تا ناظرانی دقیق و دلسوز برای محیط شهری خود باشند و با ارتباطی مطلوب،خواسته های خود را به کرسی مدیریت شهری بنشانند و اثربخشی خود را در مدیریت شهری باور کنند.

بی شک اهمیت دادن مدیران شهرداری به پیام ها و خواسته ها و مطالبات و پیشنهادات شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷، می تواند زمینه جلب اعتماد آنان را به مدیریت کارآمد و یکپارچه شهری فراهم کند

هر یک از دغدغه های شهروندان در مورد زیباسازی مبلمان شهری،نظافت محیط، جمع آوری صحیح زباله ها، رفع آبگرفتگی، جدول گذاری، رسیدگی به فضای سبز، نصب پل عابر،بهسازی معابر، احداث اماکن فرهنگی و هنری،ساماندهی وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر و رسیدگی به سد معبر و ساماندهی تکریمانه متکدیان و کارتن خوابها و کودکان خیابانی و رفع مزاحمت های شهری و انتقال سگ های ولگرد شهری و غیره می تواند از طریق این سامانه ۱۳۷ به گوش مسئولان برسد و انجام به موقع هر یک از مطالبات در اسرع وقت،تحول خوبی در مدیریت شهری به وجود بیاورد.

استفاده از فناوری ارتباطات در تحقق مدیریت واحد شهری یکی از اهداف مهم سامانه ۱۳۷ است، سامانه ای که می تواند شهر را به تعالی و تحول برساند و فرصت های خوبی را جهت تحول آفرینی در اختیار شهروندان قرار دهد.

این سامانه، چشم بینای مدیران شهری در تحقق اهداف است؛اگر ارتباط دوسویه و تنگاتنگی با شهروندان از طریق سامانه ایجاد شود تا جایی که شهروندان به آن اعتماد کنند و امور شهری خود را به موقع و به هنگام به سامانه انتقال دهند و همراهی بهتری در جهت ارتقای مدیریت شهری داشته باشند، موفقیت های بیشتری فراروی مدیریت شهری قم قرار می گیرد.

ارتباط شهروندان با سامانه ۱۳۷ در تصمیم گیری های مدیریتی در شهر، نقش به سزایی دارد و روحیه بی تفاوتی نسبت به مسائل امور شهری را از میان می برد و هر شهروندی خود را مهره ای اثرگذار در رویدادها و تحولات شهری می داند،ضمن اینکه مدیران شهرداری با هدفمندی و ارتقای سامانه،فرصتی برای استفاده از تجربیات و اندوخته های شهروندان در قالب طرح پیشنهاد و ارائه راهکار فراهم کنند.

با توجه به اینکه شهرداراری ها در سرمایه گذاری های فرهنگی و فرهنگ سازی نیز نقش مهمی دارند از طریق این سامانه و ارتباط تنگاتنگ با شهروندان می توانند بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی را نیز شناسایی و رفع کنند.

نظارت های عمومی در قالب مطالبه گری و طرح پیشنهاد و یا ارائه راهکار،به بهبود عملکرد مدیریت شهری می انجامد و شهروندان را نسبت به برنامه ها و عملکردها و اهداف و چشم اندازهای شهری امیدوار تر می کند.

سامانه ۱۳۷ علاوه بر طرح دیدگاه و ثبت مطالبات در خصوص رسیدگی به شکایات و گلایه های شهروندان نیز دارای جایگاه مهمی است، شکایاتی که بیان گر کمی ها و کاستی هایی در مدیریت شهری است اگر منصفانه و به موقع مطرح شود می تواند بسیاری از معضلات را رفع کرده و ضعف ها را از میان ببرد و کاستی ها را ساماندهی کند.

شهروندان مسئول در قم با اطمینان به سامانه ۱۳۷ می توانند خود را شریکی اثرگذار در رویدادهای شهری بدانند البته شهرداران نیز باید با پاسخگوئی به موقع خود و رفع معضلات در اسرع وقت این اطمینان را دو چندان کنند و فضاهای شهری را به سوی تعالی سوق داده و با شناسایی نقاط ضعف و خلاء های موجود، به رسالت حقیقی خود در مدیریت یکپارچه شهری جامه عمل بپوشانند و شهری زیبا برای شهروندانی آگاه و مطالبه گر ترسیم کنند.

شهرداری ها نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ شهروندی و شهروند مداری دارند و با آموزش و اطلاع رسانی و جلب مشارکت های شهروندان، این رسالت مهم را تحقق می بخشند در این میان سامانه ۱۳۷ می‌تواند ابزاری اثربخش در تحقق اهداف و اعتلای زندگی شهری باشد.

افزایش جمعیت در قم و حضور میلیونی زائران و به تبع گسترش مشکلات شهری، لزوم برنامه ریزی های جامع و مدیریت یکپارچه شهری را ضروری می نماید و اگر سامانه ۱۳۷ که روزانه پذیرای صدها تماس از سوی شهروندان است در جهت رضایتمندی شهروندان و رفع مشکلات با کیفیت بیشتری به پاسخگوئی بپردازد، مردم نیز شهرداری و تلاش گران این عرصه را از خود می دانند و سطح مشارکت های خود را در پیشبرد اهداف گسترش می دهند.

با توجه به اطلاع رسانی های انجام شده،شهروندان قمی به خوبی می دانند که تلفن سه رقمی ۱۳۷ روشی آسان و سریع در برقراری ارتباط با شهرداری و مدیران شهری است به ویژه اینکه در برخی از ایام هفته، شهردار و یا مدیران شهری نیز مهمان سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ می شوند و درخواست ها، نظرات، پیشنهادات و شکایات به طور مستقیم با مدیران در میان نهاده می شود و این امر تا حد زیادی اعتماد شهروندان را به پاسخگوئی مدیران شهری افزایش داده است.

سامانه ۱۳۷ در قم علاوه بر کاهش مراجعات حضوری شهروندان،در افزایش نظارت و کنترل مدیران شهرداری و همچنین افزایش احساس تعلق و مسئولیت شهروندان و بهبود رضایتمندی آنها تاثیر خوبی داشته و موجب ارتقای کیفیت خدمات در برخی از عرصه های مدیریت شهری شده است.

بر اساس آمارهای ارائه شده در برخی از ماهها،بیش از ده هزار تماس با سامانه ۱۳۷ در قم انجام می شود که بیشترین موضوعات را حوزه اطلاع رسانی در برمی گیرد،ضمن اینکه درخواست های مردم و رسیدگی به برخی از امور شهری نیز از جمله تماس های مهم با این سامانه را شامل می شود.

در سال جاری با دستور شهردار قم مبنی بر پاسخگویی مستقیم مدیران شهرداری به همشهریان و زائران در سامانه ۱۳۷ و شکل گیری برنامه «شهروند پرسشگر، مدیر پاسخگو» تحولات خوبی را در معرفی سامانه به شهروندان و پیگیری سریع مطالبات شهری در قم شاهد بوده ایم و برخی از رسانه ها نیز از رضایتمندی شهروندان از این طرح سخن گفتند طرحی که می تواند تعمیق و توسعه یابد و در طول سال تداوم داشته باشد و بخش عمده ای از نیازهای شهری را در قالب چنین طرحی پاسخ دهد.

در حال حاضر سامانه ۱۳۷ شهرداری قم با ۲۲ نفر نیروی انسانی و بیش از ۵۱ هزار و ۸۴۳ تماس در سه ماهه ابتدای سال جاری و بالغ بر ۱۵۰۰ تماس روزانه گویای ارتباط گسترده ای میان شهروندان و این سامانه است و انتظار می رود مدیران شهری با برنامه ریزی های راهبردی، رویکردی نوین در پاسخگوئی به مطالبات و خواسته ها در پیش گیرند و با ایده ها و طرح های جدید زمینه توسعه این همراهی و پیوند را فراهم کنند.

منبع:روزنامه خراسان