12.2 C
شهر مقدس قم
۲۳ مهر ۱۳۹۸
ورود / عضویت
اخبار سازمان ها

ارائه ۳۰ خدمت در میز خدمت الکترونیکی شهرداری قم/آموزش ۶۳ دفتر پیشخوان برای ارائه خدمات الکترونیک

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم گفت: میز خدمت الکترونیکی با تکیه بر زیرساخت‌های شهرداری قم در شهرداری به وجود آمد و بیش از یک ماه است که مورد بهره برداری قرار گرفته است و 30 خدمت به شهروندان ارائه می‌شود.

به گزارش شهرنیوز، کوروش محمد حسینی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به تاریخچه فناوری اطلاعات در شهرداری قم اظهار کرد: فعالیت‌ها در این زمینه از سال ۱۳۸۱ در واحدی در شهرداری شروع شد، در سال ۱۳۹۶ بازنگری در زمینه فناوری اطلاعات در شهرداری صورت گرفت و در این راستا سازمان فناوری اطلاعات به وجود آمد.

وی ادامه داد: در شهرداری قم دستورالعمل‌هایی با همکاری مشاور در زمینه فناوری اطلاعات تدوین شد تا محصولات نرم افزاری خریداری شده توسط شهرداری در یک چارچوب باشند و شاهد یکپارچگی در این زمینه باشیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم افزود: ارتباط بین سامانه‌های مختلف در شهرداری یک مساله ضروری است و زیرساخت‌هایی برای این ارتباط در شهرداری به وجود آمد، سال گذشته این زیرساخت‌ها در شهرداری پیاده شدند تا یکپارچه کردن سامانه‌های مختلف شهرداری قم صورت بگیرد، بیش از ۵۰ سامانه نرم افزاری در شهرداری وجود دارد.

محمد حسینی ارائه خدمات الکترونیک از طریق اپلیکیشن موبایل را انتظار مردم دانست و تصریح کرد: در این راستا چندین درگاه در شهرداری برای ارائه خدمات طراحی شد و تعدادی از درگاه‌ها مورد بهره برداری قرار گرفتند، نخستین درگاه پورتال شهرداری است که برخی از خدمات در این درگاه ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: میز خدمت الکترونیکی با تکیه بر زیرساخت‌های شهرداری قم در شهرداری به وجود آمد و بیش از یک ماه است که مورد بهره برداری قرار گرفته و ۳۰ خدمت به شهروندان ارائه می‌شود که ۱۸ خدمت در حوزه شهرسازی است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم افزود: هماهنگی با کانون دفاتر پیشخوان دولت در استان قم داشتیم و سه دفتر پیشخوان دولت در منطقه پنج برای ارائه خدمات به شهروندان در زمینه میز خدمت شهرداری آمادگی دارند، ۶۳ دفتر پیشخوان دیگر شهر در حال طی مراحل آموزشی هستند تا با انعقاد تفاهم نامه به شهرداری به شهروندان خدمات ارائه بدهند.

محمد حسینی افزایش خدمات میز خدمت الکترونیکی را دستور کار شهرداری قم دانست و تصریح کرد: خدمات این میز تا پایان سال جاری در بخش‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند، سرویس ۱۳۷ در میز خدمت الکترونیکی فعال است.

وی ادامه داد: درگاه شبکه الکترونیکی هوشمند شهرداری با هدف ارائه خدمات الکترونیکی به یک جمع و گروه فعال شده است، همچنین شاهد فعال شدن سامانه نقشه نما در شهر قم هستیم که لایه‌های مختلفی دارد و دارای امکانات مسیریابی است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم افزود: سه سامانه اصلی در شهرداری با سه اپ موبایل خواهیم داشت تا تمام خدمات الکترونیک مورد نیاز شهروندان از طریق موبایل در دسترس باشد، همچنین داشبورد الکترونیکی شهروندان نیز در حال طراحی است تا شهروندان قمی تمام ارتباطات خود با شهرداری را در این داشبورد مشاهده کنند.

محمد حسینی با اشاره به سامانه شفافیت شهرداری قم، اظهار کرد: این سامانه از اسفندماه سال گذشته راه اندازی شد و بودجه بخش‌های مختلف شهرداری از سال ۱۳۹۴ تاکنون، تعرفه‌های خدمات شهرداری، قوانین مرتبط با شهرداری و رزومه مدیران شهرداری در سامانه در دسترس است.

وی ادامه داد: پروژه قم کارت یک سامانه جامع پرداخت‌های الکترونیکی است و این سامانه دارای کیف پولی الکترونیکی آنلاین است و شهروندان می‌توانند این کیف پول را شارژ کنند و اقداماتی همچون پرداخت کرایه تاکسی را انجام بدهند، بخش دیگر سامانه قم کارت، کارت آفلاین در زمینه اتوبوس و بخش‌های دیگر است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم خاطرنشان کرد: اگر ده‌ها خدمات به صورت الکترونیکی ارائه شود، باز هم بخشی از شهروندان علاقه مند هستند که به صورت حضوری به شهرداری مراجعه کنند، هدف ما تسهیل ارائه خدمات به مردم است و در این راستا ارائه خدمات شهرداری از طریق دفاتر پیشخوان را توسعه می‌دهیم.