11.4 C
شهر مقدس قم
۲۸ بهمن ۱۳۹۷
ورود / عضویت
Image default
شهر سازی و معماری

تامین زمین با کاربری آموزشی در نقاط مختلف شهر مساله ای غیرقابل حل نیست

شماری از مسئولان قم برای چاره اندیشی در راستای جبران کمبود مدرسه در میزگرد ایرنا گردهم آمدند و به بررسی نحوه تامین زمین با کاربری آموزشی در نقاط مختلف این استان پرداختند.

تامین زمین با کاربری آموزشی در نقاط مختلف شهر مساله ای غیرقابل حل نیست
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم دراین میزگرد گفت: طرح تفصیلی و طرح جامعی برای قم تدوین شده که بیش از یک هزار ساعت زمان برده و این طرح تصویب شده و در حال اجراست.
غلامرضا جانقربان افزود: این طرح جامع برای محدوده خدماتی به مساحت ۱۲ هزار و ۹۰۰ هکتار تعریف شده که از این میزان بیش از ۱۰ هزار هکتار درگیر ساخت و ساز شده که سه هزار هکتار در مناطق جدید شهری هشت گانه پراکنده است.
وی اضافه کرد: یکی از کاربری هایی که درطرح تفصیلی مورد توجه قرار گرفته، آموزشی بوده و افق جمعیتی در این طرح برای سال ۱۴۱۵ تعریف شده که یک میلیون و ۷۵۰ هزار جمعیت می باشد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ادامه داد: این جمعیت با توجه به توسعه و تجدید بنای بافت های فعلی از جمله بافت فرسوده به بافت های جدید و همچنین بر اساس پهنه بندی هایی از جمله منازل آپارتمانی و ویلایی تعریف شده است.
جانقربان افزود: برای توسعه شهر تا سال ۱۴۱۵ تغییر کاربری تمام مناطق شهری و اراضی مستعد از زراعی به بایر و کاربری های مختلف از جمله آموزشی و ورزشی اعمال شده است.
وی تصریح کرد: امروز یک میلیون و ۲۹۰ هزار جمعیت در استان قم ساکن است و پیش بینی شده این جمعیت تا سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تَن افزایش یابد که رشد جمعیت و مهاجرت نسبت به سال ۹۰ روند نزولی یافته، گرچه که نسبت به متوسط کشوری، روند بالاتری دارد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با بیان این که به دلیل کاهش رشد جمعیت روند ساخت و ساز نیز کم شده است، گفت: شهرداری در سال ۱۳۹۲، چهار هزار و ۷۰۰ پروانه با چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع بنا صادر کرد که این میزان در سال ۹۶ به یک هزار و ۵۸۰ پروانه با یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع بنا یعنی به یک سوم کاهش یافته است.
جانقربان خاطرنشان کرد: آمار صدور پروانه نشان می دهد امروز تفکیک زمین ها نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و مالکان برای صدور پروانه مراجعه نمی کنند.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مدارسی در سطح شهر موجود است که نیاز به نوسازی دارد یا در مناطقی مثل بافت های فرسوده و میانی شهر قرار گرفته که جمعیت آن منطقه کاهش یافته است و این مدارس نیازمند تغییر کاربری و بازمهندسی است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: به عنوان مثال ممکن است در بافتی که طرح بازآفرینی اجرایی می شود، به دلیل جمعیت کم دانش آموز در آن منطقه، مدارسی موجود باشد که آموزش و پرورش به آن ها نیاز نداشته باشد.
جانقربان افزود: می توان این مدارس را برای ایجاد پاتوق های محلی، فضای سبز، سرای فرهنگی و خانه ورزش تملک کرد و به جای آن زمین هایی در نقاط دیگر شهر که آموزش و پرورش نیاز دارد، واگذار نمود.
وی در ادامه به بررسی کمبود زمین آموزشی در نقاط مختلف شهر پرداخت و بیان کرد: یک هزار هکتار زمین در جاده قدیم قم- اصفهان و شمال کمربندی امام علی(ع) از کاربری صنعتی به کاربری های مختلف تبدیل شده از جمله این که ۳۵ درصد از آن به کاربری مسکونی تغییر یافته است.
وی افزود: در این منطقه پروانه بلندمرتبه سازی ۱۴ و ۱۸ طبقه نیز صادر شده و شاید یکی از نگرانی های آموزش و پرورش جمعیتی باشد که در آنجا ساکن می شوند، زیرا مدرسه ای در این منطقه وجود ندارد و این نگرانی به حق است.
جانقربان ادامه داد: با وجود این که در شهرک قدس قم به لحاظ ارتفاع بافت های مسکونی قرار است حدود ۳۶ هزار تن ساکن شوند، شهرداری زمینی با کاربری آموزشی در این منطقه ندارد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: در شهرک شهید زین الدین قم، خیابان های شهید کلهری و سلامت نیز تفکیک هایی انجام شده و زمین برای مدرسه موجود است و فقط در برخی اراضی مالکان هنوز زمین ها را تفکیک نکرده اند.
وی همچنین با بیان این که تفکیک های قدیمی که در گذشته توافق شده را نمی توان تغییر داد، به آموزش و پرورش پیشنهاد داد نسبت به خرید این زمین ها از شهرداری اقدام نماید.
جانقربان بیان کرد: بیش از ۱۰۰ قطعه زمین در مقیاس حداقل ۲ هزار مترمربع با حفظ مالکیت توسط شهرداری به آموزش و پرورش واگذار شده و بسیاری از مدارسی که در ۲۰ سال گذشته ساخته شده اراضی شهرداری بوده است.
وی افزود: شهرداری برای این اراضی پولی دریافت نکرده و زمین ها با حفظ مالکیت واگذار شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم تاکید کرد: کاربری آموزشی به اندازه یک میلیون و ۷۵۰ هزار تَن برای استان قم در نظر گرفته شده است.
جانقربان با بیان این که تامین زمین با کاربری آموزشی در نقاط مختلف شهر موضوعی غیرقابل حل نیست، تصریح کرد: پیشنهاد می کنم آموزش و پرورش فاصله را کم کند و با شهردار و معاونت مالی شهرداری مسائل را بررسی و حل و فصل نماید.
وی تاکید کرد: ۲ مدیر ارشد استان یعنی مدیرکل آموزش و پرورش و شهردار باید طی جلسه ای در این زمینه صحبت های لازم را داشته باشند.
کاربری زمین های آموزشی بدون اجازه آموزش و پرورش تغییر نمی کند
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در ادامه این میزگرد بار دیگر تاکید کرد: ۲ مدیریت ارشد آموزش و پرورش و شهرداری باید در این زمینه تصمیم بگیرند و سپس شهردار برای هر اقدامی از جمله واگذاری زمین به آموزش و پرورش از شورای شهر مجوز بگیرد.
جانقربان با بیان این که سند زمین های واگذار شده با کاربری های مختلف از جمله آموزشی و ورزشی به نام شهرداری شده است، افزود: شهرداری مالک این زمین هاست و در مورد این که زمین را به آموزش و پرورش هدیه کند و یا با پول بفروشد، باید برای هر تصمیمی مجوز شورای شهر را دریافت نماید.
وی اضافه کرد: کاربری زمینی که آموزشی شد به هیچ وجه بدون اجازه آموزش و پرورش تغییر داده نمی شود و کل کاربری های آموزشی در اختیار این نهاد قرار می گیرد.

image_pdfimage_print