28.8 C
شهر مقدس قم
۵ خرداد ۱۳۹۸
ورود / عضویت
Image default
حمل و نقل وترافیک

شهرداری قم ۵۰ اتوبوس جدید را تا پایان سال خریداری می‌کند

معاون شهردار قم گفت: تا پایان سال شهرداری قم ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید را خریداری می‌کند.

مقوله ترافیک و حمل‌ و نقل از مسائل مهمی بوده که گره ناگشودنی با زندگی شهروندان دارد که در این بین استفاده و وضعیت ناوگان حمل‌ و نقل عمومی بویژه اتوبوسرانی و تاکسیرانی به دلیل حجم انبوه حمل مسافر از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.
در کنار طرح‌های ترافیکی که کم‌ و بیش با تصمیم‌گیری‌های مسئولان در شهر اجرا می‌شود، وضعیت پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی ترافیکی و تسهیل در رفت و آمد نیز در افکار عمومی شهروندان از اهمیت خاصی برخوردار است، دکتر ذاکریان معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم در خصوص آخرین وضعیت طرح‌ها و تصمیم‌گیری‌های حمل‌ونقلی شهر قم به‌ویژه در بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر در مصاحبه با خبرنگار تسنیم می گوید.

وضعیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر قم به کجا رسید؟

متأسفانه قیمت هر دستگاه اتوبوس درون‌شهری نسبت به سال‌های گذشته با افزایش سرسام‌آوری روبه‌رو شده است، اتوبوسی که در ۲-۳ سال گذشته باقیمت ۳۰۰ میلیون تومانی قابل خریداری بوده امروز به بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که خرید و اضافه‌کردن آن‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری با این رنج قیمتی اقدامی بسیار سخت و مشکل است.

دولت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی برنامه‌ای دارد؟
اخیراً طرحی در دولت کلید خورده که امید می‌رود به سرانجام درستی برسد، صحبت از نوسازی حمل‌ و نقل عمومی کشور طرحی بوده که در حال حاضر در سطح کلان مطرح است، در این طرح در صورت اجرایی شدن ۵۰ درصد هزینه‌های نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی از طریق اوراق خزانه دولتی، ۲۰ درصد توسط اعتبارات شهرداری و ۳۰ درصد نیز با ارائه تسهیلات بانکی به رانندگان انجام می‌شود، در وضعیتی که امکان خریداری هر دستگاه اتوبوس با قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی غیر ممکن است این طرح می‌تواند مسکن خوبی باشد.
 شهرداری قم برای نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی و از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده چه اقدامی کرده است؟
خوشبختانه از ماه گذشته مقدمات خرید ۲۳ دستگاه اتوبوس نو از یکی از شرکت‌های داخلی فراهم و نهایی شده است، این ۲۳ دستگاه اتوبوس جدید درون‌شهری تا پایان سال به ناوگان حمل‌ و نقل عمومی شهر قم تحویل داده می‌شود، همچنین در روزهای اخیر مقدمات خرید و اضافه کردن ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفته که روند اجرایی شدن و خریداری نهایی آنها با روال قابل قبولی در حال دنبال شدن است.
 آیا شهرداری قم برنامه‌ای برای اورهال اتوبوس‌های متوقف‌شده در پارکینگ دارد؟
در حال حاضر ۱۱۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در پارکینگ‌های شهرداری متوقف بوده که با توجه به مشکلات اقتصادی و ارزی حاکم در کشور و تحریم‌های اعمال‌شده در زمینه خرید اتوبوس درون‌شهری، برنامه اورهال کردن، بازسازی و با گرداندن آن‌ها به چرخه حمل‌ و نقل عمومی شهر قم در دستور کار بوده و در صورت نیاز اجرایی می‌شود.
 شهرداری برای تأمین لاستیک اتوبوسهای درون‌شهری چه تدبیری اندیشیده است؟
خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته‌ شده مجوز حواله و توزیع ۵۰۰ حلقه لاستیک ویژه اتوبوس‌های درون‌شهری شهرداری گرفته‌ شده است، مسئله مهمی که در مقوله مطرح است قیمت بسیار بالا و افزایش چندین برابری تمام قطعات اتوبوس به‌ویژه لاستیک بوده که رانندگان را در خرید این جنس اساسی با مشکل و چالش روبه‌رو می‌کند.
 برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی قم چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟
بالغ‌بر ۶ هزار دستگاه تاکسی در شهر قم مشغول فعالیت بوده که در ماه‌های گذشته ۱۵۰۰ دستگاه از آن‌ها نوسازی شده است، در حال حاضر میانگین عمر تاکسیرانی شهرداری قم ۵ سال است، افزایش لوازم جانبی تاکسی مانند لاستیک یکی از مهم‌ترین معضلات و چالش‌های این بخش است.
 برنامه شهرداری برای خط‌کشی و نصب علائم جدید راهنمایی و رانندگی در سطح شهر چیست؟
با سیاست گذاری صورت گرفته‌ شده خط‌کشی معابر و خیابان‌های شهر حتماً باید با ارائه طرح‌های منطقی و مستند و همراه مزیت‌های راهنمایی و رانندگی صورت بگیرد، از ابتدای امسال خط‌کشی معابر در بسیاری از محورهای شهری آغاز و به انجام رسیده است، برای خط‌کشی معابر قرارداد ۸ میلیارد تومانی با پیمانکار منعقدشده است.در مسئله خط‌کشی معابر شهر قم باید اعتراف کنیم که ضعف‌ها و کاستی‌های فراوانی وجود داشته که نباید بعد از این شاهد انجام خط‌کشی‌های سنتی و بدون الگو و منطق ترافیکی باشیم، برای خط‌کشی همراه با الگو و منطق برنامه‌های نوینی در شهرداری قم در دستور کار بوده و در برخی از معابر نیز در ماه‌های گذشته اجراشده است.
 برنامه شهرداری قم برای کاهش عبور اجباری شهروندان از عرض خیابان و سوانح احتمالی حاصل از آن چیست؟
با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ماه‌های اخیر ۵ دستگاه پل عابر پیاده‌رو در معابر پرتردد شهر نصب و راه‌اندازی شده است، نصب و جانمایی ۳۷ پل عابر پیاده نیز بر مبنای اورژانس دانشگاه علوم پزشکی و پلیس راهور استان در نقاط مختلف شهری در دستور کار شهرداری قم قرارگرفته است.
 چرا قول شهرداری قم در مکانیزه کردن ۱۰ پل عابر پیاده اجرایی نشد؟
طبق برنامه شهرداری قم امسال باید ۱۰ پل عابر پیاده پرتردد شهر مکانیزه می‌شد اما متأسفانه تاکنون هیچ متقاضی و سرمایه‌گذاری برای مکانیزه کردن و سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی نکرده است، برای مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده تاکنون ۳ مناقصه انجام‌شده اما مشکلات ارزی سبب شده سرمایه گذران تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این بخش نداشته باشند.
همچنین در معابری که تردد عابران پیاده بالا بوده نمی‌توان از آسانسور استفاده کرد اما درمجموع ایمنی آسانسور بسیار بالاتر از پله‌های برقی و مکانیزه است، اما به دلیل سهولت و ظرفیت بالایی که پل مکانیزه دارند شهرداری تقویت و توسعه این بخش را در دستور کار خود قرار داده است.